شهروند ـ دکتر شبنم جباری هم اکنون در مقطع فوق دکترا در رشته ی نقشه برداری در دانشگاه نیوبرانزویک مشغول تحصیل است. او توانسته است بعد از سالها تحقیقات و با کمک تصاویر فنی و ماهواره ای شیوه ای را اختراع کند که به امدادگران کمک می کند تا در هنگام بروز یک حادثه ی طبیعی مانند زلزله به سرعت محل و دامنه ی خرابی ها را تشخیص داده و با تعیین اولویت در نقاط آسیب دیده به کمک آسیب دیدگان بشتابند.

به گفته ی کارشناسان یافته های این دانشمند ایرانی می تواند در بخش های مختلفی در دنیا به کار گرفته شده و جان بسیاری از افراد را نجات دهد.

همسر دکتر جباری، امیر اکبری نیز موفق شده است تا نرم افزاری تهیه کند که به مهندسان مشاوره ی لازم در زمینه ی بهترین راه تولید انرژی از زباله را می دهد و کمک می کند تا شرکت های تولید انرژی از زباله بتوانند  همزمان چندین روش مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین آن را برگزینند. امیر اکبری یکی از پنج کاندیدای دریافت جایزه ی یک میلیون دلاری  NBIF Breakthru برای سال ۲۰۱۷ شده بود که به کارآفرینان در نیوبرانزویک اهدا می شود. روز ۲۳ مارچ برندگان این جایزه اعلام شدند و مبلغ ۱۸۰هزار دلار به امیر اکبری و شریک اش فاروق معتصمی برای شروع پروژه شان اهدا شد.

امیر اکبری نفر دوم از چپ و شریکش فاروق معتصمی در میان دو تن از مسئولان NBIF Breakthru پس از دریافت جایزه ی ۱۸۰هزار دلاری

این زن و شوهر جوان هر دو سالها پیش به کانادا مهاجرت کرده اند و مشغول تحصیل شدند. امروز هر دوی این جوانان توانسته اند با پشتکار و توانمندی به درجه ای نایل شوند که نه تنها باعث افتخار برای جامعه ی ایرانی هستند، بلکه در سطح جهانی از خدمات آنها استفاده شده و به آنها افتخار می شود.