شهروند- دکتر مریدی جشن سالانه نوروزی را که هر سال در محل پارلمان انتاریو برگزار می کرد به محل مرکز اسماعیلیه- موزه آقاخان- نقل مکان داد. دکتر مریدی در گفت وگو با شهروند، علت این تصمیم را چنین بیان کرد: “می خواستم که هموطنان ایرانی با مرکز اسماعیلیه و بویژه موزه آقاخان از نزدیک آشنایی پیدا کنند. بخش بزرگی از اشیاء در موزه آقاخان متعلق به ایران و کشورهایی که با ایران فرهنگ مشترک دارند، است. این مرکز و موزه در پارکی که آنها را احاطه کرده است به همت پرنس آقاخان در تورنتو تأسیس شده که دارای طرح بسیار جالبی است و یکی از بناهای دیدنی شهر به شمار می رود. علاوه بر آن آشنایی جامعه ایرانی با ملیت ها و فرهنگ های دیگر بزرگشهر تورنتو می تواند در کیفیت زندگی آنان و بویژه نسل جوان ما مؤثر باشد.”

جشن نوروزی امسال ( ۱۳۹۶) دکتر مریدی عصر چهارشنبه ۲۹ مارچ با شرکت حدود ۸۰۰ تن که اکثر آنان از جامعه ایرانی تورنتو و شهرهای اطراف تورنتو بودند برگزار شد. جمعیت حاضر در سالن از لحاظ پیشینه، زبان و دین بسیار متنوع و رنگارنگ بودند: آذری، کرد، پارسی، بهایی، ارامنه، آشوری، کلیمی، اسماعیلیه و افغانستانی در جشن نوروز حضور داشتند.

خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو به عنوان مهمان ویژه- خانم یاسمن رتنزی نماینده مجلس عوام- آقای دیوید زیمر وزیر امور بومیان- آقای مایکل کوتو وزیر کودکان و نیز سرکنسول های کشورهای آلمان- افغانستان- ترکیه- پاکستان- سریلانکا و اندونزی همراه با خانم شهرزاد هیرجی رئیس شورای اسماعیلیه- دکتر هنری کیم رئیس موزه آقا خان در جمع شرکت کنندگان بودند.

Moridi–Nowruz-kiavash-teymorian
Moridi–Nowruz-10
Moridi–Nowruz-9
Moridi–Nowruz-8
Moridi–Nowruz-7-wynne
Moridi–Nowruz-6–golrookh
Moridi–Nowruz-5
Moridi–Nowruz-3
Moridi–Nowruz-2
Moridi–Nowruz-1

خانم نخست وزیر در میان شور و استقبال حضار وارد سالن شد و پس از دید و بازدید با جمعی از حاضران برنامه رسمی توسط خانم گلرخ امینیان شروع شد.

گروه کر اسماعیلیه سرود ملی کانادا را اجرا کردند و آنگاه خانم شهرزاد هیرجی خیرمقدم گفت و پس از او آقای دیوید زیمر ضمن تبریک عید نوروز ترجمه اشعاری از حافظ را به انگلیسی قرائت و شمه ای از زندگی حافظ را بیان کرد.

سپس دکتر مریدی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و عرض تبریک نوروز از خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو به خاطر حمایت از فرهنگ ها و سنت های جوامع گوناگون انتاریو منجمله ایرانیان قدردانی و اضافه کرد که در ایام نوروزی خانم نخست وزیر در چهار برنامه گوناگون نوروزی ایرانیان شرکت کرده اند.

دکتر مریدی آن گاه به دست آوردهای دولت انتاریو به رهبری خانم وین پرداخت، و اظهار کرد پایه اقتصادی انتاریو بالاترین رقم را در میان کشورهای گروه G 7 داراست و نرخ بیکاری به کمترین میزان (۶.۱درصد) در ۱۰ سال گذشته رسیده است. شهریه رایگان برای دانشجویان کم درآمد دانشگاه ها و کالج ها و تأسیس و حمایت از ۱۰۰هزار مهدکودک از دست آوردهای مهم دولت انتاریو است. در پایان او ضمن تشکر از شورای اسماعیلیه انتاریو و حضار به خاطر شرکت در جشن نوروزی به سابقه ی چندهزار ساله عید نوروز پرداخت و با اشاره به منشاء آن دو بیت شعر زیر را که سروده فردوسی است قرائت کرد:

 

سر سال نو هرمز فرودین

به آسوده از رنج تن، دل ز کین

به جمشید بر گوهر افشاندند

مر آن روز را “روز نو” خواندند

وی آن گاه نخست وزیر را به صحنه دعوت کرد. خانم وین ضمن اظهار شادباش عید نوروز، از کوشش های جامعه ایرانی برای سازندگی انتاریو قدردانی کرد و از شرکت خود در برنامه های چهارشنبه سوری و مهمانی انجمن فردوسی یاد کرد و آن گاه با اشاره به خدمات خانم افخم مردوخی از ایشان به عنوان فردی که سالیان پیش موجبات آشنایی او را با جامعه ی ایرانی فراهم کرده است، یاد کرد.

آخرین سخنران برنامه دکتر کیم رئیس موزه آقاخان بود که به سهم بزرگ ایران در محتویات موزه اشاره کرد.

سپس هنرمندان آواز و موسیقی تورنتو رامین ریحانی- علی نیما مدنی- علیرضا فیروزی- شهاب حبیبی وکیاوش تیموریان هنرنمایی کردند که مورد توجه و استقبال جمع قرار گرفت.

در پایان برنامه از شرکت کنندگان پذیرایی شد.

عکس های این مراسم را برای شهروند مهدی ترابی کیا گرفته است.

 فیلم این مراسم را اینجا ببینید.