در حالی که آینده اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق بیش از پیش نامطمئن به نظر می رسد، اتحادیه اروپا به حذف نام این سازمان از فهرست گروه های تروریستی نزدیک تر می شود.

شماره ۱۲۱۴ ـ پنجشنبه  ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: در حالی که آینده اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق بیش از پیش نامطمئن به نظر می رسد، اتحادیه اروپا به حذف نام این سازمان از فهرست گروه های تروریستی نزدیک تر می شود.

مشاور امنیت ملی عراق روز جمعه در ادامه فشارهای اخیر بغداد بر ساکنان اردوگاه اشرف برای ترک عراق، از احتمال محاکمه عده ای از اعضای این سازمان و تحویل عده دیگری از آنها به ایران سخن گفت.

از سوی دیگر مقام های اتحادیه اروپا گفته اند انتظار می رود نام سازمان مجاهدین خلق به زودی از فهرست سازمان های تروریستی در این اتحادیه خط بخورد. قرار است این تصمیم روز دوشنبه در جریان دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا تصویب شود.

یک دادگاه اروپایی در لوگزامبورگ موسوم به "مورد اول" ماه گذشته ـ ۴ دسامبر ـ رای داد که تصمیم اتحادیه اروپا برای مسدود کردن دارایی های این گروه خطا بوده است و اینکه حقوق مجاهدین خلق به دلیل توجیه نشدن علل قرار دادن آن در فهرست سازمان های تروریستی نقض شده است.

این تازه ترین حکم دادگاهی در اروپا دایر بر غیرقانونی بودن شناسایی این سازمان به عنوان یک گروه تروریستی بود.

اما به گزارش رویتر دولت فرانسه روز جمعه گفت که خواستار تجدید نظر دادگاه اتحادیه اروپا در حکم خود و حفظ این سازمان در فهرست گروه های تروریستی شده است.

آمریکا نیز سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می داند اما با اخراج اجباری اعضای این گروه از عراق مخالف است، چشم اندازی که روز جمعه برای برخی از اعضای این سازمان در عراق رنگ واقعی به خود گرفت.

مشاور امنیت ملی عراق جمعه در تهران گفت: "در میان ساکنان پادگان اشرف کسانی را می شناسیم که دستشان به خون افراد بی گناه عراقی آلوده است که ما آنها را به دادگاه های صالحه عراق تحویل خواهیم داد".

ربیعی افزود:"همچنین در میان آنها افرادی هستند که دستشان به خون مردم ایران آلوده است که بر اساس موافقتنامه امنیتی [با آمریکا] می توانیم آنها را تحویل ایران دهیم".

اردوگاه اشرف که در شرق استان دیاله عراق، نزدیک به مرز ایران واقع است، پس از تصرف عراق توسط نیروهای آمریکایی خلع سلاح شد و اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران که در آن ساکن بودند تا ابتدای سال جاری میلادی تحت نظر نیروهای آمریکایی در آن زندگی می کردند.

مسئولیت این اردوگاه از روز اول ژانویه ۲۰۰۹ (۱۲ دی ۱۳۸۷) به نیروهای عراقی واگذار شد.

ربیعی گفته است که "می خواهیم هر مسئله ای را که ممکن است در آینده به روابط ایران و عراق صدمه بزند ریشه کن کنیم".

سازمان مجاهدین خلق نگران است بازگشت اجباری اعضایش به ایران، آنها را در معرض خطر اعدام قرار دهد.