اگر چه موضوع بیمه بحث بسیار جدی است و هدفش حفظ منابع مالی و انسانی می باشد، ولی شاید بد نباشد سالی یک بار هم که شده آن را به شوخی گرفت و برایش جوک ساخت مخصوصا با نزدیکی به سال نو (نوروز) نیاز به خندیدن و شادی بسیار پسندیده و مجاز است. نگارنده از کلیه همکارانم که در این صنعت مشغول به فعالیت هستند پیشاپیش اجازه خواسته تا یکبار هم که شده به بیمه از منظر شوخی نگاه شود.

۱ـ آیا می دانید چه چیز مشترکی بین قرارداد بیمه و همسر آدم وجود دارد؟ پاسخ آن است که هر دو غیرقابل درک هستند.

۲- یک دکتر و یک مهندس و یک بروکر بیمه در یک رستوران با هم صحبت می کردند و اهمیت شغل خود را به رخ دیگری می کشیدند. دکتر گفت همانطور که می دانید و در کلیه کتب الهی آمده حوا از دنده چپ آدم آفریده شده پس اولین شغل جهان جراحی و علم پزشکی بوده است. مهندس گفت توجه شما را به این نکته مهم جلب می کنم که اولین چیزی که باعث پیدایش جهان شد برخورد دو ماده متضاد در “بیگ بنگ” بوده که یک کنش و واکنش مهندسی است پس مهندسی اولین و مهمترین شغل جهان است. در مقابل بروکر بیمه عنوان کرد که آیا می دانید که باعث و بانی همه آن تضاد در طرفین آن دو ماده چه بوده؟ بله بروکر بیمه است که ایجاد کننده اولین تضاد بوده و همواره در حال استمرار آن است.

۳- روزی در هتل بزرگی سمینار بیمه ای برقرار بود که همه دست اندرکاران در آن شرکت داشتند در همین اثناء مردی که دل خوشی از بیمه نداشت و مست هم بود وارد جلسه شد و با صدای بلند فریاد کشید که همه شما دزدید و اگر هر کسی اعتراضی دارد همین الان جلو بیاید و از شرفش دفاع کند. بعد از چند دقیقه مرد رهگذری که شاهد ازدحام و سر و صدا بود و نظرش جلب شده بود جلو آمد و با مرد مست دست به یقه شد و به او اعتراض کرد. مرد مست گفت شما بروکر بیمه هستید که آمدید از شرف خود دفاع کنید؟ آن رهگذر گفت نخیر من دزد هستم و این نسبتی که شما به من دادید بسیار غیرمنصفانه است.

۴- روزی مدیر شرکت بیمه عمر چیزی را در قرارداد بیمه دید که سریعا نماینده بیمه را احضار کرد و گفت متکی به کدام آیین نامه و عرف بیمه دیده شده که بتوان یک آدم ۱۰۸ ساله را بیمه عمر کرد که شما این کار را کردید؟

نماینده بیمه پاسخ داد قربان من عینا مطابق با علم آمار که پایه بیمه است عمل کردم. من جدول مرگ و میر و امید به زندگی را کنترل کردم و ندیدم که هیچ آدم ۱۰۸ ساله ای ظرف ۵۰ سال گذشته فوت کرده باشد، پس ایشان کاملا ریسک مقبولی هستند.

۵- آیا می دانید که چه چیزی در روپوش آزمایشات پزشکی بیمار در بیمارستان و قرارداد بیمه مشترک است؟ هیچ وقت شما پوشش کامل را نخواهید دید.

۶-روزی در صحنه تصادف  پلیس از راننده ای که در اتومبیل خسارت دیده محبوس شده بود پرسید حالتان خوب است؟

راننده در پاسخ گفت من از کجا بدانم، من که وکیل نیستم!

معمولا در تصادفات اتومبیل وکلای غیر حرفه ای (تعدادشان بسیار کم است و هر روز هم با اراده سیستم قضایی در حال کاهش است) هستند که با بیشتر جلوه دادن شدت تصادف  قصدشان ناسالم است.

۷-مدیر موسسه بیمه در حال سخنرانی بود و قصدش تشویق و ترغیب کارکنانش بود که گفت من امسال اگر هر کدامتان ۵۵۰۰۰ دلار فروش کنید برای هر نفر یک چک ۵۰۰ دلاری صادر می کنم و اگر همین منوال برای سال بعد هم اتفاق افتاد سال آینده آن چک ها را امضاء می کنم.

مجدد از همکارانم و شما خوانندگان محترم و همه دست اندرکاران بیمه – امور حقوقی و مالی که موارد فوق را به عنوان شوخی مطالعه فرمودید تشکر می کنم. سربلند و پایدار باشید.