شهروند- جاستین ترودو این روزها برای اجلاس سران ناتو و G7  در اروپا به سر می برد و در تلاش است تا در ضمن انجام وظایف سیاسی، وظیفه ی خود را به عنوان سفیر اقتصادی و فرهنگی نیز به خوبی انجام داده و پیام آور صلح در همه جای جهان باشد. ترودو در تلاش است تا روابط اقتصادی خود را با اروپا مستحم تر کند. او در دیدار خود با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، در واتیکان از وی خواست تا در یک بیانیه ی رسمی از مردمان بومی کانادا به دلیل دخالت کلیسای کاتولیک در جنایات مدارس شبانه روزی (Residential School) معذرت خواهی کند؛ پیشنهادی که مورد استقبال پاپ نیز قرار گرفت.

جاستین ترودو که خود یک فرد کاتولیک و مذهبی است از دیدار خود با پاپ بسیار احساس رضایت کرد و در طی این دیدار سعی کرد با تقدیم کردن یک دیکشنری بسیار قدیمی و چندین کتاب به پاپ وی را هرچه بیشتر با فرهنگ غنی مردمان بومی و تاریخ کانادا آشنا کند.

جاستین ترودو از پاپ فرانسیس که بسیاری وی را محبوب ترین رهبر کاتولیک ها می دانند به دلیل فعالیت های وی در زمینه ی بهبود محیط زیست تشکر کرد و قول داد تا در این مورد با تمام توان با جامعه ی جهانی همکاری کند تا کره ی زمین به مکانی بهتر برای زندگی نسل آینده بدل شود.

برخی از سران مردم بومی در کانادا معتقدند که اگرچه معذرت خواهی پاپ از دخالت و نقش کلیسای کاتولیک در جنایاتی که بر مردمان بومی رفته است اتفاقی بسیار منحصر بفرد است، اما درباره ی مسایل دیگری مانند دسترسی افراد بومی به آب آشامیدنی تمیز و میزان افسردگی و خودکشی در بین جوانان کاری از پیش نمی برد و دولت کانادا باید به این موارد توجه ویژه و فوری مبذول دارد.