شهروند: روز ۳۰ مارچ، طی مراسمی که در موسسه MaRs تورنتو با حضور دکتر مریدی وزیر علوم و نوآوری، بیل مورنو Bill Morneau وزیر دارایی کانادا، پرفسور مرک گرتلر Meric Gertler رئیس دانشگاه تورنتو، پرفسور جفری هینون Geaffery Hinton  استاد علوم کامپیوتر دانشگاه تورنتو و جمعی از دانشمندان و مهندسان کامپیوتر و مدیران بخش خصوصی و جان توری John Tory شهردار تورنتو برگزار شد، خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو اعلام کرد که دولت انتاریو ۵۰میلیون دلار برای تأسیس “انستیتوی هوش مصنوعی” در تورنتو سرمایه گذاری می کند.

خانم کاتلین وین، دکتر رضا مریدی و آقای بیل مورنو به توضیحات یکی از مسئولان انستیتو گوش می دهند

با کمک ۴۰میلیون دلاری دولت کانادا و همراه با ۵۰میلیون دلار سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی، این انستیتو با سرمایه گذاری اولیه ۱۴۰میلیون دلار به عنوان یک موسسه مستقل همکاری نزدیکی با دانشگاه های تورنتو، واترلو، اتاوا و دیگر دانشگاه های انتاریو خواهد داشت. هوش مصنوعی که مرحله پیشرفته ای در علوم و مهندسی کامپیوتر است در آینده نزدیک تحول عظیمی در بخش های گوناگون علوم و تکنولوژی و حتی زندگی روزمره مردم به وجود  خواهد آورد.

در این میان می توان از تأثیر آن در بخش های پزشکی، بانکداری، تولید و صنایع، اتوموبیل بدون راننده نام برد.

خوشبختانه انتاریو یکی از مراکز مهم پژوهشی در زمینه ی هوش مصنوعی در قاره امریکاست و با تأسیس این انستیتو انتاریو همچنان مقام خود را در این زمینه حفظ خواهد کرد و بدین ترتیب پایه های اقتصاد نوین انتاریو که بر مبنای علم و تکنولوژی است قوی تر خواهد شد.

بی مناسبت نیست که یادآوری کنیم که دکتر ژوبین قهرمانی، پرفسور مهندسی اطلاعات و کامپیوتر در دانشگاه کمبریج انگلستان که از دانشجویان سابق پرفسور هینون در دانشگاه تورنتو است از دانشمندان بنام ایرانی تبار هوش مصنوعی در جهان است.