شهروند ـ آرش عزیزی: طبق آخرین اخباری که این هفته رسانه‌های هنگ کنگ منتشر کردند، سه نفر از ۹ نفری که در ماجرای گروگان‌گیری اتوبوسی توریستی در مانیل، پایتخت فیلیپین، کشته شدند، از کانادا بوده‌اند

 کن لئونگ ۵۸ ساله، که شهروندی کانادا و هنگ کنگ را داشت، همراه با همسر و دو دخترش جسیکا و دوریس لئونگ، به ترتیب ۱۴ و ۲۱ ساله، و پسر ۱۸ ساله اش در حال مسافرت در فیلیپین در اتوبوس توریستی بودند که ماجرای گروگان گیری پیش آمد. کن که در انتهای اتوبوس بود برای نجات جان زن و فرزندانش خود را به خطر انداخت و در این راه کشته شد.  دو دختر او نیز کشته شدند و پسرش بر اثر اصابت گلوله به سر در بیمارستان به حال کما به سر می برد. “امی” مادر بچه ها که شاهد مرگ همسر و مضروب شدن فرزندانش بود، در صحنه ی حادثه غیرقابل کنترل بود و نمی توانست چنین فاجعه ای را بپذیرد، در مورد همسرش به خبرنگاران گفت: او خیلی شجاع بود. 

پدری که کشته شد و فرزندی که با مرگ دست و پنجه نرم می کند

 

پایان غم‌انگیز ماجرای گروگان‌گیری

 

ماجرای گروگان‌گیری وقتی شروع شد که یکی از اعضای سابق پلیس با اسلحه “ام۱۶” خود به این اتوبوس که بیشتر مسافرانش توریست‌هایی از هنگ کنگ بودند، حمله برد. خواست او ظاهراً استخدام دوباره خودش بود. این مرد در ابتدا نه نفر را آزاد کرد و ۱۵ نفر را در اتوبوس نگاه داشت اما جدال ۱۲ ساعته او با پلیس نهایتاً به شلیک گلوله و کشته شدن هشت مسافر و خودِ گروگان‌گیر، رولاندو مدونزای ۵۵ ساله، انجامید.

 

این واقعه به واکنش بسیار شدید مقامات هنگ کنگ و پکن انجامیده که خواهان تحقیقات کامل در چگونگی صورت گرفتن آن شده‌اند.

 

یانگ جیئچی، وزیر امور خارجه چین، به همتای فیلیپینی خود، آلبرتو رومولو، تلفن کرد تا نگرانی شدید خود را اعلام کند. بسیاری از مردم در هنگ کنگ و چین با شکایت از «بی‌لیاقتی پلیس فیلیپین» خواهان مجازات عاملان این امر شده‌اند.

 

وینسنت فانگ، عضو مجلس هنگ کنگ، در مصاحبه با سی بی سی نیوز گفت: «ما دولت فیلیپین را محکوم خواهیم کرد. مردم هنگ کنگ از کل این ماجرا بسیار خشمگین هستند».

 

پلیس فیلیپین از عملکرد خود دفاع کرده، اما قول بازرسی درونی نیز داده است.

 

رئیس جمهور بنگینو آکینوی سوم که تازه در همین ماه جون به قدرت رسیده و می‌توان گفت با اولین بحران خود روبرو شده است گفته این رویداد نشان می‌دهد که پلیس کشورش به تعلیمات و تجهیزات بهتر و بیشتر نیاز دارد.