شهروند ـ حمله ی شیمیایی هفته ی گذشته در ادلب سوریه که منجر به کشته شدن دهها انسان بی گناه و کودک شد تبعات زیادی در پی داشت که از جمله ی آن می توان حمله ی هوایی ایالات متحده ی آمریکا به سوریه را برشمرد. در این میان نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو ضمن اعلام مراتب همدردی با مردم سوریه و ناراحتی از حمله ی شیمیایی در ادلب، این حملات را جنایت جنگی برشمرد و اعلام کرد که با کمک سازمان ملل تمام تلاشش را خواهد کرد تا مقصر اصلی این حملات شناسایی شده و به سزای اعمالش برسد.

جاستین ترودو در سخنرانی در مراسم یادبود نبرد ویمی درباره سوریه گفت

جاستین ترودو از خواسته ی آمریکا مبنی بر برکناری بشار اسد نیز حمایت کرد و اعلام کرد اکنون زمانی است که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند و کانادا از این امر حمایت می کند. آمریکا به کمک انگلستان در تلاش است تا از این مهم اطمینان حاصل کند که آیا روسیه در این حملات شیمیایی مقصر است یا خیر و کانادا نیز اعلام آمادگی کرده است تا در این میان کمک های لازم را انجام دهد.

همچنین کانادا در پی ظن جامعه ی جهانی به روسیه درباره ی حمله ی شیمیایی اعلام کرد که برای سخت تر کردن تحریم ها علیه روسیه آماده است و بشار اسد باید بداند که جایی در هیچ کجای جهان ندارد.

روسیه از حمله ی هوایی آمریکا بسیار خشمگین است و می گوید که امریکا پای خود را از گلیمش درازتر کرده است و دونالد ترامپ نیز می گوید که اکنون تنها تمرکز جامعه ی جهانی به از میان برداشتن بشار اسد و بازگرداندن آرامش به سوریه است.

کانادا هنوز به طور مشخص اعلام نکرده است که آیا حاضر است در حمله ی هوایی به آمریکا کمک کند یا خیر، موضوعی که اعتراضات زیادی را به دولت لیبرال برخواهد انگیخت. جاستین ترودو می گوید که کانادایی ها خواستار این هستند که امنیت آنها حفظ  شود و وی تمام تلاشش را برای این مهم به کار می گیرد. حمله ی شیمیایی به ادلب سوریه جهان را در بهت و اندوه فرو برد. دیدن چهره ی ده ها انسان بی گناه و کودک چیزی نیست که بتوان به راحتی از یاد برد، اما این که چاره ی کار سوریه در دستان چه کسی است و آینده برای مردم بی گناه سوری چه خوابی دیده است چیزی است که بر همگان نامعلوم است؛ عده ای جنگ را گزینه ی بهتری می دانند و برخی معتقدند جنگ داخلی باید در داخل درمان یابد، جنگ داخلی که بشار اسد قواعدش را درست بازی نمی کند.