بیمه خانه در کانادا از قوانین اجباری مثل بیمه اتومبیل تبعیت نمی کند، بلکه هر شرکت بیمه برای خود مقررات و شرایط خاصی را دنبال می کند، البته همگی بر یک اصل مهم تاکید  دارند که آن هم ” شرایط جایگزینی و بازسازی در زمان خسارت “ است . اجازه می خواهد به این اصل حقوقی کمی بیشتر پرداخته شود:

۱ ـ هر خریدار بیمه (بیمه گذار) ملزم است در زمان خرید تمامی تلاش خود را انجام دهد تا از قیمت واقعی خانه خود اطلاع یابد. این قیمت بدون در نظر گرفتن ارزش زمین است و به جای آن بر اساس متراژ کل بنا بایستی قیمتی که در حال حاضر یک مقاطعه کار حاضر است آن را با مصالح نو دوباره بسازد به انضمام تمدید مجوزهای لازم برای آب و برق و گاز محاسبه کرد. برای ارایه یک نمونه واقعی بایستی هر اسکوئرفیت را در حال حاضر چیزی معادل ۲۵۰ الی ۴۰۰ دلار برآورد کرد. برای ساخت مجدد یک خانه دو طبقه که فرضا حدود ۲۰۰۰ اسکوئرفیت است و ۱۰۰۰ اسکوئرفیت هم بیسمنت دارد چیزی معادل ۷۵۰ هزار دلار در نظر گرفت و معادل این ارزش گذاری هم حق بیمه پرداخت کرد.

۲ ـ آدرس خانه در حق بیمه بسیار مهم است چرا که سوابق خسارتی نشان از تاثیر پذیری منطقه از سیل ـ زلزله ـ آبدیدگی و سوابق تبهکاری خواهد داد، لذا در کدام کد پستی زندگی می کنید مفهوم خاصی برای کارشناسان بیمه دارد.

۳ ـ نزدیکی منزل شما به ایستگاه آتش نشانی و شیر آب اطفاء حریق نیز اهمیت دارد. هر چه نزدیکتر تخفیف بیشتر در پرداخت حق بیمه را در پی دارد.

۴ ـ سوابق خریدار بیمه نیز از موارد بسیار حیاتی است چرا که اگر در زمره گروهی باشید که به منازل قبلی خود زیاد توجه نکرده و متحمل خسارت شده باشید آن موقع است که شرکت بیمه نه تنها تخفیفات معمول را شامل نمی کند، بلکه اضافه نرخی را هم به حق بیمه می افزاید.

۵ ـ سیم کشی و لوله کشی از مسایل بسیار حایز اهمیت تلقی می شود. اگر سیم کشی ها مسی نباشد یا کنتور استاندارد نداشته باشد شاید اصلا شرکت بیمه آن خانه را بیمه نکند به همین منوال اگر لوله ها هم مسی ـ پی وی اس استاندارد نباشد آن موقع است که دچار مشکل خواهید شد و از ۵۰ شرکت بیمه شاید فقط چند انگشت شمار حاضر باشند شما را بیمه کنند آنهم با حق بیمه بسیار بالا.

۶ ـ لوله کشی گاز و داشتن موتورخانه استاندارد به جای تانک و مخزن سوخت برای شرکت بیمه اهمیت دارد. البته خانه های بنا شده از سال ۱۹۷۰ به بعد معمولا دارای شرایط معقول اقامتی هستند.

۷ ـ سقف و سال ساخت تعویض آن بسیار مهم طبقه بندی می شود از این رو اگر دنبال قیمت بیمه خوب هستید بدانید که بایستی دارای سقف نو باشید.

۸ ـ تعداد خانواده که در محل زندگی می کنند و آیا در خانه هیچ بیزینسی اداره می شود یا خیر نیز با اهمیت است و شرکت های بیمه ترجیحشان آن است که میزان تردد در محل زیاد نباشد.

۹ ـ وسایل و ادوات بازدارنده آتش، دود  و آب به انضمام وسایل اطفاء حریق،  آبفشان اتوماتیک می تواند در حق بیمه تاثیر مثبت داشته باشد.

پیشنهاد می شود برای اطلاع ازکم و کیف تمامی تخفیفات و مزایای بیمه منازل مسکونی با بروکر بیمه خود مشورت نمایید.  موفق و موید و سر بلند باشید.