شهروند: روز جمعه گذشته دکتر رضا مریدی وزیر پژوهش، نوآوری و علوم با آقای لوبومیر ساورلکLubomir Zaoralek  وزیر امور  خارجه چک ملاقات کرد. در این ملاقات که در محل پارلمان انتاریو صورت گرفت آقای گرگ ووتونGreg Wooten یکی از مدیران کل وزارت علوم، دن ویمه  Dan Ouimet رئیس دفتر خانم اندی آرگاست Andy Argast مشاور سیاسی وزیر علوم، خانم گروولGrewal  مشاور ارشد در امور اروپا در “وزارت امور بین دولت ها”ی  انتاریو حضور داشتند.

دکتر رضا مریدی در کنار وزیر امور خارجه چک

هیئت جمهوری چک که همراه وزیر خارجه در این جلسه حضور داشتند عبارت بودند از: معاون وزیر خارجه- سخنگوی وزیر خارجه- سفیر جمهوری چک در کانادا- سرکنسول جمهوری چک در تورنتو و دو نفر از کارکنان سفارت جمهوری چک.

 در این جلسه دکتر مریدی ضمن اظهار خوش آمد به وزیر خارجه چک و هیئت همراه او درباره ی توانایی های علمی، پژوهشی و تجاری سازی اختراعات و ابداعات صحبت کرد و اشاره کرد که ۲۰ دانشگاه، ۲۴ کالج،۲۴ بیمارستان دانشگاهی همراه با چندین مؤسسه ی پژوهشی مستقل در انتاریو در ردیف مؤسسات علمی و پژوهشی رده ی اول در جهان به شمار می روند. سالانه حدود ۱۴بیلیون دلار در انواع طرح های پژوهشی در انتاریو توسط دولت و بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود.

در سال ۲۰۱۶ در بخش تجاری سازی اختراعات ۸/۱ بیلیون دلار سرمایه گذاری شده است که از این نظر انتاریو رتبه چهارم را پس از کالیفرنیا، نیویورک و ماساچوست در قاره امریکا داراست. در حالی که چند سال پیش از این انتاریو از این نظر رتبه چهاردهم را حائز بود.

آقای ساورلک به امکانات موجود در دانشگاه ها و مؤسسات علمی جمهوری چک اشاره کرد و اظهار کرد که اقتصاد چک به میزان زیادی به صادرات وابسته است.

در واقع ۷۵ درصد تولیدات آن کشور به کشورهای دیگر صادر می شود و در این میان روابط تجاری انتاریو و جمهوری چک می تواند به میزان قابل توجهی رشد یابد.

در پایان گفت وگوها طرفین توافق کردند که برای گسترش همکاری های علمی و پژوهشی تفاهم نامه ای بین انتاریو و جمهوری چک تنظیم و در آینده نزدیک به امضا برسد.