شهروند- دولت کانادا اعلام کرد که آماده ی شروع مذاکرات با ایالات متحده ی آمریکا درباره ی قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) می باشد. دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید ایالات متحده ی آمریکا از نخستین روزهای شروع به کار درباره ی این قرارداد که بین کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک بسته شده است داد سخن داد و از آن به عنوان قراردادی یاد کرد که اصلا به نفع آمریکا و مردمش نیست و در صورت لزوم آن را به طور کامل متوقف می کند، اما چندی بعد و بعد از مذاکرات با مقامات کانادایی و مکزیکی و اطلاع از ضرر اقتصادی کنسل کردن چنین قراردادی، قرار بر این شد که این سه کشور به پای میز مذاکرت رفته و برای به روز کردن این قرارداد مذاکره کنند.

طرف کانادایی این قرارداد معتقد است که NAFTA مانند هر قرارداد دیگری نیاز به بروز رسانی دارد تا بتواند نیازهای هر سه کشور و به تبع آن مردم را تامین کند و کانادا تمام تلاش خود را خواهد کرد تا این قرارداد به نفع کانادا بازنگری شود و به دقت جزییات را با طرف آمریکایی و مکزیکی خود مورد بحث قرار خواهد داد.

در میان تمامی بخش های این قرارداد مقامات کانادایی معتقدند که بخش مربوط به محیط زیست و قانون کار از مهمترین بخش هاست و نیاز به  بروزرسانی دارد.  ظاهرا طرف آمریکایی نیز با این نظر موافق است.