هفده ماه می به دلیل اهمیت آن در پیشرفت وضعیت زنان و مردان همجنسگرا نمادین است.

در سال ۱۹۹۲ نقطه عطفی در پایان دادن به دهها سال دادخواهی و کوشش های کوشندگان حقوق همجنسگرایان بود. در این سال سازمان بهداشت جهانی، همجنسگرایان را از لیست بیماران روانی خارج کرد.

در پی آن، در سال ۲۰۰۴ روز ۱۷ می به عنوان روز “نه گفتن به همجنسگراستیزی” انتخاب شد و از پس دادخواهی های مداوم کنشگران حقوق همجنسگرایان در سال ۲۰۰۹، رفع تبعیض علیه تراجنسی ها و دوجنسگراها هم به اهداف این راه طولانی اضافه شد.

واقعیت این است که وظیفه ی تک تک ماست که به انواع ستم ها و قضاوت های جنسی و جنسیتی حساس باشیم. ناآگاهی و بی دانشی ما در این امر زندگی میلیون ها هموطن ما را که صرفا هویتی متفاوت دارند با رنج و درد  همراه می کند و ما را در کنار یک نظام سرکوبگر که توسط قوانینش به طور سیستماتیک به اقلیت های جنسی در ایران آزار می رساند، قرار می دهد.

 در زیر بیانیه شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی (شش رنگ) که به مناسبت ۱۷می روز مقابله با همجنسگراستیزی و ترنس ستیزی صادر کرده و در آن  به کمپین “آری، به تغییر را فراخوان داده است، بخوانید:

شش رنگ: هفدهم ماه می  روز مقابله با همجنسگراستیزی و ترنس ستیزی است. شش رنگ امسال با هدف ارتقا سطح اگاهی جامعه و ایجاد همدلی و همبستگی جمعی در دفاع از حقوق همجنسگرایان و دیگر اقلیت های جنسی و جنسیتی، تصمیم گرفت که کمپینی را با نام “اری به تغییر” سازمان دهد.

به این منظور با ارسال نامه ای در توضیح ضرورت شرکت در چنین حرکتی، از جمعی از روشنفکران و متخصصان و فعالان حوزه های گوناگون دعوت کرد تا با ارسال ویدیویی، هر آنچه صلاح می دانند را در مدت کمتر از یک دقیقه برای ما بازگویند.

امید ما این است که حضور سمبلیک دهها نویسنده، پژوهشگر، استاد دانشگاه، فعالان سیاسی، هنرمند، حقوقدان، فیلمساز و روزنامه نگار و … بتواند، نگاه جامعه ایرانی را در این مورد تحت تاثیر قرار دهد.

این اولین بار است که حرکتی در این ابعاد و با حضور کسانی که خود الزاما از جامعه اقلیت جنسی نیستند شکل می‌گیرد.

 بی‌شک به دلیل محدودیت زمانی این ویدیوها، بسیاری از حرف ها گفته نشده است، اما توجه کمپین “آری به تغییر” (Yes To Change)، بر طرح نکاتی ملموس برای ایجاد فکر در بین مخاطبین است.

ما در همینجا از تمام کسانی که دعوت ما را صمیمانه پاسخ گفتند قدردانی می کنیم. ما تنها قصد داشتیم ۱۷ ویدیو را به طور سمبلیک منتشر کنیم. تعداد این ویدیو ها بیش از حد انتظار ما افزایش یافت. به همین دلیل بیش از۳۳ ویدیو را طی روزهای آینده منتشر می کنیم و چنانچه ویدیوهای دیگری نیز به دستمان برسد، به این مجموعه اضافه خواهیم کرد.

شما هم در بازنشر آنها گوشه ای از وظیفه آگاهی رسانی را بر دوش بگیرید و در این راه ما را یاری کنید.

 این گفتارهای صمیمانه و کوتاه ویدیویی، امید ما را به آینده ای با احترام به برابری همه انسان‌ها بیشتر می‌کند.

باشد که روزی شاهد به بار نشستن این تلاش ها باشیم.

شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی (شش رنگ)

https://t.me/Iran6Rang

https://www.instagram.com/6rangiran

https://www.facebook.com/6rang.Iran

https://www.youtube.com/user/6rangIran