شهروند ـ  استوارت مک لین، طنزپرداز بزرگ کانادایی و مجری برنامه ی رادیویی Vinyl Cafe در رادیو CBC در سن ۶۸ سالگی بعد از سالها مبارزه با بیماری سرطان پوست درگذشت.

مک لین حدود بیست سال بود که با سبک قصه گویی منحصر بفرد خود که ترکیبی از نوستالژی و نگاه ویژه او به زندگی روزمره  بود مهمان خانه های کانادایی ها بود و همگان بسیار او را دوست داشتند.

او همیشه معتقد بود که خوشبختی و معروفیت به یک باره به سراغش رفته است و اصلا فکر نمی کرد که روزی بتواند اینقدر معروف شود. اما شنوندگان مک لین و طرفدارانش این گونه فکر نمی کنند. طرفداران مک لین معتقدند که رادیو در قدیم با وجود کاستی ها بسیار خونگرم و مهربان بود و همین باعث شده بود که آنها بتوانند در این بیست سال با مک لین ارتباط دوستانه ای برقرار کنند و شنونده ی طنز جذاب و قصه های شنیدنی او باشند. نگاهی به سابقه کاری و تحصیلی مک لین نشان می دهد که خوشبختی خیلی هم اتفاقی به سراغش نیامده بود. او بعد از پایان تحصیلات توانست از طریق ساخت مستند خود را شناسانده و وارد  CBC  شود. او با تلاش و کار زیاد موفق شد که مدرک افتخاری از بسیاری از دانشگاه های کانادا دریافت کند. مک لین برای مدت بیست سال در دانشگاه رایرسون رشته ی خبرنگاری رادیو و تلویزیون تدریس کرد. او همچنین جایزه ی Governor’s General را نیز برای خدمات ارزنده اش دریافت کرد.

مرگ مک لین، بازتاب گسترده ای در سی بی سی و دیگر رسانه های کانادا داشت. در برنامه ی ویژه ای که سی بی سی به این منظور تهیه کرده بود، شنوندگان Vinyl Cafe و داستان های او تماس می گرفتند و احساس خود را بیان می کردند. در میان آنها از کودک ۱۱ ساله وجود داشت تا افراد جوان و سالخورده. این نشان از تأثیر و اهمیت کار مک لین داشت.

یادش گرامی باد.