گفت وگو با مریم رحیمی، تهیهکننده “لیک شور”
سریال‌های واقع‌نما، یا به قول انگلیسی «Reality Show»، چه دوستشان داشته باشید و چه نه، به یکی از مهمترین ویژگی‌های زندگی آمریکای شمالی بدل شده‌اند. این سئوال مشروع نزد خیلی‌ها مطرح است که مردم جلوی دوربین‌های تلویزیون و با طراحی‌هایی که هالیوود‌ی‌ها انجام می‌دهند واقعاً چقدر “واقع‌نما”عمل می‌کنند، اما این سریال‌ها هر چقدر واقع‌نما باشند یا نه، به محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی سال‌های اخیر در همه دنیا بدل شده‌اند.
یکی از نمونه‌ی سریال‌های واقع‌نما را شبکه ام تی وی راجع به مهاجران ایتالیایی آمریکایی ساخته بود که با جنجال‌های بسیاری به خاطر تصویر کلیشه‌ای از این جامعه روبرو شد. این سریال که “جرسی شور”(ساحل جرسی) نام داشت ماجرای هشت نفر ایتالیاییِ‌ آمریکایی را دنبال می‌کرد که یک تابستان را در خانه‌ای کنار هم می‌گذرانند.
“جرسی شور”هم علیرغم تمام جنجال‌ها بسیار محبوب از کار در آمد گرچه بسیاری از اعضای جامعه ایتالیایی‌های‌ آمریکای شمالی به آن اعتراض کردند. لب کلام حرف آن‌ها این بود که این سریال کلیشه‌هایی ساختگی در مورد این جامعه را تبلیغ و تشویق می‌کند، اما طرفداران سریال می‌گویند دقیقاً همین کلیشه‌ها و تاکید بر آن‌ها باعث محبوبیت آن بین بسیاری از افراد شده که خودشان خوب می‌دانند موقع تماشای سریال‌های “واقع‌نما” دنبال همه چیز هستند به جز واقعیت.
اما چند ماه پیش، در ۱۰ اپریل، پرز هیلتون، که معمولا اخبار هالیوود را چند ماه قبل به گوش همه می‌رساند، اعلام کرد که قرار است نسخه دیگری از”جرسی شور” ساخته شود، اما این بار راجع به جوانان مهاجر ایرانی در آمریکای شمالی. ظاهرا ابتدا قرار بوده این سریال در لس آنجلس ساخته شود، اما سپس قرار شده نام آن “لیک شور” گذاشته شود و در “لیک شور”‌ تورنتوی خودمان ساخته شود، نشانی دیگر از ظهور تورنتو به عنوان شهر اصلی ایرانی‌نشین در آمریکای شمالی.
جالب این‌جاست که پس از موفقیت “جرسی‌ شور”‌ قاعدتاً صحبت‌های بسیاری راجع به ادامه آن بوده است. جامعه‌ی روس‌های نیویورک و فرهنگ رایج بین بوستونی‌های جوان چند تا از موضوعات پیشنهادی بودند، اما مریم رحیمی، تهیه‌کننده ایرانی ـ کانادایی، به این فکر افتاد که نسخه‌ای از این سریال را با ایرانی‌های تورنتو بسازد، به قول خودش با حضور “زن‌ها و مردهایی که قومیت ایرانی دارند و برجسته و جذاب هستند”. حتی تست‌هایی هم از این افراد “ایرانی” گرفته شد و خانم رحیمی در مصاحبه با گلوب اند میل از طرح‌هایش خبر داد.
این خبر باعث واکنش‌های مختلفی شد و چنانکه انتظار می‌رفت مخالفت‌هایی هم در بر داشت. از جمله یکی از این “مخالفت‌ها”از سوی دختر ۲۰ ساله ایرانی مقیم تورنتو و دانشجوی جرم‌شناسی دانشگاه یورک بود که می‌گفت دوستانش او را به نام “پرشیا”‌ می‌شناسند.”مخالفت”‌ پرشیا البته این بود که می‌گفت چنین سریالی نباید تصویری کلیشه‌ای از جامعه‌ی ایرانیان را بدهد و راه‌حل او هم این بود که خودش را کاندید شرکت در آن بکند تا بتواند این فرصت را داشته باشد تا تصویر واقعی از جامعه‌ی ایرانی‌ها ارائه دهد!
اما مریم رحیمی، تهیه‌کننده‌ “لیک‌شور” در گفت وگوی تلفنی با شهروند می‌گوید خبر این جشنواره آنقدرها بزرگ نبوده که به مخالفت و واکنش بیانجامد: “مخالفتی در کار نبود. طرح هنوز در مرحله اولیه بود و مخالفتی نبود.”
به هرحال چه مخالفت بود یا نبود، خانم رحیمی و همکارانش تصمیم گرفتند از چشم‌انداز اولیه این سریال که مختص ایرانی‌ها باشد عبور کنند و در عوض اقوام مختلف را در بر بگیرند. خانم رحیمی می‌گوید:”تصمیم گرفتیم دیگر فقط مختص افراد اهل خاورمیانه نباشد و گزینه‌های مختلفی در مقابل خود بگذاریم. ما داریم این سریال را در تورنتو می‌سازیم و می‌خواهیم از تنوع و استعدادهای تورنتو استفاده کنیم و این بهترین نفع را برای رشد خلاقانه دارد”.
البته طبیعی است که به علت ایرانی بودن خود خانم رحیمی هم که شده ایرانی‌ها در این سریال جدیدِ که در کانادا بی‌سابقه است نقش ویژه‌ای خواهند داشت. مثلا علاوه بر خانم رحیمی شاهدیم که سامانتا تاجیک، برنده مسابقه دختر شایسته چند سال پیش کانادا، هم به عنوان داور در این سریال حضور خواهد داشت. تاجیک از همین الان در تست‌های مختلفی که برگزار می‌شود شرکت می‌کند.
خانم رحیمی به خبرنگار شهروند تاکید می‌کند که:”قرار نیست این سریال راجع به کلیشه‌ها باشد” و وقتی به او می‌گویم آیا منتظر اعتراضاتی که به “جرسی شور” شد، هست یا نه می‌گوید:”ما از آن سریال الهام گرفتیم، اما ما قرار نیست هیچ تصویر توهین‌آمیز یا حمله‌ورانه‌ای به سوی جامعه‌ی ایرانی داشته باشیم”.
Lake-shore.ca  وب‌سایت این سریال جدید است که بالاخره پدیده‌ی سریال‌های واقع‌نما را هم به صحنه تلویزیون کانادا می‌آورد. روی این صفحه می‌توانید به افراد مورد علاقه‌تان رای دهید و ظاهرا رای‌های اینترنتی مردم هم علاوه بر داوران در انتخاب‌ها نقش دارند.”پرشیا” که قبلا از او صحبت شده کمپینی برای رأی به خودش آغاز کرده و در محافل ایرانی آمریکای شمالی بعضی‌ها وصفش را شنیده‌اند. یکی از طرفداران او به شهروند می‌گوید:”پرشیا هم خیلی طناز است و هم نقش‌آفرین خوبی است و خیلی دوست دارم او در این سریال باشد و ایرانی‌ها را به نمایش در آورد.”
حتی حالا هم که طرح اولیه کنار گذاشته شده، باید دید واکنش جوامع قومی مختلف تورنتو به این سریال “واقع‌نما”ی جدید چه خواهد بود.