در حالی که تنور انتخابات در ایران گرم است و هواداران و هواخواهان ابقای این نظام و نیز کاندیداهای انتخاباتی هر کدام با شعارهایی توخالی و بی محتوا سعی می کنند که توجهات را به کاندیدای مورد علاقه ی خود معطوف کنند و در این بین حتی شعارهای حقوق شهروندی و حقوق بشری هم چاشنی جنجال های انتخاباتی می کنند، اما در ایران همچنان آن چیزی که قربانی می شود و بی ارزش است حقوق انسان ها در سطح و ابعاد وسیع است و در این میان اقلیت های مذهبی همچون بهائیان از این ظلم و بی عدالتی آن هم در قرن بیست و یکم سهم هنگفتی دارند!

این نظام در کلیتش و در تمام دولت های ریز و درشتش نه تنها تاکنون با  ربودن اعضای محفل ملی بهائیان در مقاطع مختلف و اعدام آنها بی هیچ دادگاه و محاکمه ای، که با زندانی کردن آنان، تخریب گورهایشان،  جلوگیری از تحصیلات عالیه آنان و حمله به محل کسب و کارشان و پلمب کردن آنها به طور سیستماتیک به آزار و اذیت آنان می پردارند. خبری که در زیر ملاحظه می کنید تازه ترین یورش به جامعه بهائیان در دولت حسن روحانی ست.

خبرگزاری هرانا ـ در ادامه تضییقات اقتصادی بر جامعه بهاییان ایران، محل کسب ۱۸ تن از شهروندان بهایی ساکن شاهین شهر در استان اصفهان در تاریخ سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ توسط ماموران اداره اماکن این استان پلمب شد. شهروندانی که اماکن کسب آنان پلمب شده برای حل این مشکل تلاش هایی را در روزهای اخیر صورت دادند که در ادامه روایت یکی از کسبه را می توانید بخوانید.

«در روز یازده اردیبهشت ماه توسط مغازه داران پاساژ اطلاع دادند که مغازه را پلمب کردند. بدون اطلاع قبلی و تذکر اماکن با اینکه مامورها روزهای قبلی به مغازه ما آمده بودند. کسبه ای که مغازه هایشان پلمپ شده بود روز ۱۲ اردیبهشت به اداره اماکن مراجعه کردند با این حال به آنان گفته شد به اداره اصناف بروید.

همه مغازه دارها به اداره اصناف رفته و به مسئولین اداری توضیح دادند علت تعطیلی محل کسب آنان صرفا برگزاری فرائض دینی بوده. آنها با معاون اصناف صحبت های کلی داشتند از قبیل اینکه “ما مرتکب هیچ خلاف صنفی نشده ایم و تعطیلی مغازه ها تعطیلات دینی ما بوده و طبق بند ب ماده ۲۸ قانون صنفی در طول سال هر مغازه دار مجاز به ۱۵ روز تعطیلی بدون اجازه می باشد” ولی مسئولان به آنها گفتند باید تعهدی را امضا کنید.

محتوای تعهد این بود که مغازه داران”برخلاف قوانین صنفی دیگر کاری انجام ندهند و تعطیلی مغازه صرفا با کسب اجازه از مسئولان باشد.”

همگی به اتفاق با امضای تعهد مخالفت کردند، چون اگر قبول می کردند، یعنی خلافی را مرتکب شده بودند که در اصل اینطور نبود. گذشته از آن، در این سالهای متمادی که حتی سابقه بعضی از مغازه دارها به ۴۰ سال کسب و کار می رسد و خود ما تاکنون چندین دوره جواز را تمدید کردیم – آخرین آن در اواخر سال ۱۳۹۵ بود – در همه دوره ها ذکر مذهب بهایی ممانعتی در کار نبوده و جواز صادر شده. در نهایت گفته شد بروید و فردا بازگردید تا با رئیس صنف صحبت کنید.

در روز ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۸ کسبه به اداره اصناف مراجعه کردند. در اتاق جلسه همگی را برده و با احترام و پذیرایی دور میز نشسته و با حضور رئیس اصناف و رئیس صنایع و معادن حدودا دو ساعت مذاکره و بحث شد. مطالب زیادی گفته شد. همگی در این گفتگوها شرکت داشتند.

ماحصل این شد که کسبه شاکی بودند که شما یعنی اداره اصناف خلاف قوانین عمل کرده و بدون مدرک و اطلاع قبلی اقدام به پلمب کرده اید.

با این حال مسئولان صنفی و اداری در نهایت به شانزده نفری که تعهد را امضا نکردند، گفتند تا امضا نکنید پلمب مغازه ها پابرجاست. فعلا قرار شد که تظلم خواهی برای سوء تفاهم پیش آمده با تمامی مسئولان اجرایی پیگیری شود.»

لازم به ذکر است محل کسب هجده تن از شهروندان بهائی ساکن شاهین شهر در استان اصفهان در تاریخ دو‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ توسط ماموران اداره اماکن پلمب شد.

یک منبع نزدیک به خانواده های مورد برخورد قرار گرفته به گزارشگر هرانا توضیح داد “در روزهای گذشته ماموران اداره اماکن و نیروی انتظامی به سراغ کسبه بهائی این شهر رفته بودند و از آنها جواز کسب و دیگر اوراق لازم را مطالبه کردند. بدون هیچ پیش درآمد و مستند شدن تخلفی به آنها گفته بودند که دفعه دیگر که آمدیم مغازه های شما را پلمب خواهیم کرد و همینطور هم شد یعنی یازدهم اردیبهشت ماموران با مراجعه به محل کسب بهائیان، اکثریت محل کسب متعلق به بهائیان این شهر را پلمپ نمودند.”

اسامی شهروندان بهائی و صنف اشتغال آنان به شرح زیر است:

۱-همایون معماری دارای واحد صنفی تعمیرگاه تلویزیون و لوازم الکترونیکی

۲-عرفان کرم زاده دارای واحد صنفی لاستیک فروشی

۳-اردوان فروغیان دارای واحد صنفی مکانیکی اتومبیل

۴-میلاد آزادی دارای واحد صنفی فروشگاه چرخ خیاطی

۵-حسین شاکر خرازی دارای واحد صنفی تعمیر چرخ خیاطی

۶-خانم پگاه اخوان دارای واحد صنفی لوازم خانگی

۷-سعید قایمی دارای واحد صنفی پوشاک

۸-کیارش خادم دارای واحد صنفی تعمیر صوتی و تصویری

۹- خانم مرجانه شیخی دارای واحد صنفی پوشاکی بچگانه

۱۰-پویا آزادی دارای واحد صنفی اسپورت ماشین و دزدگیر

۱۱-آقای حکیم دارای واحد صنفی لوازم تحریر

۱۲-میثاق صادقی دارای واحد صنفی لوازم خانگی

۱۳- حجت الله روحانی دارای واحد صنفی ابزار فروشی

۱۴-ایرج کوشککی نژاد دارای واحد صنفی آرایشگاه

۱۵-آرش همتی دارای واحد صنفی اسباب بازی فروشی

۱۶-سعید ادیانی دارای واحد صنفی پارچه فروشی

۱۷-شهرام گلزار دارای واحد صنفی فروشگاه خشکبار

۱۸۸ -پیمان ایمانی و نادیا علمی فر دارای واحد صنفی فروشگاه پوشاک

شهروندان بهایی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می کنند. اما دستگاه های انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمپ اماکن کسب آنان اقدام می کنند.

اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهایی در حالی انجام می‌شود که براساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبان واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.