شهروند- یک آمار جدید که داده های آن از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۶ توسط مراکز علمی و آماری معتبر در دنیا و از بین ۱۵۰ کشور جهان جمع آوری شده است نشان می دهد که نروژ خوشحال ترین کشور جهان است و کانادا با داشتن رتبه ی هفتم در بین ۱۰ تا کشور خوشحال جهان به چشم می خورد. در این میان ایران رتبه ی ۱۰۱ در جهان را دارد و کشورهایی نظیر سوریه در اواخر این جدول قرار گرفته اند.

بر اساس گزارشات این آمار، داشتن پول زیاد نشان از خوشحالی افراد نیست، زیرا کشوری نظیر ایالات متحده ی امریکا با داشتن امکانات مالی و مشاغل متعدد در بین ۱۰ تا کشور برتر از لحاظ خوشحالی مردمش به چشم نمی خورد.

این آمار نشان می دهد که ایالات متحده ی آمریکا در این لیست سقوط داشته است و به کشوری کمتر خوشحال تبدیل می شود. در حالی که نروژ از رتبه ی چهارم به صدر جدول رسیده است که بیانگر افزایش حس درک جمعی در این کشور است.

عوامل عدیده ای نظیر اقتصاد و ثروت در خوشحالی مردم موثرند، اما آنچه بیشتر اهمیت دارد وجود حس نوع دوستی و درک متقابل در برخی جوامع است که امید به زندگی و خوشحالی را در انسان ها افزایش می دهد. کشورهای خوشحال در این لیست به ترتیب از یکم تا دهم عبارتند از : نروژ، دانمارک، ایسلند، سوئیس، فنلاند، هلند، کانادا، نیوزلند، استرالیا و در نهایت سوئد هستند. برخی معتقدند که دنیا نیاز به نروژهای بیشتری دارد و باید سیاستگذاران به این نکته توجه داشته باشند و در تعیین سیاست های خود شادی و آسایش مردم را سرلوحه ی برنامه های خود قرار دهند.