شهروند: دکتر رضا مریدی وزیر علوم و پژوهش های علمی انتاریو در بازدیدی که اخیرا از دانشگاه مک مستر در هامیلتون به عمل آورد با پرفسور پاتریک دین رئیس این دانشگاه و نیز معاون پژوهشی آن پروفسور رابرت بیکر ملاقات و درباره تأسیس انستیتوی پژوهش های علمی در زمینه مواد، مهندسی تولید و مکانیک با مشارکت دانشگاه های واترلو و وسترن (لندن) گفت و گو کرد.

تأسیس این انستیتو امکانات پژوهشی قابل توجهی در اختیار پژوهشگران انتاریو قرار خواهد داد و در کمک به صنایع تولیدی انتاریو بویژه به صنعت اتوموبیل سازی که یکی از صنایع مهم و از بخش های اقتصادی بزرگ انتاریو است، نقش مؤثری را ایفا خواهد کرد.

لازم به تذکر است که استان انتاریو همراه با ایالت میشیگان امریکا یکی از دو مرکز مهم و پیشرفته اتوموبیل سازی و صنایع وابسته ی آن در جهان محسوب می شود.

Moridi-3
Moridi-2
Moridi-1
McMaster-Iranian-Students-Asspciation

در این بازدید، دکتر مریدی از مرکز پژوهش های مهندسی تولید و مرکز پژوهش های صنایع  اتوموبیل وابسته به دانشکده مهندسی دانشگاه مک مستر دیدن کرد.

جای خوشوقتی است که این مراکز هر کدام به مدیریت استادان کانادایی ایرانی تبار- پرفسور سعید حبیبی و پرفسور علی عمادی اداره می شوند و تعداد قابل توجهی از دانشجویان دوره های فوق لیسانس و دکتری و نیز پژوهشگران آنها نیز ایرانی تبار هستند.

مرکز پژوهش های مهندسی تولید یکی از مراکز پژوهشی در نوع خود در کانادا است و در زمینه بالا بردن کیفیت و بازدهی تولید در صنایع پژوهش می کتد.

مرکز پژوهشی مهندسی صنایع اتوموبیل در زمینه ساخت باطری، اتوموبیل های هایبرد، طراحی گیربکس و دیفرانسیل و دیگر اجزای اتوموبیل مشغول فعالیت علمی هستند.

گروه پژوهشی پرفسور عمادی با ۲/۹ میلیون دلار کمک مالی در زمینه ساخت اتوموبیل های برقی نیز فعالیت می کند.

طی سالیان اخیر وزارت علوم و پژوهش های انتاریو قریب ۱۶ میلیون دلار برای اجرای پروژه های پژوهشی به دانشگاه مک مستر کمک کرده است. دانشگاه مک مستر در سال ۱۸۷۷ حدود ۲۰ سال پیش از انقلاب مشروطیت در ایران) تأسیس شده است و با ۲۵هزار دانشجوی دوره لیسانس، ۴هزار دانشجوی دوره های فوق لیسانس و دکتری و ۱۳۰۰ استاد یکی از دانشگاه های برجسته کانادا به حساب می آید.

یادآوری می شود روز سه شنبه ۲۱ فوریه نیز به دعوت دکتر مریدی نمایندگان انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه مک مستر به شرح زیر در جلسه پارلمان انتاریو حضور یافتند.

پردیس بالاری

سید آرین غفاری زاده

پویا طیاری

مریم واثقی- شانجانی

دکتر مریدی دانشجویان را رسما به پارلمان معرفی کرد که با استقبال نمایندگان مواجه شد، و پس از اتمام جلسه، آنان به بازدید از بخش های گوناگون پرداختند.