شهروند- روز پنج شنبه ی هفته ی گذشته به همراه معرفی لایحه ی قانونی شدن ماری جوانا، تغییرات قوانین جدید و جدی نیز در رانندگی معرفی شدند که بر اساس آنها کنترل بیشتر و سخت تری بر روی رانندگانی که مشکوک به مصرف الکل و مواد مخدر ضمن رانندگی باشند صورت خواهد گرفت. بر اساس این تغییرات جدید گرفتن تست الکل کنار جاده اجباری شده و جرایم کیفری جدیدی برای افرادی که بعد از مصرف مواد مخدر اقدام به رانندگی کنند در نظر گرفته می شود.

به عنوان مثال اگر پلیس به راننده ای که مشکوک به مصرف مواد مخدر است برخورد کند باید از وی تست بزاق دهانی گرفته و در صورت مثبت بودن آزمایش خون گرفته شود. اگر تمامی این تست ها ثابت کند که راننده در حالت مصرف مواد اقدام به رانندگی کرده است، وی جرم جنایی مرتکب شده و این جرم می تواند منجر به پرداخت تا ۱۰۰۰ دلار جریمه نقدی و بنا به میزان مواد مخدر در خون، منجر به زندانی شدن برای مدت ۱۰ سال گردد.

اختلالات رانندگی یکی از عوامل اصلی تصادفات و مرگ در کاناداست. بر همین اساس تمام تلاش دولت کانادا بر این است تا از طریق ایجاد قوانین محکم جلوی هرگونه تخلفات در رانندگی که بر اساس مصرف مواد مخدر و یا الکل باشد را بگیرد و اگر این لایحه تصویب شود اولین قانون جدی و محکم برای جلوگیری از تخلفات رانندگی در دنیا خواهد بود. همچنین این لایحه به پلیس اجازه می دهد که از هرکسی که متوقف می کند تست الکل تنفسی بگیرد برخلاف گذشته که پلیس تنها اجازه داشت در صورت مشکوک بودن این آزمایش را انجام دهد. دلیل این تغییر این است که آمار نشان می دهد عدم انجام تست الکل برای همه ، راه گریزی برای افراد متخلف بوده است.

و در نهایت این لایحه ی جدید امکان آوردن دلایلی را که تا کنون رانندگان متخلف برای گریز از پرداخت جریمه در دادگاه مطرح می کردند از بین می برد و خبر خوش اینکه این لایحه زمان بازگشت رانندگانی که مرتکب خطا شده اند را به رانندگی کاهش  می دهد و بر همین اساس اگر فردی برای اولین بار خطایی مرتکب شود، می تواند بلافاصله دوباره رانندگی کند، دومین بار ۳ ماه و سومین بار ۶ ماه اجازه ی رانندگی نخواهد داشت.