شهروند-  دولت لیبرال ماه آینده قانونی را اعلام خواهد کرد که بر اساس آن از تاریخ اول جولای سال ۲۰۱۸ استفاده از ماری جوانا در کانادا قانونی خواهد شد. بر اساس این قانون جدید دولت فدرال مسئولیت نظارت بر تولیدکنندگان ماری جوانا را بر عهده خواهد داشت و همچنین به تولیدکنندگان واجد شرایط مجوز لازم ارائه خواهد شد. اما هر استان درباره ی این که ماری جوانا در آن چگونه توزیع گردد و به فروش برسد می تواند قوانین خودش را اعمال کند.

همچنین بر اساس پیشنهاد دولت حداقل سن مصرف ماری جوانا ۱۸ سال تعیین خواهد شد اما هر استان اختیار این را دارد که این سن را بالاتر تعیین کند.

افرادی که علاقمند هستند تا ماری جوانای مصرفی را خودشان تولید کنند اجازه دارند تا در هر خانه حداکثر چهار گیاه پرورش دهند. قانونی کردن مصرف ماری جوانا یکی از جنجالی ترین قول های انتخاباتی جاستین ترودو بوده است و دولت لیبرال اعتقاد دارد که با قانونی کردن آن می توان جلوی قاچاق مواد و استفاده ی بیش از اندازه  و خارج از سن قانونی  این مواد را گرفت.

هم اکنون در شهرهای بزرگ کانادا یکی از معضلات پیش روی پلیس مبارزه با قاچاقچیان و تولیدکنندگان غیرقانونی ماری جوانا و در پی آن سو مصرف مواد توسط جوانان است.