سهم سفره‌ی فقیرها کمتر از ثروتمندان آمریکا شد، خواسته‌های سرمایه‌گذاران نئولیبرال از حرف به عمل تبدیل شد و نادارها به هیچ چیز نرسیدند.

 

 

برنامه‌های اعلام شده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بودجه پیشنهادی، شرایط بیمه بهداشت و سلامتی را برای بسیاری از رای دهندگان به او تیره‌تر از هر زمانی می‌کند. در چند هفته اخیر ترامپ چند برنامه خود برای طرح موسوم به “آمریکا را دوباره با عظمت کنیم” اعلام کرده است که طرح بیمه سلامت و بهداشت یکی از آنها است.

در جریان مبارزات انتخاباتی، ترامپ در سخنرانی‌های مردم فریبانه خود چنان صحبت کرده بود که انگار او فرشته‌ای است و برای نجات مردم فقیر از سیاست‌های نادرست سیاست‌مدارانی که بر اریکه‌ی دیپلماسی در واشنگتن تکیه زده‌اند، آمده است، اما مرور بودجه‌ای که پنج‌شنبه گذشته با نام “نخست آمریکا” منتشر شده است، نشان می‌دهد که سفره‌ی فقیرها باز هم خالی‌تر خواهد شد و از چند جهت منافع اندک آنها مورد هجوم سرمایه‌داران قرار گرفته است.

براساس طرح بودجه اعلام شده، بودجه بسیاری از نهادهای دولتی که کارشان کمک به فقیران جامعه بوده است؛ غذا رسانی، تهیه سقفی بالای سر، آموزش فنی برای بازار کار، هزینه‌های برق، امور بانک، کمک‌های حقوقی و…، اگر قطع نشود، چنان کاهش می‌یابد که تنها نامی از آنها می‌ماند.

براساس گزارش مرکز توسعه‌ی آمریکا، مناطق روستایی و شهرهای کوچک که زندگی بیشتر ساکنان‌شان وابسته است به حقوق این ماه تا ماه دیگر، میزان درآمدشان ۲۴ درصد بیش از مردم شهرنشین دستخوش سقوط خواهد شد. بودجه پیشنهادی که به باور ترامپ قرار است ۲۵ میلیون امکان کاری فراهم کند، به محیط زیست هم به شدت آسیب خواهد رساند. در عوض سهم صنایع نظامی و ارتش آمریکا ۵۴ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. در این معنا یکی از بزرگترین بودجه نظامی پس از ریگان در دهه‌ی ۱۹۸۰.

بر اساس پیش‌نویس بودجه پیشنهادی برنامه «غذا در گردونه‌ی چرخش Meals on Wheels » که یکی از برنامه‌های حمایتی بوده و برای کسانی که توان خرید مواد غذایی نداشتند، نان بخور و نمیری تهیه می‌کرده است، بودجه‌اش به کلی قطع خواهد شد. قطع بودجه‌ی این برنامه، ضربه بسیار سنگینی است برای کسانی که به خاطر نقص عضو توان کار کردن ندارند یا پیرهایی که به خاطر نداشتن درآمد توان خرید اندکی دارند. قطع بودجه این سازمان یعنی بستن تنها راهی که گاه اندک غذایی به سفره‌ی آنان می‌رسید.

بودجه پیشنهادی یک هفته پس از آن منتشر شد که ترامپ برنامه‌ی جایگزینی بیمه درمان اوباما را اعلام کرده بود.

بنا بر گزارش دفتر بودجه کنگره، در طرح قانون درمان آمریکایی‌ها که ترامپ اعلام کرده است، تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۲۴ میلیون نفر فاقد هرگونه حمایت بیمه درمانی خواهند شد. بر اساس این طرح، طی ده سال آینده ۸۸۰ میلیارد دلار از بودجه درمانی «Medicaid» کم خواهد شد. هدف برنامه بیمه درمانی Medicaid کمک به فقیرترین قشرهای جامعه در امور بهداشت و سلامتی است. همین منبع گزارش می‌دهد که ۴۱ درصد کسانی که از این کمک بهره‌مند هستند، کودکان زیر ده سال‌اند.

الیزابت بنیامین، یکی از مدیران پروژه «مراقبت بهداشتی برای همه Health Care for All» گفته است: برنامه اعلام شده فاجعه است. فاجعه فروپاشی سلامت و بهداشت برای کم درآمدها و کارگران کم‌مزد.

ترامپ معتقد است که با تغییر طرح سلامت و بیمه درمان، می‌تواند ۳۳۷ میلیارد دلار کسری بودجه را جبران کند. در این معنا، واریز شدن مالیات‌های دریافتی از فقیرترین مردم جامعه به جیب ثروتمندان آمریکایی. طبق نظر اداره مالیات آمریکا، اجرای برنامه بیمه درمانی ترامپ می‌تواند هر ساله مبلغ زیادی از مالیات ۲۰۰ هزار سرمایه‌دار بی‌ غم آمریکایی که مانند خود ترامپ هستند کاهش دهد. اینان که تعدادشان کمتر از یک‌دهم درصد از جمعیت آمریکا است، بیشترین سود را از بودجه پیشنهادی ترامپ خواهند بود.

بودجه پیش‌نهادی ترامپ، پیروزی بزرگی است برای مخالفان یا بهتر بگوییم، ایدئولوژی دشمنان کمک‌‌های دولتی که سال‌هاست بر طبل بازار رقابت خود تعادل اقتصاد را تنظیم می‌کند، می‌کوبند. اینان سرمایه‌داران و برنامه‌ریزان بزرگ حزب جمهوری‌خواه هستند که خواهان تسلط هار سرمایه بر زندگی مردم‌اند. چنانچه وب سایت The Intercept گزارش می‌دهد: بخش بزرگی از برنامه‌های اعلام شده رونوشتی است از پیشنهادهایی که نهاد محافظه‌کار بنیاد هریتج سال‌ها است آن را تدارک دیده است.

رشته‌ کوه‌های آپالاش در سواحل شرقی آمریکا محل زندگی بسیاری از فقیرترین مردم آمریکا است. همان جایی که ترامپ با فریب توانست بیشترین آرا را به دست بیاورد. اکنون او با بستن دفتر کمیساریای منطقه‌ای کمک‌های دولت، از رای دهندگان تشکر می‌کند. کار سازمان ARC ساختن راه، تعبیه و تعمیر آب و فاضلاب در جاهایی است که مردم بودجه کافی برای احداث آن ندارند. در برنامه اعلام شده بودجه دولت ترامپ، بودجه این سازمان به کلی حذف شده است. تشکر ترامپ از فقیرهایی که فریب حرف‌های مردم‌فریبش را خوردند و به او رای دادند. بنیاد هریتج که از نهادهای محافظه‌کار نئولیبرال است، در بودجه پیشنهادی سال پیش خود، همین طرح را آورده بود؛ منطقه‌هایی که فقیر هستند، اگر راه، فاضلاب یا لوله‌کشی جدید آب می‌خواهند و به پول نیاز دارند، خود مسئول تامین هزینه‌های نوسازی‌اند. بودجه اعلام شده در اندیشه حذف بودجه نهادی است به نام موقوفه ملی هنر که وظیفه‌اش کمک به خلاقیت‌های هنری و فرهنگی در سراسر آمریکا است. در برنامه‌های بنیاد هریتج هم آمده است که مالیات‌ دهندگان آمریکایی الزامی ندارند که به کارهای هنری و فرهنگی کمک کنند.

بر اساس بودجه پیشنهادی قرار است بودجه شرکت خدمات حقوقی Legal Services Corporation هم قطع شود. این نهاد کارش کمک‌رسانی رایگان یا با هزینه‌ی اندک به کسانی است که درآمد زیادی ندارند. هم‌چنین پیش‌بینی شده است که بودجه‌ی شرکت پخش عمومی رادیو و تلویزیون Corporation for Public Broadcasting که کارش کمک به شبکه‌های دولتی در مناطق دورافتاده است، را حذف کنند.

آقای دین بیکر اقتصاددان مجله اکونومیست معتقد است: این قطع بودجه‌ها در نگاه نخست هیچ ربطی به ذخیره‌سازی در جهت منافع عمومی ندارد، بل‌که اجرای برنامه‌های ایدئولوژیک جمهوری‌خواهان است. او می‌افزاید: بودجه سه مورد آخری که گفته شد، کمتر از هزینه‌ی ماندگاری همسر ترامپ در نیویورک است. هزینه‌های امنیتی برای خانم ترامپ که خارج از حلقه‌ی کاخ ریاست جمهوری است، هر روزه بیش از دو میلیون دلار است.

در بیانیه‌ای که بنیاد هریتج منتشر کرده است، خوشنودی خود از بودجه اعلام شده ترامپ را پنهان نکرده و خرسند هستند که این بودجه مصرف پول در بخش اداری را کاهش می‌دهد و به شدت در جهت مخالف بودجه اوباما است. تنها انتقاد این بنیاد سرمایه‌داری هار به بودجه ترامپ این است که مبلغ ۵۴ میلیارد افزایش بودجه نظامی، کافی نیست.

چنانچه پیش از این هم گفتم، این بودجه فعالیت‌های محیط زیست را هم به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. در بودجه آمده است که کمک‌های دولتی به سازمان آب و هوای سازمان ملل به کلی حذف می‌شود. بودجه اداره کل محیط زیست آمریکا ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. مدیر کل این اداره هم به عنوان اعتراض از کار خود استعفا داده است.

تنها موردی که حتا بخشی ازسیاست‌مداران جمهوری‌خواه هم به بودجه پیشنهادی اعتراض داشته‌اند، قطع بودجه سازمان‌هایی است که کارشان حفاظت، پاکسازی، و نظافت دریاچه‌های واقع در شمال آمریکا است. از جمله اسکات واکر فرماندار ایالت ویکانسین به شدت مخالف این بخش از بودجه است.