یکی از مواردی که در بیمه های منازل مسکونی بسیار مد نظر مسئولان و دست اندرکاران بیمه کانادا است مورد خسارات آبدیدگی و مخصوصا خسارات ناشی از آب برف و باران و برگشت آب از فاضلاب و چاه های زیرزمینی است. این حساسیت از ۱۵ سال گذشته به این طرف تشدید شده است، دلیلش هم آماری است که از سال ۱۹۹۸ از طرف جامعه بیمه گران در دسترس عموم قرار گرفته و دلالت برآن دارد که کشور کانادا چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار براثر آبدیدگی دچار ضرر و زیان شده است. حال سئوال این است که دلیل این مورد در کجاست و آیا می شود برایش راه حلی پیدا کرد؟

قبل از پرداختن به اصل موضوع بایستی مورد مهمی را خاطرنشان کرد که خسارات حاصل از سیل در بیمه منازل مسکونی پوشش ندارد و فقط تحت پوشش بیمه بیزینسی می باشد به عبارت ساده تر خسارت فرضی ناشی از سیل در خانه من و شما قابل پرداخت توسط بیمه نیست ولی دفتر کار یا مغازه و پلازای بیزینسی هر یک از ما خسارتش قابل پرداخت توسط بیمه می باشد.

و اما دلیل افزایش خسارات آبدیدگی در چیست؟ اول تغییرات آب و هوایی و دلیل دوم ساختار شهری که هر روز در حال گسترش است و باعث شده که چاه های فاضلاب شهری توان پاسخگویی مناسب را نداشته باشند. در دو مرحله در سال های ۲۰۱۳ در کالگری(خسارت سیل) و در همان سال  در انتاریو (تورنتو) شاهد خسارات (بارش باران سنگین ۹۰ میلیمتر در طی ۲ ساعت) عظیمی بودیم که در مورد اول در کالگری حدود ۴.۳ میلیارد دلار و در انتاریو( تورنتو) حدود ۸۵۰ میلیون دلار خسارت به وجود آمد.

دو راهکار مناسب برای جلوگیری از توسعه خسارت توسط متخصصان امر پیشنهاد شده است که به نظر می رسد عملی هم باشد. اول اینکه مهندسین شهرسازی با کمک مسئولان شهرداری در اجازه ساخت بناهای جدید تجدیدنظر کنند و حتی المقدور از ساخت بنا در زیر سطح زمین (بیسمنت) خودداری  نموده و در همان حال به ایجاد فاضلاب های بزرگتر و با حجم بیشتر به طور ویژه توجه کنند و از طرف دیگر شرکت های بیمه با کمک دولت فدرال پوشش بیمه سیل را به بیمه منازل مسکونی اضافه نمایند تا قادر باشند هر تقسیم بندی که منجر به خسارت آبدیدگی شد را پرداخت کنند. البته لازم به ذکر است که بعضی از شرکت های بیمه بزرگ در همان سال ۲۰۱۳  هم به طور ارفاقی بسیاری از خسارات حاصل از سیل را در کالگری / تورنتو پرداخت کردند تا دلیل خوبی باشد مبنی بر جلب اعتماد جامعه خریداران بیمه.

در زمان خرید بیمه منازل مسکونی توجه داشته باشید که حتما از بروکر خود بخواهید تا خسارت آبدیدگی را کامل برای شما در نظر بگیرد.

خسارات آبدیدگی عبارتست از :

Sewer Backup- Overland Water-

Surface Water- Ground Water