سازمان ملل از باراک اوباما رئیس جمهور جدید ایالات متحده درخواست کرد نسبت به پرونده عمر خدر با شفقت بیشتری بنگرند و او را یک  کودک ـ سرباز و  …


شماره ۱۲۱۳ ـ پنجشنبه  ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹


 


 عمر خدر کانادایی زندانی در گوانتاناموبی

سازمان ملل از باراک اوباما رئیس جمهور جدید ایالات متحده درخواست کرد نسبت به پرونده عمر خدر با شفقت بیشتری بنگرند و او را یک  کودک ـ سرباز و قربانی خشونت های ضد انسانی در نظر بگیرند. خدر که شهروند کاناداست که در زمان نوجوانی به همراه پدرش در جبهه طالبان با سربازان آمریکایی می جنگیده و ادعا می شود موجب مرگ یک سرباز آمریکایی شده او هم اکنون در زندان گوانتانامو در کوبا به سر می برد.

رادیکا کوماراسوامی نماینده سازمان ملل و مسئول بخش کودکان سرباز پیش از شروع ریاست جمهوری اوباما و زمان رسیدگی به پرونده خدر طی نامه ای از او در خواست کرد تا توجه خاصی به پرونده این شخص که در سن ارتکاب به جرم تنها ۱۶ سال داشته، مبذول نماید.کوماراسوامی در نامه ای خطاب به اتحادیه آزادی شهروندان آمریکایی نوشت: «ما همگی می دانیم عملکرد عمر خدر بد بوده لیکن او می تواند تحت قانون حمایت از کودکان قرار گیرد».

کوماراسوامی در زمان ریاست جمهوری جرج بوش یک سال تمام درگیر پرونده خدر بود. لیکن تمام نامه های او از سوی دفتر بوش و پنتاگون بی جواب باقی ماند. هم اکنون وکیل مدافع خدر و خانواده اش تمام امید خود را به اوباما بسته اند. لیکن کمیسیون نظامی خدر را متهم به شرکت در پنج جنگ و عامل اصلی قتل یک سرباز آمریکایی به نام کریستوفر سپیر می داند و راه نجاتی برای او نمی بیند.

فعالان حقوق کودکان، خدر را که در هنگام شرکت در جنگ ها نوجوانی ۱۶ ساله بوده و بر اساس قانون یک فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می شود، مبرا از هر مجازاتی می دانند. لیکن مسئولان پرونده معتقدند این قانون شامل خدر نمی شود و شرایط او متفاوت است. هم اکنون سازمان ملل، وکیل و خانواده خدر تلاش زیادی می کنند تا شاید بتوانند او را به کانادا و آغوش خانواده بازگردانند. در این میان تمامی چشم ها به اوباما دوخته شده است. آیا پرونده خدر به صورت یک پرونده نظامی و جنایی در می آید و یا اینکه تحت یک توافق دیپلماتیک او به کانادا بازگرداننده می شود؟