شهروند- ملاله یوسف زای دختر ۱۹ ساله ی پاکستانی که توانست در سال ۲۰۱۴ برنده ی جایزه ی نوبل صلح شود، روز چهارشنبه ۱۲ اپریل ۲۰۱۷ به همراه پدر و مادرش در پارلمان کانادا حضور یافت تا شهروندی افتخاری کانادا را از دست نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، دریافت و در پارلمان سخنرانی کند.

یوسف زای با دریافت این جایزه به جمع شش نفری که تاکنون توانسته اند شهروندی  افتخاری کانادا را دریافت کنند می پیوندد. این افراد عبارتند از آقا خان، رائول والنبرگ (دیپلمات سوئدی)، نلسون ماندلا، دالایی لاما و آنگ سان سوکی.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا شهروندی افتخاری کانادا را به ملاله یوسف زای اهدا می کند

ملاله یوسف زای در سال ۲۰۱۲ و بعد از جان بدربردن از حمله ی وحشیانه ی طالبان در پاکستان به سَمبلی برای مبارزه برای حقوق دختران و زنان در جهان بدل شد و توانست به دلیل فعالیت های بشردوستانه اش در زمینه ی حقوق زنان، دختران و کودکان در سال ۲۰۱۴ برنده ی جایزه ی نوبل صلح جهانی شود.

ملاله جوانترین فردی است که شهروندی افتخاری کانادا را دریافت کرده. او در سخنانش از کانادا خواست تا برای آموزش دختران پیشگام شود تا دیگران هم او را دنبال کنند.

پیش از سفر به کانادا ملاله گفت، افتخار می کند به این که می خواهد از این کشور و سرزمینی که به پناهجوها در این دوره ی بحران کمک های فراوانی می کند و سرشار از انسان های آزاده و قهرمان است، دیدن کند.

قرار بود شهروندی افتخاری در اکتبر سال ۲۰۱۴ و در زمان نخست وزیری استفان هارپر به وی اهدا شود، اما به دلایل حمله ی مسلحانه به پارلمان به تعویق افتاد.