معافیت مالیاتی املاک چیست؟

طبق قوانین مالیاتی کانادا؛ فروش اموال بیش از بهای تمام شده آنها منجر به شناسایی سود می شود که ۵۰% از آن سود مشمول مالیات می باشد، اما چنانچه ملک فروش رفته محل اصلی و ثابت سکونت فروشنده باشد؛ سود حاصل از فروش از مالیات معاف می باشد. اگر چه این معافیت تنها شامل اشخاص حقیقی می باشد و شرکتها قابلیت استفاده از این معافیت را ندارند.

برای استفاده از این معافیت ؛ ملک مسکونی و مالک آن باید شرایط خاصی داشته باشند. به طور معمول مالک ملک مسکونی باید فردی دارای اقامت کانادا باشد و تنها یکی از املاک مسکونی فرد باید به عنوان محل سکونت اصلی و دائمی فرد معرفی گردد.

قوانین جدید 

در سوم اکتبر  سال ۲۰۱۶ وزارت امور مالی قوانین مالیاتی جدیدی را به منظور تثبیت بازار مسکن و جلوگیری از سواستفاده از معافیت مالیاتی املاک وضع نمود.

خلاصه ای از قوانین جدید مالیاتی منتشر شده توسط وزارت امور مالی کانادا که منجر به محدودیت استفاده از معافیت مالیاتی املاک و ارائه اطلاعات بیشتر به اداره مالیاتی در زمان فروش املاک شده است به قرار زیر است:

۱- افراد غیر مقیم کانادا

ملکی واجد شرایط معافیت مالیاتی می باشد که مالک آن طی سال مقیم کانادا باشد. اگر چه شخص مالک می تواند در زمان خرید و فروش محل سکونت خود مقیم دو کشور متفاوت باشد، اما می بایستی در سالی که ملک را خریداری کرده مقیم کانادا باشد.

۲- الزامات گزارشگری و تعیین ملک مسکونی

طبق مقررات جدید اعلام شده؛ شخص فروشنده ملزم به ارائه اطلاعات لازم در مورد فروش ملک مسکونی خود در زمان ارائه اظهارنامه مالیات خود می باشد. از ابتدای سال ۲۰۱۶ این قانون درمورد فروش کلیه املاک مسکونی لازم الاجرا است.

پیش از این مالکان نیازی به تکمیل اظهار نامه مالیاتی و اعلام سود ناشی از ملک مسکونی را نداشتند، اما قوانین جدید کلیه مالکان را مکلف به تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان فروش املاک  مسکونی شان می کند. تاخیر در اعلام اطلاعات مربوط به فروش ملک مسکونی می تواند منجر به جریمه مالیاتی تا میزان ۸۰۰۰ دلار گردد.

۳- تمدید مدت رسیدگی مجدد مالیاتی

فروش املاک و استفاده از معافیت مالیاتی مربوطه می بایستی در اظهارنامه مالیاتی مالکان اعلام شود. عدم ارائه اطلاعات لازم در مورد فروش املاک منجر به بررسی و حسابرسی مالیاتی توسط CRA   خواهد شد.

به طور معمول پرونده مالیاتی اشخاص تا سه سال جهت حسابرسی و بررسی مجدد توسط CRA  باز می باشد.

نتیجه گیری

هدف قوانین جدید مالیاتی تثبیت بازار مسکن و افزایش درآمد مالیاتی دولت همزمان با محدودیت استفاده از معافیت های مالیاتی است. این قوانین برای کلیه افراد مقیم و غیر مقیم کانادا عواقب مالیاتی دارد.

مالکان مقیم کانادا می بایستی اطلاعات مربوط به فروش ملک مسکونی خود را به اداره مالیاتی اعلام دارند فارغ از چگونگی استفاده از معافیت های مالیاتی. کوتاهی در این امر منجر به رسیدگی و پیگیری های آتی CRA  به وضعیت مالیاتی سال های گذشته نیز خواهد شد.

*حسین تراز و شهناز بالازاده حسابداران رسمی و خبره کانادا از حسابداریH&S Taraz  هستند.

Hstaraz.com