بی بی سی: در حالیکه سازمان ملل از تامین بخشی از کمک مورد نیاز سیل زدگان پاکستان سخن گفته، دولت این کشور تاکید ورزیده است که چنین کمک هایی به دست شورشیان نخواهد افتاد.

روز چهارشنبه، ۲۷ مرداد (۱۸ اگوست)، به نقل از منابع امدادرسانی سازمان ملل گزارش شد که تا کنون بخشی از کمک های درخواستی برای کمک به سیل زدگان پاکستان در اختیار این سازمان قرار گرفته هرچند میزان کمک های دریافتی کمتر از نیمی از مبلغ چهارصد و شصت میلیون دلاری است که درخواست شده بود.

در حالیکه مقامات سازمان ملل متحد خسارات ناشی از سیل پاکستان را کم سابقه توصیف کرده و از شرایط دشوار و کمبود امکانات برای میلیون ها تن از سیل زدگان سخن گفته اند، روند گردآوری کمک های بشردوستانه برای کمک به آسیب دیدگان این سیل در مقایسه با قربانیان حوادث طبیعی در نقاط دیگر جهان ابدا مطلوب نبوده است.

برخی از ناظران گزارش های حاکی از فساد در تشکیلات دولتی و نفوذ طالبان در برخی از مناطق پاکستان را دلیل کم توجهی افکار عمومی بسیاری از کشورها به گردآوری کمک های بشردوستانه دانسته اند.

در همان حال، رحمان ملک، وزیر کشور پاکستان، در مصاحبه ای با بی بی سی تاکید ورزیده است که دولت به طالبان اجازه آن را نخواهد داد تا از شرایط کنونی برای افزایش نفوذ خود بهره برداری کند و یا به کمک های خارجی دست یابد.

اشاره وزیر کشور پاکستان به گزارش هایی در این مورد است که شورشیان طالبان به منظور جلب حمایت سیل زدگان در مناطق تحت نفوذ خود، گفته اند که برای کمک به آنها آمادگی دارند و اقداماتی را هم در این زمینه انجام داده اند.

آقای ملک همچنین گفته است که به جامعه جهانی و تمام کسانی که به سیل زدگان پاکستان کمک می کنند اطمینان می دهد که این کمک ها در نتیجه فساد اداری به هدر نخواهد رفت، بلکه دولت این کشور از ابتدا، حسابرسی دقیقی را در این مورد معمول خواهد داشت.

وی گفت که دولت موضوع دعوت از ناظران بین المللی برای نظارت بر نحوه توزیع کمک ها را در دست بررسی دارد و افزود “این کمک ها به مردم فقیر، به قربانیان سیل تعلق دارد و من اطمینان می دهم که به دست آنان هم خواهد رسید.”

وزیر کشور پاکستان گفت که از این نگرانی آگاه است که ممکن است طالبان با بهره برداری از نیاز قربانیان سیل، نقش امدادرسان را بر عهده بگیرد و به این ترتیب، در صدد جلب حمایت آنان برآید اما چنین پی آمدی را نامحتمل توصیف کرد.

پیشتر، سفیر ایالات متحده در پاکستان هم در صدد رفع نگرانی جهانی در مورد نقش طالبان برآمده و گفته بود که گزارش های حاکی از اینکه تندروهای اسلامگرا تنها عوامل سازمان یافته کمک به سیل زدگان هستند “کاملا مبالغه آمیز” بوده است.

در حالیکه حدود یک ماه از آغاز بارندگی های شدید موسمی و جاری شدن سیل در نقاط شمالی پاکستان می گذرد، بارش باران و جاری شدن سیل در مناطق دیگر این کشور ادامه دارد و خسارات و تلفات بیشتری را برجای می گذارد.

روز چهارشنبه منابع خبری پاکستان از خطر جاری شدن سیل در شمار دیگری از شهرهای شمال غرب این کشور خبر دادند و همچنین گفتند که بالا آمدن سطح آب در رودخانه سند، مناطق جنوبی تر این کشور را نیز با خطر آب گرفتگی مواجه ساخته است.

براساس گزارش های رسیده، هزاران تن از ساکنان این مناطق از بیم جان به مناطق مرتفع تر گریخته اند.

آمار غیر رسمی حاکی از آن است که سیل در پاکستان تا کنون بر زندگی و معیشت حدود بیست میلیون نفر تاثیر گذاشته و منطقه ای به وسعت تمامی خاک انگلستان را فرا گرفته است.

شمار تلفات این سیل دست کم ۱۶۰۰ نفر گزارش شده است و سازمان های امدادرسانی گفته اند که شش میلیون نفر به کمک های غذایی و دارویی نیاز فوری دارند.

به دلیل خساراتی که به زیرساخت های اقتصادی از جمله راه های ارتباطی و پل ها وارد شده، توزیع کمک در میان سیل زدگان با دشواری همراه بوده است هر چند در این زمینه پیشرفت هایی گزارش شده است.

سیل زدگان از آنچه که واکنش کند و ناکافی دولت در مراحل اول جاری شدن سیل خوانده اند انتقاد کرده اند، اما آقای ملک گفت که با توجه به ابعاد این واقعه، دولت هر آنچه را که امکان داشت انجام داده است، اما تامین نیازهای سیل زدگان مستلزم دریافت کمک خارجی است.

مقامات پاکستانی گفته اند که تامین نیازهای فوری سیل زدگان مستلزم دریافت حدود یک میلیارد دلار کمک است و باسازی خسارت های ناشی از واقعه دست کم پانزده میلیارد دلار و پنج سال وقت لازم دارد.

برخی از دولت های منطقه تاکنون کمک هایی را در اختیار دولت پاکستان قرار داده اند.

از جمله دولت افغانستان مبلغ یک میلیون دلار در اختیار پاکستان قرار داده و عربستان سعودی نیز بیست میلیون دلار را به عنوان کمک فوری به این کشور ارسال داشته است.

در ایران، سازمان های امدادرسانی از ارسال کشتی های حامل اقلام کمکی به پاکستان خبر داده اند و آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید مقیم قم، خواستار کمک مقلدان خود به سیل زدگان پاکستان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، وی در ملاقات با سفیر پاکستان در ایران گفت که همه مسلمانان جهان باید به سیل زدگان کمک کنند و افزود که مردم می توانند بخشی وجوهات شرعی خود را به این کمک ها اختصاص دهند.