محمد رحیمیان

آیا شما فرزندی دارید؟ آیا شما اعتقاد دارید دانشگاه، کالج و یا موسسه آموزشی جهت آینده فرزندتان مهم است؟ آیا شما از هزینه های رو به افزایش دانشگاهی اطلاعی دارید؟ آیا می دانید متوسط رشد هزینه های تحصیلی و شهریه از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ دو برابر شده و برای رشته های تخصصی این افزایش، ۵۰۰ درصد است؟ شاید بد نباشد به هزینه های بسیار معمولی یک دانش آموز نگاهی بیندازیم. در رشته هایی نه چندان تخصصی هزینه ثبت نام حدود ۴۸۰۰ دلار می باشد، این دانش آموز نیاز به کتب درسی دارد که حدود ۱۸۰۰ دلار است. هزینه رفت و آمد وی حدود ۸۰۰ دلار و هزینه مسکن و خوراک او نیز بر طبق آمار حدود ۶۵۰۰ دلار خواهد شد. اگر این شخص در طول سال فقط ۸۰۰ دلار هزینه های دیگر داشته باشد، ما با پرداخت ۱۶ هزار دلار در سال مواجه خواهیم بود. اگر قرار باشد این هزینه را برای ۴ سال پرداخت کنیم، رقم ۶۴ هزار دلار برای تحصیلات او باید بپردازیم. آیا توانایی پرداخت این رقم را دارید؟ اگر فرزندتان کوچک است آیا خود را برای رقمی احتمالا چندین برابر (بنا به رشد ارقام) در سالهای آتی آماده کرده اید؟

دولت فدرال در آگوست ۲۰۰۵، در طرح و برنامه خود در آن زمان بودجه ای به مبلغ ۲/۲ بیلیون دلار برای تحصیلات دانشگاهی برنامه ریزی کرد. در انتخابات فدرال ۲۰۰۵، هارپر قول ایجاد و انتقال بودجه ای به این منظور را داد ولی متاسفانه بعد از انتخابات وعده خود را ندیده گرفت و از انجام این کار خودداری کرد. با توجه به افزایش بدهی دانش آموزان دانشگاه، شهریه دانشگاه ها و مراکز آموزشی در کل کشور به طور متوسط بالا رفت. بر اساس گفته Amanda Aziz مدیر CFSتنبلی و کوتاهی دولت موجب خواهد شد که هزاران دانش آموز، مشکل تحصیل داشته باشند و این در حالی است که شهریه دانشگاهی برای اکثر مناطق خارج از کنترل است. در اینجا کمی بی احتیاطی است اگر پدر و مادری به امید کمک های دولتی برای آینده فرزندشان، کاری انجام ندهند.

 طرح RESP تشویقی است جهت والدین برای فرزندانشان از زمان کودکی و بالطبع این طرح، حمایتی است از افرادی که درآمد پایین دارند و از حمایت و کمک دولت برخوردار خواهند بود. پس انداز تحصیلی RESP قراردادی است بین والدین و یا اقوام نزدیک کودک از یک سو و از طرف دیگر شخص و یا سازمانی که در سرمایه گذاری مشارکت می کند و این در حالی است که دولت بر این نوع قرارداد و مشارکت در این نوع سرمایه گذاری نظارت دارد.

امروز آرزوهای فرزندان ما کوچک است و به چشم بر هم زدنی مردان و زنانی با دنیایی از آرزوهای زیبا روبروی ما هستند که اگر نتوانیم در آن مسیر یاریشان کنیم، به تدریج از ما و پله های ترقی دور می شوند. برای  فردایی رنگین برایشان امروز بیندیشید.

 

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh