شهروند- به مناسبت یک صدمین سالگرد ویمی که سرنوشت جنگ جهانی اول را رقم زد، مراسم با شکوهی روز یکشنبه ۹ اپریل در گورستان ویمی واقع در شمال فرانسه که در آن جا ۳۶۰۰ سرباز کانادایی دفن شده اند برگزار شد. در این مراسم رئیس جمهور فرانسه فرانسوا اولند- پرنس چارلز ولیعهد کانادا- دیوید جانستون فرماندار کل کانادا- جاستین ترودو نخست وزیر کانادا- دب متیوز معاون نخست وزیر انتاریو و جمعی از واحدهای نیروهای مسلح کانادا و بازماندگان جان باختگان نبرد ویمی و دیگر کانادایی ها شرکت داشتند.

پس از آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ و ورود انگلستان به صحنه این جنگ، اتحادیه کانادا که در آن زمان بخشی از امپراطوری انگلستان به شمار می رفت به خودی خود در کنار امپراطوری انگلیس وارد این جنگ شد. آن زمان بیش از ۵۰ سال از تأسیس اتحادیه کانادا نمی گذشت و جمعیت کشور حدود ۵ میلیون نفر بود.

نیروهای متحدین برای عقب راندن نیروهای آلمان از فرانسه چندین بار در ویمی با آنان جنگیدند و هر بار از نیروهای آلمان شکست خوردند. تا این که یک نیروی ۲۰هزار نفری مسلح از کانادا عازم انگلستان شدند و پس از مدت کوتاهی اقامت در انگلستان در ساحل فرانسه پیاده شدند و به سمت دشت ویمی پیشروی کردند. این نیرو شامل کانادایی های انگلیسی زبان- فرانسه زبان- بومیان و دیگر قومیت های ساکن کانادا بودند. در رأس ساعت ۵:۳۰ صبح روز دوشنبه ۹ آوریل ۱۹۱۷ که مصادف با عید پاک بود نیروهای کانادایی به آلمان ها هجوم بردند و جنگ سختی درگرفت که در آن ۳۶۰۰ سرباز  کانادایی جان خود را از دست دادند و ۷۰۰۰ نفر از آنان زخمی شدند. با این همه ضایعات سنگین، نیروهای کانادایی ظهر همان روز منطقه سوق الجیشی ویمی را فتح کردند و آلمان ها با شکست سختی که در این جنگ خوردند از فرانسه عقب نشینی کردند و این مقدمه ای برای شکست آلمان در جنگ جهانی اول بود.

علاوه بر اهمیت نظامی نبرد ویمی و پیروزی نیروهای کانادایی در این نبرد، بایست اشاره کرد که نبرد ویمی به اتحاد کانادایی ها از هر زبان، فرهنگ و قومیت کمک کرد و در صحنه بین المللی کانادا به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده ورسای به رسمیت شناخته شد.

علاوه بر مراسمی که در ویمی – فرانسه برگزار شد، در شهرهای گوناگون کانادا نیز مراسم مشابهی برای بزرگداشت یک صدمین سال نبرد ویمی برگزار شد. طی مراسمی که از طرف لژیون ریچموندهیل روز شنبه ۸ اپریل برگزار شد، دکتر رضا مریدی وزیر علوم و نوآوری و نماینده ریچموندهیل در پارلمان انتاریو همراه با شهردار ریچموندهیل و دیگر مقامات محلی و نیز جمعی از سربازان و افسران بازنشسته ارتش کانادا و خانواده های آنان شرکت کرد و طی سخنانی اهمیت نبرد ویمی را یادآوری کرد و آنگاه ضمن احترام به جان باختگان ویمی اظهار کرد که دنیای کنونی همچنان نیازمند نیروهای کانادایی برای استقرار صلح و ثبات در بخش هایی از جهان است.

او آن گاه اشاره کرد که روز دوشنبه سوم اپریل نمایندگان پارلمان انتاریو، در مراسم صبحگاهی، به اتفاق سرود ملی کانادا را سر دادند و به احترام جان باختگان ویمی یک دقیقه سکوت اختیار کردند. در پایان دکتر مریدی یک قطعه لوح تقدیر به آقای جولیان وست رئیس لژیون ریچموندهیل اهدا کرد و سپس در مراسم کاشتن درخت یادبود ویمی در محوطه لژیون شرکت کرد.