شهروند- این روزها در نزدیکی شهر Saint-Bernard-de- Lacolle در استان کبک سناریویی تکراری در جریان است. یک تاکسی از راه می رسد، خانواده ای به همراه چمدان ها و کوله های پشتی از آن پیاده می شوند، مامور RCMP آن ها را دستگیر می کند و برای انجام مراحل قانونی پذیرش پناهجو راهی ثبت نام در سیستمی می شوند که هم اکنون بیش از ظرفیتش شلوغ شده است.

این افراد پناهجویانی هستند که دیگر در خاک ایالات متحده آمریکا جایی ندارند و مرز بین کانادا و ایالات متحده تنها و آخرین امیدشان است، اما با وجود فیلم ها و گزارش های دلگرم کننده از استقبال افسران پلیس در مرز کانادا، واقعیت چیز دیگری است و برخی گزارشات حاکی از آن است که نیروهای امنیت مرزی کانادا از گسترش هجوم پناهجویان دچار استرس شده اند و چندان خوشحال نیستند، البته که هیچ مقام رسمی این را تایید نمی کند.

این ماموران مرزی می گویند که باید چاره ای برای این پناهجویان اندیشیده شود زیرا گذر از مرز، پای پیاده، و در شرایط بد آب و هوایی بسیار خطرناک است و ممکن است کانادا را با بحران های جدی مواجه کند.

هم چنین بسیاری از جاستین ترودو می خواهند که  طرحی پیشنهاد و اجرایی کند که بتواند ورود این افراد را تحت کنترل درآورده و جلوی خطرات بعدی را بگیرد.

جالب است که بسیاری از کانادایی با طرح پذیرش ۴۰,۰۰۰ پناهجو در سال ۲۰۱۷ مخالفند و از هر چهار کانادایی یک نفر فکر می کند که سیاست های ترامپ در این زمینه درست است و از آن ها طرفداری می کنند.

این مخالفان عقیده دارند که کانادا امکانات کافی برای کاریابی و مسکن را نمی تواند به این تعداد پناهجو بدهد و در دراز مدت با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

همچنین روز سه شنبه دولت کانادا اعلام کرد که از اول سال ۲۰۱۷ تا کنون حدود ۴۰۰ پناهجوی ایزدی را که از دست نیروهای اسلام گرای افراطی داعش گریخته اند پناه داده است و تصمیم دارد که حدود ۸۰۰ پناهجوی ایزدی دیگر را نیز تا آخر سال ۲۰۱۷  اسکان دهد.

این طرح جدید دولت حدود ۲۸ میلیون دلار هزینه دارد. دولت کانادا در پی اعلام این آمار می گوید که شرایط را برای خانواده هایی که خواهان کمک و اسپانسرشیپ این پناهجویان ایزدی هستند تسهیل خواهد کرد.