عصر روز سه شنبه ۱۴ ماه مارچ ۲۰۱۷ ایرانی کانادایی ها در یکی از مهمترین و زیباترین مراسم چهارشنبه سوری در “پارک و مجموعه ورزشی ریچموند گرین”  در شمال شهر تورنتو شرکت کردند و ساعت ها با رقص و پایکوبی و پریدن از روی بوته های آتش به استقبال نوروز رفتند.سرمای منهای پانزده درجه سانتیگراد و سوز شدید و بارش برف هم نتوانست مانع از پریدن مردم از روی آتش و برپایی جشن چهارشنبه سوری شود.

مردم از راه های دور و نزدیک آمده بودند. چند هزار تن جمعیت در یک روزکاری وسط هفته گرد هم آمده بودند. از کودکانی که در کالسکه بودند؛ تا نخست وزیر انتاریو  خانم کتلین وین حضور داشتند. پای چهارشنبه سوری که در میان باشد همه می آیند. حتی غیر ایرانی ها نیز آمده بودند. کودکان نقاشی می کشیدند و بازی می کردند. استقبال کودکان به حدی بود که شش داوطلب فقط بر روی صورت کودکان طرح و نقشه های مختلف می کشیدند. سفره هفت سین زیبایی هم در گوشه سالن چشم نوازی می کرد و طبق معمول بساط آش ایرانی نیز مهیا بود.

صفی طولانی تشکیل شده بود تا از روی آتش بپرند و شعر معروف چهارشنبه سوری را بخوانند: «زردى من از تو، سرخى تو از من”!

این بار با زحمت و تدبیر برگزارکنندگان و دست اندرکاران این مراسم و پس از رایزنی های طولانی با آتش نشانی منطقه تعداد آتش ها دو برابر شده بود و مدت زمان انتظار برای پریدن از روی آتش نیز کمتر شده بود که شرکت کنندگان در این جشن از این امر راضی به نظر می رسیدند.

طبق اعلامی که از مدت ها قبل در رسانه صورت گرفته بود؛ پس از ساعت پنج عصر صدای موسیقی  بلند شد. هر لحظه بر تعداد جمعیت داخل سالن افزوده می شد. در حدود ساعت هفت بود که دکتر مریدی به مراسم پیوستند و چند دقیقه ای پس از ایشان خانم کتلین وین نخست وزیر انتاریو در میان استقبال گرم مردم و برگزارکنندگان وارد شدند. خوش و بشی با برخی از داوطلبین صورت گرفت و سپس دکتر مریدی و خانم کتلین وین به دیدار غرفه ها از جمله غرفه کودکان رفتند. شور و شادی و خوشحالی در فضا موج می زد و اشتیاق ها برای گرفتن عکس سلفی نیز پایان نداشت.

مجری مراسم از دکتر مریدی  خواست که  سخنان خود را آغاز کنند. دکتر مریدی ضمن تبریک  چهارشنبه سوری و فرا رسیدن عید نوروز ابراز امیدواری کرد سالی که در پیش رو می آید برای همه سالی سرشار از شادی باشد و برای مردم عزیز ایران سال آزادی و دموکراسی باشد.

سپس دکتر مریدی از خانم کتلین وین برای سخنرانی دعوت کرد. نخست وزیر پرجمعیت ترین استان کانادا که به خوبی معلوم بود از استقبال ایرانیان سر ذوق آمده است از اینکه ایرانیان نوروز و جشن گرفتن بهار را به انتاریو و کانادا آورده اند تشکر کرد و در آخر با لهجه ای شیرین  شعر معروف چهارشنبه  سوری را خواندند: “سرخی تو از  من، زردی  من از  تو” که با تشویق شدید حاضران مواجه شد.

chaharshanbesoori–richmonhill-2017
۹–chaharshanbesoori–richmonhill-2017
۸–chaharshanbesoori–richmonhill-2017
۷–chaharshanbesoori–richmonhill-2017
۶–chaharshanbesoori–richmonhill-2017
۵–chaharshanbesoori–richmonhill-2017
۴–chaharshanbesoori–richmonhill-2017
۳–chaharshanbesoori–richmonhill-2017
۲–chaharshanbesoori–richmonhill-2017

سپس محمد خردادیان رقصنده مشهور ایرانی که از لس آنجلس به تورنتو آمده بود وارد صحنه شد و همه ی حضار از جمله نخست وزیر انتاریو خانم کتلین وین و  دکتر رضا مریدی را به رقص دعوت کردند و خوشحالی و شادی جمعیت به اوج رسید.

پس از رقص سیاستمداران و مدعوین، به اطلاع شرکت کنندگان رسید که با وجود سوز و بارش برف، آتش های چهارشنبه سوری در بیرون آماده پریدن هستند.  علاوه بر سیاستمداران و مسئولان شهری و استانی، از کودکان شش و هفت ساله تا عزیزانی که مویشان به سپیدی گذاشته بود همه از روی آتش پریدند.

بساط آهنگ و رقص و موسیقی به راه بود. هوا گرچه بهاری نبود ولی دلها همه بهاری بود. دل ها به شوق پیروزی نور علیه تاریکی غرق سرور بود. در ادامه نیز رقص های نواحی مختلف ایران توسط مردم برگزار شد. هنگام رقص کردی دستمال های سبز و سفید و قرمز که از قبل میان مردم توزیع شده بود در هوا تکان می خورد که  شور خاصی را آفریده  بود.

 دیگر نوروز و چهارشنبه سوری امر ناشناخته ای در کانادا نیست. این که ایران و نوروز در کانادا تبدیل به موضوعی شده است که سیاستمداران نمی توانند نسبت به آن بی تفاوت باشند، قطعا از دستاوردهای ارزشمند دلسوزان جامعه ایرانی در کانادا از جمله دکتر رضا مریدی ست.

شخصیت های استانی و شهری که در این مراسم شرکت کردند عبارت بودند از: خانم کاتلین وین، دکتر رضا مریدی(وزیر علوم،  نوآوری و پژوهش های علمی دولت انتاریو)، کریس بالارد (وزیر مسکن استان انتاریو)، استیون دل دوکا (وزیر حمل و نقل استان انتاریو)، دیوید وست (نماینده شورای شهر از ریچموند هیل)، تام مونک(نماینده شورای شهر از ریچموندهیل)  و مایکل پارسا (کاندیدای انتخابات استانی از حزب کانسرواتیو).

جشن چهارشنبه سوری برای چندمین سال پیاپی با شکوه و ابهت برگزار شد. این همه مدیون تلاش داوطلبان و دلسوزان عزیزی است که از چند ماه قبل دنبال مجوز و هماهنگی های لازم رفته بودند. زحمت های فراوان کشیدند و از وقت و امکانات مالی خویش مایه گذاشتند تا با وجود کیلومترها دوری از ایران عزیز  جشن چهارشنبه سوری شایسته و درخوری  برگزار شود.

گفتنی است بیش از ۶۰ داوطلب با لباس های متحد الشکل در برگزاری این مراسم همکاری داشتند. همچنین لوح تقدیری نیز از سوی نخست وزیر انتاریو، خانم کاتلین وین، به برگزار کنندگان این مراسم اهداء شد.

کمیته برگزاری فستیوال آتش ۲۰۱۷