توضیح: ستون الو سلام تهرانتو وارد دوازدهمین سال حضور خود در نشریه وزین شهروند شد. سالهایی که با همه تلخ و شیرین هایش کام بسیاری ها را شیرین کرده و برخی ها نیز تلخ کام شده اند. دوستان نازنینی هم در جهان حقیقی و هم در دنیای مجازی یافته ام که حضورشان همیشه مایه پشتگرمی من بوده و خواهد بود. دوستانی هم بوده اند که به من پشت کردند، اما خودشان بعداً پشیمان شدند چرا که نشنیده بودند که گفته بودند به طنزنویس پشت نکنید تا آسیبی به شما نرسد!

***

فدراسیون فوتبال مدعی است کلاهی که بر سر دختران فوتبالیست نهاده کاملا قانونی است و حرف ندارد، اما فیفا ادعا می کند که این کلاه قدری گشاد است. در همین حال شنیده می شود طراحان مشترک حوزه و فوتبال مشغول طراحی کلاهی برای زنان فوتبالیست هستند تا بتوانند همه را در داخل و خارج راضی نگهدارند، می خواستم بپرسم این چه کلاهی است که چند سال است طراحان حکومت اسلامی مشغول طراحی آن می باشند؟

ـ کلاه شرعی!

***

جانورشناس برجسته ای همچون دکتر احمدی نژاد و دوران شناس معروفی مثل جناب اسفندیارخان “مکتب ایرانی” را بر مکتب اسلامی ترجیح داده اند، می خواستم بدانم مکتب ایرانی این مشاهیرِ مکتب اصولگرایی چه چیزی را در ذهن انسان تداعی می کند؟

ـ ایران مکتبی!

***

از شهر مفقودالاثر پرور بندرعباس زنگ می زنم، وزیر مسکن گفته است باید بابت اظهاراتش در خصوص احیای اندرونی و بیرونی در ساخت خانه‌ها از وی تشکر کرد، خانه ما بیست متر اندرونی دارد و دویست کیلومتر بیرونی، و آشپزخانه و حمام و توالت ما همه در بیرونی خانه قرار دارد چون ما درکپر زندگی می کنیم، به همین دلیل من به سهم خودم و به کوری چشم دشمنان دولت مهرپرور واقعا از ته دل از جناب وزیر مسکن تشکر می کنم.

***

این عزیزانی که از ایران می آیند همه دغدغه شان این است که غربی ها “توده مسلمان” را نشناخته اند، به نظر شما راه شناخت توده مسلمان چیست؟ گور پدر غربی ها، لطفا ما ایرانی ها  را راهنمایی کنید تا بتوانیم آنها را بشناسیم و شرمنده اخلاق ورزشکاری این عزیزان نشویم؟

ـ چرا از ما می پرسید؟ زنگ بزنید و از آقای اوباما که گویا برای وصل کردن آمده و مهمانی افطاری شان نقل محافل مذهبی دنیا شده سئوال بفرمایید که گویا در همان افطاری زده توی گوش کارشناسان غربی ـ البته در عرف دیپلماتیک می گویند گوش زد کرده ـ که منبعد نگویید بنیادگرای انتحاری بمب به خود بسته، بگویید بمبی انتحاری خودش را به یک بنیادگرا بسته بود! می گویند به شیخ مرتضی انصاری گفتند طلبه ای دزدی کرده گفت نگویید طلبه دزدی کرده بگویید دزدی رفته توی جلد طلبه. اما راهی که ما می شناسیم این است که برای شناخت توده مسلمان قبل از هرچیز باید “مسلمان توده” ای را شناخت!

***

این چه حکایتی است که اگر خارج از کشوری نسبت به اوضاع اَسف بار ایرانیانِ داخل بی تفاوت بود می گویند “بی خیال الدوله دیلمی”! قدیما می گفتند “ویت کنگ های کافه نشین”،  اگر هم در همبستگی با هموطنان داخل اعتراض و اعتصاب کرد به وی برچسب “تبعیدی عصبانی” می چسبانند؟

ـ همان حکایت چراغانی پارسال است و داستان معروف خر ملانصرالدین. می گویند ملا و پسرش سوار بر خر می رفتند یکی گفت بیچاره الاغ بدبخت. ملا اجباراً پیاده شد دیگری گفت عجب بچه پررویی خودش سوار است پدرپیرش پیاده می رود. پسرملا پیاده شد و پدر را بر خر نشاند. آن دیگری گفت مردکه خجالت نمی کشد خودش سوار است طفل معصوم پیاده می رود. ملا با استیصال از خر پایین آمد و به همراه پسرش پیاده به دنبال جناب الاغ روان شدند. شخص چندمی گفت عجب آدم های بی عقلی اند خر برای سوار شدن است اینان اما پیاده می روند! بنابراین توصیه ما این است که خارج از کش وری ها با عرض پوزش باید افسار خودشان و خرشان را بدهند دست این هنرمندان تازه وارد تا هرجاکه خواستند خر مراد را ببرند به جهنم!

***

حضراتی که گویا برای هواخوری تشریف آورده اند کانادا، شاید فکر می کنند هوای چهل پنجاه درجه زیر صفر تورنتو واقعا خوردن دارد، چون هنوز به نان سنگک بی نمک ساخت تورنتو و خیلی چیزهای دیگر عادت نکرده اند و گوشی دست شان نیامده، هی می زنند توی سر تبعیدی ها، فکر می کنید علیرغم همه این نامهربانی ها رمز ماندگاری تبعیدی در چیست؟

ـ در بی پولی!

***

یکی از مفتی های الجزایر به نام شیخ سلمان بن فهد فتوا داده که می توان در مقابل پرداخت مبلغی به رئیس یا کارمندی که می تواند مشکل را حل کند، به حقوق قانونی و شرعی دست پیدا کرد. بلافاصله وزیر اوقاف وارد دعوا شده و گفته این فتوا مفسده دارد و چند مفتی دیگر نیز خود را انداخته اند وسط معرکه، برخی ها موافق اند و چند مفتی دیگر مخالف. خلاصه اینکه دعوای اصلی بر سر برگ سبز تحفه درویش است!

– اگر اینطور است که شما می فرمایید پس صدور این فتوا خیلی هم کار”مفتی” نبوده!

***

بنابرگزارش پایگاه اطلاع رسانی صراط و به کوری چشم دشمنان نظام و تحریم کنندگان ایران اسلامی، یک هموطن کلیمی که حدود ۶۰ سال سن داشته و عضو یکی از تیم های کوهنوردی تهران است و علاقه بسیاری به اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت ابوالفضل دارد به قصد بازدید و خرید به نمایشگاه قرآن آمده بود که با دیدن فضای معنوی نمایشگاه تحت تاثیر قرار گرفته و پس از مشاوره با کارشناسان مذهبی به دین اسلام مشرف شد!

ـ برادر حزب الله مبارک است انشاالله ولی نگفته اید آیا این هموطن موافق است سرش را در راه اسلام بدهد، آنهم در سن شصت سالگی!؟

***

خواننده موسیقی سنتی ایرانی آقای علیرضا افتخاری یکبار احمدی نژاد را بوسید اینگونه از چشم مردم افتاد، وای به حال…

– یحتمل که فروغی بسطامی این بیت را در خصوص همین افراد سروده باشد:

ترک جان می‌بایدم گفتن که این شیرین لبان

بوسه  می‌بخشند اما جان شیرین می‌برند

***

از اصفهان تماس می گیرم سران نظام با صراحت اعلام کرده اند پارازیت پخش می کنیم مگر نمی دانند پارازیت مردم را مریض می کند؟ چرا پارازیت پخش می کنند؟

– هموطن عزیز چرا یقه نظام را گرفته ای؟ به آمریکا اعتراض کن، چون “پارازیت” از آمریکا پخش می شود!

***

یک جانباز ۲۵ درصدی هستم قبل از انتخابات اعلام کردند جانبازان یک درصد به بالا جهت دریافت “تویوتای کمری” به بنیاد جانبازان مراجعه کنند ماهم رفتیم ثبت نام کردیم، اما بعداز انتخابات هیچ خبری نشد، چرا؟

ـ با عرض شرمندگی از شما گویا اشتباه لپی صورت گرفته چون قرار بوده به هر جانباز قبل از انتخابات یک “کلت کمری” بدهند تا با به قول خودشان با فتنه مقابله کنند، از این اشتباهات در مملکت امام زمان زیاد پیش می آید لطفا به دل نگیرید.

***

تا کنون علما فتوا می دادند که فقط خوردن و نوشیدن و کشیدن و یا تزریق کردن روزه را باطل می کند، اما اخیرا یکی از شیوخ مصر فتوا داده که آرایش زن نه تنها روزه خود زن، بلکه حتی روزه شوهرش را نیز باطل می کند، بحق چیزهای نشنیده!

ـ چرا از حرف حساب ناراحت می شوی همشیره؟ زیاد هم بی ربط نگفته اند چون احتمال دارد با توجه به درجه بالای تحریک پذیری مردان، اخیرا دانشمندان دینی ـ پس از تقسیم روشنفکران به دینی و بی دینی اکنون نوبت دانشمندان است ـ ثابت کرده اند که درجه تحریک پذیری مردان در ماه مبارک تا سی درصد بالاتر از روزهای عادی است چرا که دست شان به اغذیه و اشربه نمی رسد و احتمال دارد به بازی های روان گردان روی بیاورند،  آرایش زن شوهر را تحریک کرده و ممکن است مرد بیچاره آرایش زنش را بخورد و روزه اش باطل شود. برو خدا را شکرکن که نگفته کفاره باطل کردن روزه مرد توسط زن صد ضربه شلاق است!

***

در خبرها آمده که مسئولان باشگاه استیل آذین علی کریمی را به خاطر روزه خواری اخراج کرده اند، چطور است که مردم عادی به دلیل روزه خواری تعزیر شده و شلاق می خورند، اما ایشان را فقط اخراج کرده اند؟ می خواستم به عرضتان برسانم برای حکومتی که ادعای اداره جهان را دارد این موضوع واقعاً باعث سرافکندگی است، حداقل می توانستند ایشان را به حد شرعی فوتبالی محکوم کرد چون خوشبختانه در قوانین مجازاتها و ضرب و شتم های اسلامی بخصوص در ماده۶۳۸ به صراحت می گوید: هرکس علنا در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ضربه شلاق محکوم می گردد!

ـ حق با شماست، شاید کمترین تنبیهی که می توانستند در مورد ایشان اعمال نمایند تا هم متدینان راضی شوند و هم کفن پوشانی مثل شما، این بود که مجازاتی در حد “سیرکردن” شصت طرفدار فوتبال برایشان در نظر می گرفتند!

***

مجلس با صراحت اعلام کرده آب تهران سالم است، مجلس چگونه به این نتیجه رسیده است؟

ـ از قدیم گفته اند آدم ها اگر سالم باشند همه چیز را سالم می بینند!

***

چرا به جای پرداختن به ریشه اصلی مشکلات وگرفتاری ها، رسانه ها و مسئولان کشورمان مدام به مسایل حاشیه ای روی می آورند؟

ـ چون “حاشیه دوزی” یک هنر ملی و باستانی است که از قدیم الایام برای ما به یادگار مانده است!

***

در تهران دختری به نام ریحانه که در سن ۱۹ سالگی مرتکب قتل شده بود نتوانست قاضی را قانع کند که مقتول قصد تعرض به او را داشته است چون دادستان در جلسه دادگاه با تاکید بر این که امکان ندارد فردی که در حال نماز خواندن بوده  نیت تعرض به دختری را داشته باشد، ریحانه را به قصاص متهم کرد. سئوال اینجاست که مگر سردار زارعی را لخت در حال “قربتا الی الله” با چهار زن دستگیر نکردند؟

ـ بی جهت قیاس مع الفارق نفرمایید چون سرداران اسلام برای قربتا الی الله مجاز به هر کاری هستند، به کسی هم مربوط نیست!

***

اگر کسانی به خاطر فقر و نداری در سفرهای استانی به دنبال ماشین احمدی نژاد بدوند ایرادی نیست اما چطور یک عده که خود را تحصیلکرده غرب می دانند از خارج از کشور دعوت کودتاچیان را لبیک می گویند و برای احمدی نژاد کف می زنند؟

ـ دوست عزیز، تحصیلکرده لزوما متمدن نیست و خیلی ها در خارج از کشور به این نظام آویزانند و یا هر بار در رسانه ای خارج به تطهیر خامنه ای می پردازند و یا دوست دارند به برادران لاری جانی آویزان شوند، علی الخصوص اگر پای سورچرانی و سفر مجانی نیز در میان باشد. شاید هم با خود فکر کرده اند مال کافر است و بر مسلمان حلال. حکایتی منسوب به حافظ است که می گویند وقتی خواجه شیراز غزل معروف خود را به مطلع ذیل سرود:

الا یا ایّها السّاقی ادرکاساً و ناولها…

از وی پرسیدند که مصراع اول مطلع غزل، به یزید بن معاویه تعلق دارد که گفته:

انا المسموم و ما عندی بتریاق و لا راقی /ادر کاسا و ناولها الا یا ایها الساقی

حافظ جواب داد مال کفّار بر مسلمانان حلال است!