* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

 

بخش دوم و پایانی

درمان های پزشکی

درمان بستگی به شدت واریس دارد، اگر مهم نباشد درمان های اولیه مانند جوراب های فشار دهنده الاستیک، اسکلروتراپی (بعداً توضیح داده خواهد شد) و بالا نگهداشتن ساق پا برای پیشگیری از بدتر شدن بیماری و برای واریکوزیته هایی که مثل تارعنکبوت هستند اسکلروتراپی می تواند کافی باشد. درمان واریس معمولاً همه ساله یا هر دو سال یکبار باید تکرار شود، زیرا سیاه رگ های جدیدی دچار واریس می شوند.

ـ جوراب واریس: جوراب های فشار دهنده الاستیک که تا زیر زانو، نیمه ران و تا زیر شکم (جوراب شلواری) برای آرام کردن واریس و جلوگیری از تولید واریس های جدید وجود دارند که به صورت یک جدار عضلانی دوم برای فشار فعال بر روی سیاهرگ های سطحی به کار می روند و فشار بیشتر روی مچ پا به طرف ران وارد می کنند که باعث راحتی بازگشت خون می شوند و همین طور از تولید زخم های واریسی جلوگیری می کنند ولی چون باعث درمان رگ های گشاد شده نمی شوند اگر پوشیده نشوند رگ های گشاد شده به حالت اولیه بر می گردند.

برای راحتی بیشتر بهتر است که این جوراب ها را صبح پس از بیدار شدن از خواب و در حالت دراز کشیده به پا کرد و تمام روز آن را پوشید، درجه فشار جوراب بر پا را با میلی متر جیوه می سنجند و مقدار فشار آن را پزشک تعیین می کند، جوراب با فشار بیشتر از ۲۰ میلی متر جیوه معمولاً با نسخه پزشک تهیه می شود.

ـ اسکلروتراپی: برای سیاهرگ هایی که تازه دچار شده اند به کار می رود. پزشک یک داروی ملتهب کننده را در رگ تزریق می کند در نتیجه رگ بسته می شود و خون مجبور می شود از رگ های سالم عبور کند.

رگ های بسته شده به تدریج جذب می شوند و معمولاً از آنها اثری باقی نمی ماند. این درمان دوره نقاهت ندارد و احتیاج به بیهوشی بیمار نیست. برای واریکوزیته تارعنکبوتی نیز از میکرواسکلروتراپی استفاده می کنند یعنی از یک سوزن بسیار نازک برای تزریق استفاده می شود. ممکن است یک سیاهرگ به چند بار تزریق احتیاج داشته باشد ولی معمولاً نتیجه آن خوب است البته از تولید واریس در سیاهرگ های دیگر جلوگیری نمی کند.

ـ عمل جراحی: برداشتن سیاهرگ، با بی حسی محل و باز کردن قسمت کوچکی از پوست با قلاب مخصوص سیاهرگ را بیرون کشیده از بدن خارج می کنند این نوع جراحی برای سیاهرگ های سطحی و کوچک به کار می رود.

ـ جراحی با لیزر: انواع مختلفی دارد، از طریق پوست یک فیبر لیزر وارد سیاهرگ شده و تولید گرما می کند که باعث بسته شدن آن می شود.

ـ جراحی توسط آندوسکوپی: این جراحی در واریس های خیلی بد به کار می رود و احتیاج به بیهوشی کامل دارد. در ساق پا شکاف کوچکی باز می کنند و دوربین ویدیویی وارد سیاهرگ شده و دارویی وارد می شود و آن را می بندد و به صورت قطعات کوچک خارج می کند.

ـ Stripping : این عمل جراحی در مواقع خیلی پیشرفته بیماری به کار می رود. در ساق پای بیمار سوراخ های کوچکی باز می کنند و سیاهرگ را تکه تکه بیرون می آورند. این جراحی بستگی به سن بیمار و پیشرفت بیماری احتیاج به بستری شدن در بیمارستان و ۳ تا ۲۱ روز استراحت دارد.

ـ CHIVA : نوعی جراحی است که باعث کم شدن فشار در سیاهرگ بدون برداشتن آن می شود. رگ های سطحی بسته شده و خون از راه عروق عمیق بازگشت می کند و از رگ های بسته خونی عبور نمی کند و در نتیجه دیگر دیده نمی شوند و درد هم کمتر می شود.

طب مکمل برای واریس

گیاهان دارویی می توانند به کم شدن سیمپتوم های تولید شده بر اثر واریس و پیشگیری از تولید مشکلات سیاهرگی کمکی مهم تر بکنند و بسیاری از آنها در اروپا همراه درمان های دیگر به کار می روند ولی نمی توانند واریس های تولید شده را از بین ببرند. گیاهان در مواقعی که هنوز واریس تولید نشده ولی سیمپتوم های کم کاری سیاهرگ ها احساس می شوند مثل سنگینی ساق پا، تورم در ناحیه مچ پا و پاها، احساس مور مور شدن ساق پا و کرامپ های شبانه، اثر مفیدی دارند.

 

برای درمان کمکی

شاه بلوط هندی: حداقل سه مطالعه در سنتز بر روی شیره دانه های این گیاه نشان داده که به طور موثری سیمپتوم های مربوط به کم کاری سیاهرگی را آرامش داده مثل سنگینی و تورم و درد ساق پا، چندین مطالعه نشان داده که به همان اندازه موثر است که جوراب های مخصوص واریس.

ـ دوزاژ: ۲۵۰ تا ۳۷۵ میلی گرم شیره به صورت اسانس ۱۶ تا ۲۰ درصد ۲ بار در روز همراه با غذا که معدل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی گرم اسانس می باشد.

ـ روتین Rutine یک رنگ دانه گیاهی طبیعی است و Oxerntines موادی است که در لابراتوار از روتین تهیه می شوند. مطالعات کلینیکی و متاآنالیز نشان داده که Oxerntines ها به طور موثری دردها و تورم ساق پا که بر اثر کم کاری سیاهرگی تولید شده را آرامش می دهند، می تواند به تنهایی یا با مواد محافظت کننده دیگر عروق خونی مصرف شوند.

دوزاژ: مقداری که اغلب در مطالعات مصرف شده ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز بوده است.

توجه: در اروپا محصولات دارویی مختلفی از آن برای درمان کم کاری سیاهرگی و هموروئید (بواسیر) وجود دارد. این محصولات در کانادا و آمریکا به فروش نمی رسند.

ـ Diosmine برای زخم های وریدی: این ماده یک فلاوونوئید غلیظ شده است که معمولاً از شیره پوست میوه و یک درخت ژاپنی به نام سوفورای ژاپن به دست می آید. تحقیقات نشان داده که به عنوان کمک دارو باعث سرعت درمان زخم های سیاهرگی می شود.

دوزاژ: ۵۰۰ میلی گرم ۲ بار در روز

ـ Diosmine  برای کم کاری وریدی: چندین مطالعه کلینیکی در اروپا نشان داده که باعث کم شدن سیمپتوم های کم کاری وریدی شده است.

دوزاژ: محصولی که بیشتر مطالعات روی آن انجام شده Daflon است و ۵۰۰ میلی گرم دو بار در روز پیشنهاد می شود.

ـ Frason epineux : درختچه ایست که در نواحی مدیترانه می روید. نتیجه یک مگاآنالیز بر روی ۳۱ مطالعه کلینیکی بر روی آثار Cyclo fort که یک مکمل به دست آمده از این گیاه است و شامل ۱۵۰ میلی گرم این گیاه و ۱۵۰ میلی گرم Hesperidine و ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C می باشد می توان سیمپتوم های همراه با کم کاری وریدی را آرام کرد. مطالعات کلینیکی دیگری هم انجام شده که دارای نتایج مثبت بوده.

دوزاژ: خوردن عصاره و شیره گیاه که حاوی ۷ تا ۱۱ میلی گرم ruscogonine و  neoruscogenin باشد.

ـ درمان سندروم کلاس اکونومیک: مسافرت های هوایی طولانی که مسافر مجبور است مدت های طولانی بنشیند هم در افرادی که از کم کاری وریدی رنج می برند می تواند باعث تورم ساق پا بشود که به آن سندروم کلاس اکونومیک هم می گویند.

طبق نتیجه ۴ مطالعه که بر روی ۴۰۲ نفر انجام شده این مشکل را می توان با استفاده از مکمل Oxerutine به نام Venoturon پیشگیری یا درمان کرد. یک تا دو گرم در روز به مدت سه روز و شروع آن باید دو روز قبل از سفر هوایی باشد. ماساژ ژل حاوی Oxerutin هر سه ساعت در مدت پرواز هم مفید است.

دوزاژ: یک تا دو گرم به مدت سه روز شروع دو روز قبل از سفر. متاسفانه این مکمل ها در آمریکای شمالی معمولاً به فروش نمی رسند و مسافران این پروازها بهتر است از جوراب های مخصوص سفرهای هوایی استفاده کنند که ۱۰ تا ۱۵ میلی متر جیوه فشار بر ساق پا وارد می کنند و باعث بهبودی گردش خون می شوند.

ـ انگور قرمز: چندین مطالعه کلینیکی که بر روی عصاره هسته انگور قرمز در سال ۱۹۸۰ در فرانسه انجام شده نشان داد که این عصاره می تواند سیمپتوم های کم کاری وریدی و واریس را آرام کند. به نظر می رسد که عصاره برگ های انگور قرمز هم همین اثر را دارند. هسته انگور دارای آنتی اکسیدان های قوی است.

دوزاژ ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم عصاره هسته انگور و یا ۳۶۰ تا ۷۲۰ میلی گرم عصاره برگ انگور در روز

ـ Gotu cola : چندین مطالعه اروپایی نشان داده که عصاره این گیاه دارای آثار مفید بر روی اشخاصی که از کم کاری وریدی واریس رنج می برند بوده. در کانادا این عصاره باید با نسخه و تجویز پزشک تهیه شود.

ـ هیدورتراپی: سه مطالعه کلینیکی همراه با گروه شاهد نشان داد که آب های معدنی می توانند آثار مفیدی بر روی کم کاری وریدی و واریس داشته باشند. مطالعات نشان داده که درمان با آب های معدنی می تواند ماه ها بر روی سیمپتوم های کم کاری وریدی، درمان آثار ثانویه به فلبیت و سرعت بهبودی در زخم ها موثر باشد.

ـ Oxerutin  عصاره کاج شرق کانادا: چندین مطالعه کلینیکی نشان داده که عصاره این گیاه می تواند سیمپتوم های تولید شده بر اثر کم کاری وریدی را آرام کند و دو مطالعه بر روی کسانی که پروازهای طولانی بیشتر از ۸ ساعت داشتند و قبل و بعد از سفر از آن استفاده کردند به طور متوسط میزان تورم ساق پای شان کمتر بوده. مطالعه دیگری نشان داده که میزان تعداد ترومبوز را در افرادی که در خطر آن بوده اند، کم کرده است.

دوزاژ: ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز

ـ تخلیه لنفاوی: که به کم شدن تورم و درد کمک می کند و شاید بهترین درمان برای کم کاری سیاهرگها باشد ولی تا به حال هیچ مطالعه علمی در این باره انجام نشده. تخلیه لنفاوی نوعی ماساژ درمانی است که گردش لنف را تقویت می کند و سرعت می دهد.

ـ Hamamelis ویرجینیانا: مصرف داخلی و خارجی آن به رفع سیمپتوم های کم کاری سیاهرگی مثل ساق پای دردناک و سنگین کمک می کند.