سه شنبه ۲۰ ژانویه، مراسم سوگند خوردن چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن برگزار شد. میلیون ها تن در این مراسم حضور یافتند و میلیون ها تن…

شماره ۱۲۱۳ ـ پنجشنبه  ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹


 

سه شنبه ۲۰ ژانویه، مراسم سوگند خوردن چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن برگزار شد.

مراسم تحلیف باراک اوباما

میلیون ها تن در این مراسم حضور یافتند و میلیون ها تن دیگر در سراسر جهان از طریق صفحه های تلویزیون و مانیتورهای کامپیوتر این مراسم را تماشا کردند.

به اعتراف اکثر رسانه های آمریکایی که این مراسم را پوشش می دادند، هیچگاه چنین شور و استقبالی از مراسم سوگند خوردن روسای جمهوری آمریکا صورت نگرفته بود.

مردم از سراسر آمریکا و حتی از شهرهای دور و نزدیک کانادا در سرمای شدید زمستان آمریکای شمالی خود را به واشنگتن رسانده بودند. رسانه های اصلی از چند روز پیش از آن به پیشواز رفته بودند و تقریبا همگی اذعان داشتند که این یک مراسم تاریخی و یک روز تاریخی خواهد بود.

اولین آفریقایی ـ آمریکایی رئیس جمهور بزرگترین قدرت جهان، آمریکا، شده است و این تنها وجه مهم شدن این موضوع و مراسم نبود، بلکه پیام تغییر و امیدی که به همراه داشت، بیشترین هیجان و شور را در هوادارانش برانگیخت.

رئیس جمهوری جدید آمریکا که به هنگام ادای سوگند یکی دو تپق زد و مکث داشت ـ و خوراک خوبی برای سی ان ان برای گفت وگو حول آن و بامزه! کردن برنامه ـ با همان انجیلی سوگند یاد کرد که آبراهام لینکلن در سال ۱۸۶۱ با آن سوگند خورده بود. لینکلن رئیس جمهوری بود که به برده داری در آمریکا پایان داد.

اوباما، پس از سوگند، در حالی که همسر و فرزندانش در کنارش حضور داشتند، به مدت ۱۸ دقیقه اولین سخنرانی رسمی اش را در کسوت رئیس جمهور آمریکا ایراد کرد.

به گزارش بی بی سی، اوباما در سخنرانی خود گفت قدردان اعتمادی است که مردم به او داشته اند.

رئیس جمهوری جدید آمریکا در این سخنان از جورج بوش، رئیس جمهور سابق به خاطر خدماتش به ملت و همکاری هایش در طول مدت انتقال قدرت قدردانی کرد.

اوباما گفت: ملت ما علیه شبکه گسترده ای از خشونت و نفرت در جنگ به سر می برد، اقتصاد ما به شدت ضعیف شده است. بازار مسکن و کار در شرایط بدی است و کسب و کارها متوقف شده است. سیستم بهداشتی ما پر هزینه است و ناکامی های مدارس ما متعدد است و هر روز شواهد بیشتری به دست می آید که نشان می دهد نحوه استفاده ما از انرژی، زمین را تهدید و دشمنان ما را مستحکم تر می کند.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود گفت چالش هایی که آمریکا و آمریکایی ها با آن روبرو هستند، واقعی است. او افزود این چالش ها جدی و شمار آنها زیاد است.

جمعیت حاضر در مراسم سوگند خوردن رئیس جمهوری آمریکا 

اوباما افزود:"ما امروز در اینجا جمع شده ایم، چون ما امید را به جای ترس انتخاب کردیم، وحدت را به جای بحران و اختلاف."

اولین رئیس جمهوری آفریقایی تبار آمریکا گفت زمان آن رسیده تا دوباره بر این ارزش ها و باورهایی که نسل به نسل به ما رسیده، تاکید کنیم که مطابق با وعده الهی، همه برابر و آزاد هستند.

رئیس جمهور آمریکا گفت اطمینان میان حکومت و مردم باید احیا شود.

اوباما در سخنان خود که با استقبال مردم روبرو شد خطاب به جهان اسلام گفت: "ما به دنبال راهی برای به جلو رفتن هستیم که بر مبنای منافع مشترک و احترام متقابل است."

او افزود: " رهبرانی در سراسر جهان که به دنبال بحران هستند و می خواهند ناکامی های جوامع خود را به گردن غرب بیاندازند، بدانند که مردمشان در مورد آنها بر مبنای آنچه بنا کرده اند قضاوت خواهند کرد، نه بر اساس آنچه از میان برده اند."

اوباما گفت آمریکا نشان خواهد داد که دوست هر ملت و فردی است که به دنبال صلح و منزلت است.

او افزود که عراق را به مردم این کشور تحویل خواهد داد و در افغانستان صلح به وجود خواهد آورد.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که کشورش با دوستان قدیمی و جدید برای کاهش تهدیدهای اتمی همکاری می کند و با بحران گرمایش زمین به مقابله خواهد پرداخت.

مراسم سوگند خوردن جوزف بایدن به سمت معاونت رئیس جمهور 

تدابیر امنیتی که برای این مکان و مراسم در نظر گرفته شد، بی سابقه بود و بالغ بر ۴۰ هزار مامور امنیتی به خدمت خوانده شده بودند.

گزارشگران می گویند مردم در سراسر آمریکا این روز را یک روز تاریخی توصیف کرده اند. حدود دو میلیون نفر در پارک ملی آمریکا، در محوطه بیرونی محلی که مراسم در آن شکل می گرفت جمع شده بودند و هنگامی که اوباما وارد محل شد، جمعیت یک صدا ابراز شادمانی کرد.

آرتا فرانکلین، خواننده سرشناس آمریکایی در این مراسم برنامه اجرا کرد و سپس بیست و یک توپ به صدا درآمد. همچنین یویوما، چلیست مشهور آمریکایی با همراهی چند نوازنده ی نامی دیگر قطعه ای نواختند. پس از سخنرانی اوباما، خانم الیزابت الکساندر شاعر نامی آمریکا، شعرخوانی کرد. این سومین بار بود که در مراسم سوگندخوردن یک رئیس جمهور از یک شاعر برای شعرخوانی دعوت شده بود که این دعوت از سوی باراک اوباما صورت گرفته بود.(اشعار الیزابت الکساندر را در شهروند شماره پیش ۱۲۱۲ مورخ ۱۵ ژانویه می توانید بخوانید)

پس از پایان مراسم، اوباما با جورج بوش خداحافظی کرد. رئیس جمهور سابق آمریکا با یک فروند هلیکوپتر کاخ سفید را ترک و به همراه لورا بوش به تگزاس رفت. هزاران نفر از طرفداران رئیس جمهور سابق در ایالت تگزاس برای خوشامدگویی منتظر ورود او بودند.

دیک چینی، معاون بوش نیز در این مراسم به علت مشکلات جسمی بر روی ویلچر حضور داشت.