گزارش دریافتی: روز سه شنبه ۲۱ ماه مارچ  ۲۰۱۷ مراسم گرامیداشت نوروز در پارلمان فدرال کانادا به دعوت حزب کانسرواتیو (اپوزیسیون رسمی دولت لیبرال حاکم) برگزار شد.

در این مراسم از گروه ها و اقوام مختلف که نوروز را جشن می گیرند دعوت به عمل آمده بود. همچنین تعدادی از فعالان انجمن های دانشجویی شهر اتاوا نیز در این گردهمایی حضور داشتند.

مراسم با  صحبت کوتاه خانم رونا امبروز رهبر موقت حزب کانسرواتیو کانادا با تبریک نوروزی شروع شد. او از توجه خود و همکارانش به فرهنگ ها و جشن های اقوام مختلف سخن گفت.

خانم امبروز از گلدی قمری کاندیدای ایرانی تبار حزب کانسرواتیو استان انتاریو در انتخابات سال ۲۰۱۸ از حوزه کارلتون- میلنیال از شهر اتاوا نیز تشکر کرد.

علاوه بر Rona Ambrose برخی دیگر از نمایندگان پارلمان از جمله Tom Kmiec، Pierre Poilievre، Garnett Genuis،Peter Kent نیز در این مراسم شرکت کردند.

تعدد نمایندگان حاضر در این مراسم و جو صمیمی که در این جشن وجود داشت؛ سبب شده بود که افراد دیدگاه های خود را خیلی صریح و صمیمانه با نمایندگانشان در پارلمان کانادا در میان بگذارند.

سلمان سیما فعال سیاسی و عضو حزب کانسرواتیو کانادا که در این مراسم حضور داشت گفت: «بزرگداشت نوروز توسط حزب اپوزیسیون و دعوت از ایرانیان در این جشن اقدام مهمی است. اکنون بر همه مشخص شده است، که در جامعه ایرانیان کانادا سلیقه های سیاسی مختلفی وجود دارد. برخی به غلط اینگونه تبلیغ می کردند و می کنند که حزب کانسرواتیو کانادا به دیگر فرهنگ ها توجهی نمی کند؛ در حالیکه این حزب چه زمانی که در قدرت بود و چه اکنون که در اپوزیسیون قرار دارد نوروز را گرامی داشته است و گوناگونی فرهنگی در کانادا را همواره پاس داشته است.

T3-conservative-nowruz
T2-conservative-nowruz
T1-conservative-nowruz
ontario-conservative-nowruz-6
ontario-conservative-nowruz-5
ontario-conservative-nowruz-4
ontario-conservative-nowruz-3
ontario-conservative-nowruz-2
ontario-conservative-nowruz-1

همچنین در این مراسم سفره هفت سین کوچک و زیبایی هم چیده شده بود که نشان از توجه به جزئیات دارد. این واقعا بی انصافی است اگر با ایده ای و یا حزبی مخالف هستیم؛ به جای گوش دادن و تبادل نظر کردن سریعا برچسب های زشت و ناروا به کار بریم. چیزی که من می بینم این است که خوشبختانه صدای ایرانیان کانسرواتیو روز به روز بلندتر از قبل می شود و بر تعدادشان افزوده می شود.»

در جشن با شکوه دیگری که چهارشنبه ۲۲ ماه مارچ در رستوران پرشین پالاس در ریچموندهیل برگزار شد؛ حزب کانسرواتیو استان آنتاریو که اپوزیسیون دولت لیبرال خانم کتلین وین می باشد، برای اولین بار به گرامیداشت نوروز پرداخت.

در این مراسم که به همت و ابتکار مایکل پارسا کاندیدای ایرانی تبار حزب کانسرواتیو استان انتاریو در انتخابات ۲۰۱۸ برگزار شده بود، پاتریک براون رهبر حزب کانسرواتیو استان، الکس نوتال از نمایندگان پارلمان فدرال کانادا، و خانم گیلا مارتو نماینده تورن هیل در پارلمان استانی و گلدی قمری نیز حضور داشتند. گلدی قمری و مایکل پارسا دو کاندیدای رسمی حزب میزبانی مشترک این مراسم را برعهده داشتند.

مایکل پارسا در سخنان کوتاهی ضمن اعلام حمایت از پاتریک براون او را فردی خواند که به افراد مستقل از قدرت، مردم عادی، کانادایی های تازه وارد و در یک کلام همه مردم توجه می کند. او که از صمیم قلب از حضور گرم شرکت کنندگان تشکر می کرد، گفت:«می دانم که در ابتدا حمایت از حزب کانسرواتیو دشوار بود. چند سال پیش همه فکر می کردند که جامعه ما (ایرانیان_کانادا) همه لیبرال هستند و صحبت در مورد حزب کانسرواتیو و حمایت از آن تابو بود. امروز به عنوان نتیجه تلاش هایی که افراد زیادی انجام داده اند این تابو شکسته شده است و نوروز را دور هم جشن می گیریم.»

پارسا در ادامه با خواندن شعری به زبان فارسی گفت:«فروردین آمده و فصل بهار است؛ دیگر در آنتاریو وقت پاتریک براون است.»

در  این مراسم که با استقبال و حمایت جامعه ایرانیان-کانادا برگزار شده بود بیش از  ۱۵۰ نفر حضور داشتند.

اردشیر زارع زاده که برای کسب کاندیداتوری در انتخابات ۲۰۱۸ از حزب کانسرواتیو استان آنتاریو از منطقه ویلودیل اعلام آمادگی کرده است و در هر دوی این جشن های نوروزی حضور داشت گفت: «جای بسیار خوشحالی  است که مساله نوروز،  احزاب کانادا را در گیر کرده است. تا آنجا که حزب اپوزیسیون نیز نوروز را گرامی می دارد. دعوت از ایرانی ها و اقوامی که در کانادا نوروز را گرامی می  دارند به پارلمان فدرال نشان از اهمیت این مساله دارد. ما می توانیم که در همه احزاب کانادایی نمایندگان شایسته ای داشته باشیم و در سطوح مختلف کانادا و در احزاب گوناگون تاثیرگذار باشیم. در همین جا هم یادآوری کنم اگر نوروز در کانادا به این درجه از اهمیت رسیده است مدیون تلاش های بسیاری از افراد از جمله آقای دکتر رضا مریدی و خانم نازنین افشین جم است.»

مایکل پارسا که برای برگزاری با شکوه این جشن تلاش زیادی کرد، گفت:« وقتی که پیشنهاد برگزاری چنین جشنی را به پاتریک براون دادم؛ بلافاصله استقبال کرد. جامعه ایرانی-کانادایی استقبال بسیار خوبی از این مراسم به عمل آورد. در همان روز اولی که ما اعلام کردیم چنین برنامه ای در پیش رو داریم همه ظرفیت سالن پیش فروش شد. سال آینده در مکان بزرگتری می  توانیم نوروز را جشن بگیریم.»

گفتنی است که پاتریک براون سنت ایرانی عیدی دادن را نیز به جای آورد و به تمامی شرکت کنندگان در این جشن یک خودکار زیبا هدیه داد.