گفت وگو با فریال خبیری بنیانگذار “موسسه مهر کوثر” در تورنتو

چند سالی است که در بازارهای نوروزی یا دیگر برنامه های فرهنگی جامعه ی ایرانی تورنتو، پشت میزی در گوشه ای با بنری که نوشته شده “موسسه مهر کوثر” زنی ریزاندام را می بینید که دارد به علاقمندان توضیح می دهد.

فریال خبیری، ۱۲ سال پیش موسسه مهر کوثر را در تورنتو بنیان گذارد. او سال ۱۳۵۴ در رشته مددکاری اجتماعی از مدرسه خدمات اجتماعی ایران فارغ التحصیل و سپس در مراکز رفاه خانواده مشغول به کار شد. به دلیل کار همسرش ده سال را در آلمان گذراند و بعد از بازگشت به ایران این بار در مرکز “توان مهر” در مهرشهر کرج کار را ادامه داد، جایی که با بانیان “موسسه مهر کوثر” آشنا شد.

فریال خبیری در سال ۱۹۹۹ همراه با خانواده به تورنتوی کانادا مهاجرت کرد. پس از چند ماه، کار خود را در تورنتو با فعالیت داوطلبانه با نهادها و سازمان های مختلف آغاز کرد. او در سازمان زنان ایرانی انتاریو داوطلبانه کار کرده و یک دوره عضو هیئت مدیره این سازمان بوده و چند سال هم به عنوان کارمند با این سازمان همکاری داشته است.

پس از سازمان زنان در ریجن پارک برای زنان آسیای جنوبی فعالیت داوطلبانه کرده و برای مجموع فعالیت های داوطلبانه اش از سوی دولت انتاریو مورد تقدیر قرار گرفته است.

او بنیانگذار خیریه مهر کوثر در کاناداست. برای میهمانی نوروزی شان دعوت شده بودم ولی متاسفانه نتوانستم بروم، پس به جای گزارش تصمیم گرفته شد که با خانم خبیری گفت وگویی داشته باشیم تا با این خیریه بیشتر آشنا شویم.

موسسه مهر کوثر از چه زمانی تأسیس شده و همکاری شما با آن از چه زمانی آغاز شده؟

ـ من در ایران به خاطر اینکه رشته ام مددکاری اجتماعی بود، مدتها در مراکزی که با کودکان کار می کردند فعالیت داشتم. قسمت مهمی از کارهایم، کار در مرکز نگهداری از کودکان عقب مانده ذهنی بود در مهرشهر کرج. بچه هایی که کاملا ایزوله بودند و امیدی به بهبودی شان نبود و فقط جنبه ی نگهداری از آنان را داشت. در همان مهرشهر، خانم هایی که فعال اجتماعی بودند و نیت شان این بود که کار اجتماعی مثبتی انجام دهند، هفته ای یک روز می آمدند به مرکز توان مهر و به بچه ها در کارهایشان ـ غذا دادن و حمام کردن ـ کمک می کردند. آشنایی من با این خانم ها از آنجا شروع شد. آنها مرتبا از من می خواستند که هر کاری دارم در رابطه با بچه ها آنها را خبر کنم.

یکی دو تن از این خانم ها گفتند که ما می خواهیم بچه هایی که پدر ندارند اسپانسر شویم. کار این خیریه از اینجا شروع شد و آنها با چند بچه شروع کردند.

چه سالی بود؟

ـ اوایل دهه ی هفتاد بود. آنها با پنج بچه شروع کردند و بعد تصمیم گرفتند این تعداد را اضافه کنند. شروع کردند به تحقیق. در منطقه ی مهرشهر که مرکز توان مهر آنجا بود، اختلاف بین این سوی بلوار مهرشهر که عمدتا افراد مرفه زندگی می کردند، و آن سوی خیابان که اقشار محروم ساکن بودند، یعنی منطقه ی حسین آباد و آق تپه، بسیار زیاد بود. این خانم ها رفتند در آن مناطق و دیدند که فاجعه است، برای همین تصمیم گرفتند کار را بزرگتر کنند و به همین دلیل خیریه را به ثبت رساندند.

در همان زمان بود که من کارهای مهاجرتم داشت درست می شد و آنها از من خواستند حتی اگر رفتم هم با آنها بمانم.

وقتی در سال ۱۹۹۹ به کانادا آمدیم، اوایل هنوز جابجا نشده بودیم ولی نزدیک نوروز که شد با دوستانی که آشنا شده بودم، گفتم بیاییم برای بچه ها عیدی جمع کنیم. مبلغ کمی جمع شد و برای آنها فرستادیم.

بعدا به من گفتند که در کانادا جمع کردن پول غیرقانونی ست و برایت مسئولیت دارد، به همین منظور به فکر افتادم که کارم را رسمی کنم.

در آن زمان من به عنوان داوطلب با سازمان زنان کار می کردم. از مسئولان سازمان زنان که آن موقع زنده یاد خانم سرلتی بودند، اجازه گرفتم که مهمانی کوچکی در اوریول کامیونیتی سنتر برگزار کنیم. ایشان هم حمایت کردند و مهمانی برگزار شد و توانستیم سه، چهار هزار دلار جمع آوری کنیم. این مبلغ برایم بسیار ارزش داشت چون باور نمی کردم بتوانم پولی جمع کنم.

بعد از آن آقای طباطبایی از حسابداری تراز پس از آشنایی با ما پیشقدم شدند و گفتند که من کارهای ثبت خیریه و کارهای مالی تان را انجام می دهم و شروع کردند به انجام کارهای اداری ثبت. سال ۲۰۰۵ ما از دولت نامه ی ثبت خودمان در کانادا را دریافت کردیم و از آن به بعد اجازه یافتیم که در کل کانادا موسسه مان را تبلیغ و فاندریزینگ کنیم. از آن زمان هم آقای طباطبایی به صورت رایگان همه ی کارهای مالی و حسابداری ما را انجام می دهند.

پس از ثبت موسسه، من فعالیت هایم را گسترده تر کردم، پنج تن دیگر هم به من پیوستند ـ خانم ها نیلوفر ارشدی، مژده ممکن، مهین اکباتان، شقایق شباویز و الهام فضلی ـ و الان ما داریم برای موسسه کار داوطلبانه می کنیم.

از آن زمان هر ساله نزدیک نوروز یک میهمانی جمع آوری کمک مالی برگزار می کنیم. در میهمانی ها و برنامه های دیگران هم اگر به ما اجازه دهند ما یک میز برای معرفی خودمان می گذاریم.

mehre-kowsar-5
mehre-kowsar-6
mehre-kowsar-4
mehre-kowsar-3
mehre-kowsar-1
mehre-kowsar-8
mehre-kowsar-2
mehre-kowsar-7

از جشن امسال برایمان بگویید.

ـ دوشنبه ۲۷ فوریه ۲۰۱۷ مهمانی نوروزی ما همراه با صرف شام در رستوران شیراز برگزار شد. بیش از ۱۹۰ میهمان داشتیم. دکتر رضا مریدی نماینده محترم ریچموندهیل در مجلس استانی و وزیر پژوهش و نوآوری و علوم انتاریو، و همچنین آقای مجید جوهری نماینده محترم ریچموندهیل در مجلس فدرال از جمله میهمانان ما بودند. خانم لی لی نبوی لطف کردند و گردانندگی مراسم را برعهده گرفتند. رستوران شیراز هم چون همیشه به ما لطف داشتند و مکان را در اختیارمان گذاشته بودند که از مدیریت محترم آن آقای مقدم و خانم شهبازی بسیار سپاسگزاریم.

میهمانان برای حضور در این جشن همگی بلیت خریده بودند. هنرمندان گروه موسیقی گلها به سرپرستی آقای حمیدرضا شفیعی که خودشان نوازنده ی سنتور بودند متشکل از محمود پرهامی (تنبک)، پویا حصیری(ویلن)، مهدی یوسفیان (تار)، نرگس پیشبازیان(دف) و خانم سیمین که خواننده بودند همگی لطف کردند و هنرشان را داوطلبانه برای حاضران ارائه کردند. از آنها بسیار سپاسگزاریم. در این جشن تعدادی کالاهای باارزش اهدا کرده بودند همچون قالیچه و تابلوی نقاشی که برندگان این اجناس دوباره آنها را به خیریه اهدا کردند و در حراج همان شب فروخته شدند. جمعا حدود ۱۵هزار دلار در این مراسم جمع آوری شد.

رابطه ی موسسه ی شما با مهر کوثر ایران به چه صورت است؟

ـ ما یک موسسه مستقل هستیم و کارمان اینجا تنها جمع آوری کمک مالی برای آنهاست و کار دیگری از دستمان برنمی آید. من هر سال که برای دیدار مادرم به ایران می روم، حتما به موسسه هم سر می زنم و یک هفته با آنها از نزدیک کار می کنم. گزارش کارهای اینجا را به آنها می دهم. آنها هم یک میهمانی تابستانی دارند که من هم در آن شرکت می کنم.

الان نیکوکارانی که دارند با خیریه مهر کوثر کانادا کار می کنند، ۱۲ کودک را اسپانسر شده اند و ماهی ۵۰ دلار هزینه های آن بچه را می دهند.

مهر کوثر ایران در چه وضعیتی است و دستاوردهایش چه بوده؟

ـ مهر کوثر در بهار سال ۱۳۸۲ به ثبت رسید. زمینه فعالیت شان، حمایت از کودکان و زنان بی سرپرست و بدسرپرست، کمک به مراکز معلولین و پوشش مادی و معنوی دانش آموزان و دانشجویان است. طبق آخرین اطلاعاتی که از آنها گرفته ام، در حال حاضر حدود ۳۰۰ خانواده را تحت پوشش مستمر و غیر مستمر دارند. ۹ نفر اعضای هیئت مدیره هستند و سال گذشته به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی نمونه از سوی فرمانداری کرج اعلام شدند.

هزینه ی حمایت از یک بچه ماهی صدهزار تومان است و در دو مقطع شروع مدارس و نوروز، حامی باید کمک های دیگری هم به کودکی که مخارجش را تقبل کرده، بکند. مددکاران و داوطلبان خیریه مهر کوثر تنها به ارسال کمک (مالی و کالایی) به مددجویان اکتفا نمی کنند، بلکه همواره در کنار مددجوها هستند، با مسئولان مدارس آنها در ارتباطند، اگر از نظر درسی عقب باشند، دانشجوهای داوطلب برای تقویت درسی با آنها کار می کنند. از نظر پزشکی هم خیریه هزینه های آنها را  تقبل می کند برای چشم پزشکی، دندانپزشکی و یا حتی جراحی، در همه حال مددکارها در کنار بچه ها هستند و کاملا روی اوضاع کنترل دارند.

در این بیست سال هم تعدادی از بچه های بزرگتر درسشان تمام شده یا به دانشگاه رفتند یا اینکه می خواستند کار کنند. در این رابطه تعدادی را برای آموختن یک حرفه مثل نقاشی و نجاری به مراکز فنی حرفه ای فرستادند، برای تعدادی توانسته اند سرمایه ی اولیه ای برای راه اندازی یک کار فراهم کنند و برای دسته ای دیگر از نیکوکارانی که امکان استخدام این مددجوها را داشتند خواسته شد که اولویت را به استخدام آنها بدهند.

تعدادی از دختران هم ازدواج کردند و خیریه آنها را در تهیه وسایل برای شروع زندگی حمایت کرده است.

جالب است که بعضی از این بچه ها که خودکفا می شوند، خودشان برای حمایت از کودکی دیگر پیشقدم می شوند.

مهر کوثر یک وبسایت دارد و فصلنامه ای را منتشر می کند. در وبسایت و فصلنامه گزارش فعالیت های مهر کوثر کانادا هم قرار دارد.

آیا کمک به خیریه شما شامل معافیت مالیاتی می شود؟

ـ نه متاسفانه، ما به عنوان یک موسسه non for profit هستیم و هنوز Charitable Number نداریم.

 

پرسشی بوده که نپرسیده باشم؟

ـ چیزی که هست این که خیلی ها از من می پرسند چرا خیریه شما به جامعه معرفی نشده و یا کمتر شناخته شده هستید؟ می خواستم بگویم این طور نیست که ما نخواهیم شناخته یا گسترده تر شویم، توان ما در این حد است. ما تعداد زیادی نیستیم.  داوطلبان ما یا دانشجویانی هستند که اغلب مشغول درس هستند و یا افرادی که دارای کار تمام وقت هستند و گاهگاهی می توانند کمک کنند. بیشتر جاها را خودم میرم چون وقت بیشتری دارم، بقیه اما پشت صحنه دارند کمک می کنند.

مشکل دیگرمان این است که هیچ جا و مکان مشخصی نداریم، فقط یک صندوق پستی داریم که اگر بخواهند مردم می توانند با ما در تماس مکاتبه ای باشند. مدیریت محترم رستوران شیراز هم پذیرفته که گوشه ای از سرسرای ورودی رستوران یک میز و بنر تبلیغاتی ما همیشه قرار داشته باشه، به عنوان پایگاهی دائمی که ازشون بسیار سپاسگزاریم.

ما خیلی دوست داریم که نیکوکارانی پیدا شوند و مکانی را به رایگان در اختیار ما قرار بدهند، البته بدون قید و شرط و انتظار، چون ما چند سال است که با خوشنامی فعالیت می کنیم و زیر پرچم هیچ کس نرفتیم و می خواهیم مستقل بمانیم.

برای اطلاعات بیشتر از وبسایت مهر کوثر دیدن کنید:

www.mehrekosar.com

اگر مایلید با خیریه مهر کوثر کانادا در تماس باشید و آنها را یاری کنید:

PO BOX 55075 Fairview Mall – RPO.

۱۸۰۰ Sheppard Ave, east

North York ON. M2J5B9

Tel: 416 2253740

Bank Account:

TD Canada Trust

Transit NO. 0087

A/C NO.5225808