شهروند- اخیرا دکتر رضا مریدی وزیر علوم و نوآوری از دانشگاه لیک هد در شهر تاندربی بازدید کرد. این شهر در ساحل شمالی دریاچه سوپریور و در بخش شمال غربی انتاریو واقع است و دارای جمعیتی حدود ۱۲۰هزار نفر می باشد. دانشگاه لیک هد دارای دانشکده های مهندسی حقوق، پزشکی، علوم و هنر است.

طی این بازدید دکتر مریدی در کنفرانس محیط زیست که در این دانشگاه تشکیل شده بود درباره پژوهش در تکنولوژی آب صحبت کرد و اشاره کرد که در انتاریو ۹۰۰ شرکت در زمینه ی تکنولوژی آب مشغول فعالیت هستند و دولت انتاریو طی ۱۴ سال گذشته ۴۹ میلیون دلار در ۱۰۳ پروژه پژوهشی مربوط به آب سرمایه گذاری کرده است.

او اضافه کرد که آب نقش “طلای سفید” را دارد و روز به روز اهمیت آن به ساکنان کره زمین بیشتر عیان می شود.

پس از آن دکتر مریدی از موسسه پالایش بیولوژیکی دیدن کرد که در زمینه صنایع سلولزی و چوب فعالیت می کند. با توجه به کاهش مصرف کاغذ در جهان، مصارف صنعتی دیگر از چوب مانند پارچه، سوخت مایع و پلاستیک مورد توجه پژوهشگران این موسسه است. آزمایشگاه “دی ان آ” این دانشگاه که در نوع خود در جهان کم نظیر است در  زمینه تشخیص ژنتیک ملکولی و تشخیص اقلام باستانی پژوهش می کند.

موسسه پژوهش های پزشکی این دانشگاه شامل دستگاه عظیم سیکلوفوون است که در معالجه سرطان نقش موثری دارد.

دولت انتاریو ۵/۶ میلیون دلار به این موسسه کمک مالی کرده است. طی این بازدید دکتر مریدی با دو نفر از دانشجویان ایرانی الاصل دوره فوق لیسانس آشنا شد و در جلسه روسای دانشکده ها و گروه های پژوهشی دانشگاه شرکت و درباره پیشرفت فعالیت های پژوهشی این دانشگاه گفت و گو کرد.

بی مناسبت نیست که یادآور شویم که ۲۰ سال پیش دانشگاه لیک هد به پروفسور لطفی زاده (ایرانی الاصل) رئیس سابق دانشکده مهندسی دانشگاه برکلی کالیفرنیا و مبتکر منطق فازی در مهندسی کامپیوتر که شهرت جهانی دارد درجه دکترای افتخاری اعطا کرده است.