خروج اخیر آمریکا از پیمان تجاری آب و هوایی جهان این کشور را با دو کشور دیگر یعنی سوریه و نیکاراگوئه (تنها کشورهایی که عضو نیستند) هم گروه کرد. جالب است بدانید که حتی کره شمالی هم عضو این پیمان جهانی است و به آن احترام می گذارد، البته این موضوع قابل پیش بینی بود چرا که پرزیدنت ترامپ در حال بازبینی اکثر قراردادهایی است که پرزیدنت اوباما در تدوین یا تکمیل آنها کوشا بوده است.

اقداماتی که پرزیدنت ترامپ در حال اجرای آنها است، عبارتند از:

۱ ـ حذف کنترل امواج تابشگر و گرما زا که مضر و مخرب هستند و عمدتاً در راکتورهای برق و نیرو فعالند.

۲ ـ حذف کنترل گازهای مضر و مخرب از اگزوز اتومبیل های شخصی و بیزینسی.

۳ ـ حذف بودجه تحقیقاتی برای یافتن انرژی جایگزین مفید در صنایع- منازل و مراکز تجاری.

۴ـ تعلیق تمامی پرونده هایی که کمیته تحقیق در پیمان تجاری آب و هوایی جهان از آمریکا در دست داشت تا با استانداردهای معمول بررسی و تعدیل نماید.

 

تاثیر تغییرات جدید بدون پیمان تجاری آب و هوایی بر صنعت بیمه:   

یکی از موارد زیربنای صنعت بیمه جهان (در بخش اموال و اشیاء) آب و هوا است. قطعا  ضررهای بیشماری را که مسبب آن توفان، آتش سوزی جنگل، بالا آمدن آب دریاها، کاهش ذخیره ماهی ها و سیل و زلزله بوده است، به خاطر دارید. اینگونه موارد در دو بخش طبقه بندی می شود: اول احتمالات است که کارشناسان بایستی درصد تحقق آن را بررسی کنند؛ دوم آنکه چه اقداماتی صورت پذیرد که از تشدید آن موارد جلوگیری شود و روند رو به رشد آن کاهش یابد.  با خارج شدن آمریکا از پیمان یاد شده عملا قسمت دوم کارایی خود را از دست داده است که این مطلب روی صادرات کالاهای آمریکایی هم تاثیرگذار خواهد بود چون محصولات جدید با استانداردهای جهانی تطبیق نخواهد داشت.

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان زیست محیطی نشان از آن دارد که عدم توجه به تغییرات آب و هوایی و تشدید گازهای گل خانه ای در ۳۰ سال گذشته باعث تشدید آتش سوزی جنگل ها و بالا آمدن آب دریاها شده است که همگی خسارات زیادی برای صنعت بیمه و جوامع مختلف به بار آورده است. در این گزارش آمده که از سال ۱۹۸۴ به دلیل فعالیت های غیر معمول در بخش صنایع، تغییرات آب و هوایی در مراتع ـ جنگلها و مزارع تحقق یافته که به خشک و خشک تر شدن هوا منجر گردیده است که ماحصل آن ۱۶۰۰۰ مایل مربع که معادل مساحت ایالت ماساچوست است، تخریب شده است.

آقای پارک ویلیامز از دانشمندان و صاحب نظران اکو سیستم و مدرس دانشگاه کلمبیا می گوید، مهم نیست که ما چه مقدار در بیزینس یا تجارت بین الملل موفق هستیم مهم آن است که حرف اول را در این کره خاکی فقط آب و هوا می زند و اگر با آن مهربان نباشیم و به آن احترام نگذاریم بایستی شاهد تخریب تنها سرمایه خود که کره زمین است،  باشیم.

ایشان در ادامه به ارائه پیش بینی و احتمالات پرداخته و معتقد است که اگر بر همین منوال پیش برویم بایستی سالی ۱۰ بیلیون دلار ضرر بدهیم و این روند تا سال ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت و در آن سال است که فاجعه زیست محیطی همه ما را فرا خواهد گرفت و بایستی دنبال زمین دیگری بود. ایشان این سئوال را مطرح می کند که آیا درآمدی که بر خلاف مصالح همه است ارزش دارد؟

به قول عمر خیام “من در عجبم ز می فروشان کایشان/  به زانکه فروشند چه خواهند خرید”