کنسرت سلی و کاروان در ماد کلاب

گفت وگوی شهروند با امیر رهبر، نوازنده پیانو و کیبورد

امیر رهبر ۱۵ سال است که به کانادا آمده و در این مدت کارهای زیادی کرده و از جمله موسیقی را دنبال کرده است، اما یکی از کارهایی که همیشه قصد انجامش را داشته همکاری با سلی در کنسرتی بزرگ است؛ آرزویی که بالاخره یکشنبه هفته دیگر عملی می‌شود.

سلی، خواننده شهیر ایرانی که پس از چندی درخشیدن در تارک موسیقی پاپ ایران، پس از انقلاب عازم کانادا شده است و در این‌جا دست به تجربه‌های بسیار نویی در موسیقی ایرانی زده است، این هفته به همراه گروه هنری کاروان در ماد کلاب واقع در محله ایتالیایی‌های تورنتو کنسرت اجرا می‌کند، کنسرتی که بیشتر نوازندگان و خوانندگان‌ آن ایرانی‌تبار هستند، اشعارش فارسی است و موسیقی‌اش نوعی موسیقی ترکیبی ایرانی است.

رهبر در مصاحبه با شهروند می‌گوید:”از بچگی وارد کار موسیقی شدم و سال‌های بسیاری را در ایران نزد اساتیدی همچون دکتر مشایخی، لطفی و مهرداد روحانی درس گرفتم.” کار او را در تورنتو بیشتر به خاطر آلبومی می‌شناسند که از جمع‌آوری کارهای موسیقی گیلان با صدای خانم شیلا  نهرور تولید کرده است.

رهبر در مورد آشنایی با سلی می‌گوید:”در همان اوایلی که این‌جا بودم ایشان را دیدم و البته از سال‌های ۵۱ و ۵۲ در اردوهای هنری دانشجویی در بابلسر می‌شناختمشان.”

“این‌جا دفعه اول منزل یکی از دوستان دیدمشان. اولین بار که خواندند اصلا شوکه شدم چون کاملا به سبک دیگری بود. داستان دیگری بود که خیلی روی من اثر گذاشت. با همسرش، گیتی، بودند و تکه‌هایی با هم خواندند روی ملودی‌های خاصی که خود سلی ساخته بود با اشعار مولانا، سهراب سپهری، دکتر نوربخش و … خیلی روی من اثر گذاشت.”

رهبر که خود به این سبک موسیقی بسیار علاقه داشته است بسیار جذب کار سلی شده است:”او به قول خودش هیچوقت گرفتار نوستالژی نشد و همیشه نگاه به پیش رو داشت. هیچوقت موسیقی برایش سرگرمی صرف نبود. کاری که می‌کند چون از بطن خودش بیرون می‌آید، بسیار اصیل است.”

“از همان موقع خیلی دلم می‌خواست با او کاری کنم. کنسرتی به اتفاق آقای شرف‌آبادی در تورنتو داشتیم که خیلی خوب بود. کار با اشعار حافظ بود.”

ایندفعه اما به همت رضا مقدس و گروه هنری گودو هست که کنسرتی بزرگ در مکان اجرای مهمی مثل ماد کلاب سازمان دیده‌اند.

علاوه بر رضا مقدس، که کارهای زیبایش در زمینه موسیقی معرف حضور همه هست، و سلی، افراد زیر کنسرت را همراهی می‌کنند که آقای رهبر در مورد هر کدام چند کلمه برایمان می‌گوید:

کوشا نخعی، ویولن و کمانچه:”از ویولونیست‌های بسیار خوب شهر که شاگردهای بسیار دارد و با ارکستر سمفونیک اینجا زده است. او از جمله در افتتاحیه کنسرت یویوما اجرا کرد، اما متواضع‌تر از این است که سوابقش را مطرح کند.”

میشل کالتون، درام و پرکاشن:”او در دانشگاه تورنتو فوق لیسانس پرکاشن گرفته و الان آن‌جا دکترا می‌خواند. بسیار هیجان‌زده است و افتخار می‌کند که با آقای سلی می‌زند چون برای او این وادی کاملا نو و تازه است.”

لیزا پترسون، مهمان ویژه، ساکسیفون و صدا: “او از حرفه‌ای‌ترین‌های حاضر است. شبی منزل یکی از دوستان بودم و ایشان هم آن‌جا بود. خواند و پیانو زد و بعد فهمیدم کارهای خودش است و اصلا آهنگساز است. بعد از چند ساعت گیتار هم زد و خواند و این موقع بود که فکر کردیم واقعا چقدر خوب است با آقای سلی بخواند، بخصوص که دیده بودیم وقتی او را با زیرصدا همراهی می‌کند چقدر زیبا است. یک روز هم اتفاقی ساکسیفونی با خودش داشت و آن‌را در همراهی با ترانه حمدالله زد و همه تحت تاثیر قرار گرفتیم که او گام‌های این ترانه‌های شرقی را از کجا می‌شناسد؟ که فهمیدم نیمی از نسلش، کولی‌ (جیپسی) است.”

آراز نایب پاشایی، مهمان ویژه،‌ تمبک و دف: “انسان و هنرمند بسیار پویایی است، اخیرا یک سفر چند ماهه به ایران داشته و از اساتیدش در ایران آخرین فوت و فن‌ها را فرا گرفته.”

 

آقای رهبر در پایان می‌گوید: “امیدوارم دوستان بیایند. بخصوص کسانی که موسیقی متفاوت و موسیقی تکنیکی‌تر را در کنار شعرهای شاعران خودمان دوست دارند”. رهبر در ضمن برایمان تعریف می‌کند که پس  از این کنسرت، کنسرتی دیگر مختص اشعار سهراب سپهری در کار دارند و همگان را دعوت می‌کند منتظر آن باشند.

 

از راست: کوشا نخعی، امیر رهبر، سلیمان واثقی (سلی)، رضا مقدس و میشل کالتون

کنسرت سلی و گروه کاروان که توسط گرو هنری گودو تهیه شده است  یکشنبه ۲۹ آگوست ساعت ۸ شب در ماد کلاب، شماره ۲۲ خیابان کالج (Mod Club, 722 College Street) نزدیک تقاطع کالج و بترست برگزار می‌شود. قیمت بلیت‌ در صورت تهیه از قبل ۲۰ دلار و در صورت تهیه دم در ۲۵ دلار است. بلیت‌های بخشVIP ۱۵۰ دلار است. بلیت‌ را می‌توانید از پارس ویدیو یا مرکز موسیقی شارک در نورت یورک و یا گالری کوئین در شرقِ داون‌تاونِ تورنتو تهیه کنید.