دو هفته نامه ی “دوات” که با امتیاز مزدک پنجه ای و سردبیری علی رضا پنجه ای در مرکز استان گیلان منتشر می شود، در نوروز ۱۳۹۶ اقدام به چاپ مجموعه ای از مطالب  ادبی، و درباره ادبیات و هنر،  با اختصاص صفحاتی ویژه به “ه. الف. سایه” (هوشنگ ابتهاج سمیعی) شاعر معاصر، کرده است. این نشریه ی ادبی نوپا با مطالب متنوع ، در ۱۰۰ صفحه ی قطع وزیری، با طراحی روی جلد از چهره هوشنگ ابتهاج – سایه- به قلم محسن نعمت خواه، با قیمت ۱۵ هزار تومان در آستانه نوروز در دسترس دوستداران ادبیات مکتوب قرار گرفته است.

بنا به گفته سردبیر این نشریه علی رضا پنجه ای، شاعر و روزنامه نگار:”با توجه به استقبال خوبی که از دوات ادبی صورت گرفته، نشریه دوات تلاش دارد پس از این روند انتشار ویژه های ادبی خود را به طور منظم در هر فصل ادامه دهد.”

او در سرمقاله دوات ادبی می نویسد: … بنا بر این انتظار می رود در سبد کالای زندگی خود جایی برای نشریات و کتاب باز کنید، راه دوری نمی رود، بچه های ما با دیدن مطالعه ی مکتوب ما سراغ خواندن می روند. آنها از ما می آموزند که کتاب و نشریات مطمئن تر از جست و جو در فضاهای مجازی پاسخ گوی اطلاعات درخواستی ما هستند….”

در بخش نخست شماره نوروزی دوات ۶ نوشته تحت عنوان  “دوسیه”  در نگاه به شعر و شخصیت ادبی شاعر مشهور معاصر هوشنگ ابتهاج سمیعی به چاپ رسیده است:

درنگی بر دگرگشت های شعر سایه/ از احمد کاظمی موسوی، دیر رسیدن به سایه/ علی مسعودی نیا/ دیدار با ارغوان شعر سایه/ شوکا حسینی، از ماجرای آقا مهدی میوه فروش تا خرید خانه ی سایه/ جلال رنجبر.

در بخش های بعدی دوات ادبی،  گفت و شنود با بهزاد عشقی – نویسنده و منتقد سینما، گفت و گو با سینا جهاندیده، منتقد و شاعر،  و گفت و گو با محمد طلوعی – نویسنده و شاعر  و مسعود حاتمی فیلم ساز؛ و مطالبی در حوزه شعر ایران و جهان، گیله شعر( شعر گیلکی)، داستان کوتاه ایران و جهان، نقد و بررسی کتاب، پژوهش ادبی، گزارش و اخبار هنری و فرهنگی با آثاری از علی بابا چاهی، شمس لنگرودی، رقیه کاویانی، جواد شجاعی فرد، علی پنجه ای، رحیم چراغی، مزدک پنجه ای، مهران همت زاده، هومن فاخته، علی صدیقی، مریم اسحاقی، قاسم آهنین جان، یوسف صدیق، علی قانع، ساسان رضایی راد، مینودخت روح القدس، پرویز فکر آزاد، محمد امین برزگر، نادر نیک نژاد، پیمان نوری، غلامحسین عظیمی، کورش جوان روح، زهرا هادقی، صدیقه حسینی ، شهرام خوش نیاز، سحر یحیی پور، عبدالکرم ایزد پناه و بابک مهدی زاده منتشر شده است.

مجله ادبی دوات که با امتیاز دو هفته نامه دوات با مدیر مسئولی و صاحب امتیازی مزدک پنجه ای شاعر و روزنامه نگار، انتشار یافته قرار است شماره بعدی خود را در فصل تابستان منتشر کند.

نشانی پست الکترونیک نشریه ادبی دوات به قرار زیر است davat1394@ gimail.com