نشست دوره بهاره پارلمان انتاریو روز پنجشنبه اول ماه جون ۲۰۱۷ به پایان رسید. بی مناسبت ندیدیم که با دکتر رضا مریدی ـ نماینده پارلمان انتاریو و وزیر علوم درباره فعالیت این دوره پارلمان و همچنین عملکرد دولت انتاریو به گفت وگو بنشینیم.

با تشکر از ایشان که وقت خود را در اختیار ما قرار دادند.

 

 

قبل از این که سئوالات اصلی را مطرح کنیم بفرمائید که روند تصویب لوایح در پارلمان انتاریو چگونه است؟

ـ لوایحی که به پارلمان ارائه می شوند دو نوع هستند. یک نوع لوایحی هستند که نمایندگان (آنهایی که وزیر نیستند) می توانند شخصا تهیه و به پارلمان تقدیم کنند.

دوم لوایحی هستند که از طرف وزراء به نمایندگی دولت به پارلمان ارائه می شوند. این لوایح قبل از ارائه به پارلمان، ابتدا در وزارتخانه مربوطه مورد بررسی کارشناسی قرار می گیرند و سپس در یکی از کمیته های هیئت دولت مطرح و پس از تأیید به هیئت دولت ارجاع می شوند و پس از تأیید هیئت دولت توسط وزیر مربوطه به پارلمان ارائه می شود. هر لایحه ای در پارلمان سه بار مطرح می شوند. بار اول معرفی آن توسط وزیر است، بار دوم بحث درباره لایحه توسط نمایندگان احزاب حاضر در پارلمان و در اجلاس عمومی پارلمان است که پس از تصویب، لایحه برای بررسی ماده به ماده به یکی از کمیته های پارلمانی ارجاع می شود. در کمیته های پارلمانی لایحه به دقت بررسی می شود و در بعضی موارد از عامه مردم برای اظهار نظر و مشورت درخواست می شود که می توانند نظرات خود را به صورت کتبی و یا حضوری به اطلاع کمیته برسانند. پس از پایان روند بررسی لایحه و تصویب آن در کمیته، لایحه برای بار سوم در اجلاس عمومی پارلمان مطرح و رأی گیری نهایی انجام می شود. پس از تصویب لایحه و تأیید آن توسط فرماندار کل انتاریو (به نمایندگی از طرف ملکه الیزابت پادشاه کانادا) لایحه به صورت  قانونی در می آید.

 

در دوره تعطیلی جلسات پارلمان نمایندگان به چه کاری مشغول می شوند؟

ـ وقتی اجلاس عمومی پارلمان تعطیل است، آن عده از نمایندگان که در سمت وزارت هستند، بیشتر اوقات خود را صرف امور وزارتخانه مربوطه می کنند و بخشی دیگر از وقت خود را در حوزه انتخابی شان می گذرانند و به امور مربوط به حوزه انتخابی خود می پردازند.

آن عده از نمایندگان که سمت وزارت ندارند، بخشی از اوقات خود را برای شرکت در کمیته های پارلمانی می گذرانند (در زمان تعطیلی جلسات عمومی پارلمان بعضی کمیته ها دایر هستند) و بخش دیگر را در حوزه انتخابی خود می گذرانند.

 

ممکن است بخشی از دستاوردها و اقدامات دولت در این دوره را توضیح دهید؟

ـ یکی از اقدامات مهم دولت در این دوره ارائه بودجه ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به پارلمان بود. این بودجه بدون کسری است که بر اساس آن درآمد و هزینه های دولت در سال جاری مالی متعادل است. این یکی از دستاوردهای مهم دولت انتاریو است که توانست ۸ سال پس از رکود اقتصادی در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ کسری بودجه را به تدریج کاهش داده و امسال آن را به صفر برساند. سیاست دولت در طول سال های رکود اقتصادی و پس از آن بر مبنای سرمایه گذاری در تأسیسات زیربنایی مانند مدارس- دانشگاه ها- بیمارستان ها و جاده ها بود که بتواند ضمن ارائه ی خدمات به مردم ایجاد شغل کرده و چرخ های اقتصادی را به حرکت درآورد. این سیاست خوشبختانه با موفقیت روبرو شد و امروزه انتاریو از نظر رشد اقتصادی با نرخ ۲/۷درصد بالاترین رقم بین کشورهای غربی را دارد. نرخ بیکاری با ۵/۸ درصد به کمترین میزان در ۳۰ سال گذشته رسیده است و از نظر سرمایه گذاری خارجی انتاریو در قاره امریکا رتبه اول را داراست(کالیفرنیا در رتبه دوم قرار دارد). شهر تورنتو اخیرا شهر شیکاگو را پس زده و به دومین شهر مالی پس از نیویورک در قاره امریکا تبدیل شده است و انتاریو به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ در قاره امریکا شناخته می شود (پس از کالیفرنیا- نیویورک- ماساچوست- ایلی نویز و تکزاس).

 

اقتصاد کشورهای غربی منجمله کانادا به سمت اقتصاد بر مبنای علم و تکنولوژی پیش می رود. رئوس برنامه دولت انتاریو برای گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد بر مبنای علم و تکنولوژی را توضیح دهید؟

ـ انتاریو قلب اقتصاد کانادا محسوب می شود.۴۰درصد جمعیت کانادا با بیش از ۵۰ درصد اقتصاد آن در استان انتاریو متمرکز است. بخش اعظم بودجه دولت فدرال کانادا را مردم انتاریو تأمین می کنند، لذا هرگونه سیاستگذاری برای توسعه اقتصادی انتاریو نه تنها در آینده آن بلکه در آینده سایر استان های کانادا نیز تأثیرگذار است.

برای آماده کردن انتاریو به منظور انتقال به اقتصاد بر مبنای علم و تکنولوژی، دولت از طریق وزارت علوم و پژوهش های علمی برای تأسیس انستیتوی هوش مصنوعی، ایجاد شبکه ی انتقال داده ها (نسل پنجم یا G-5) که سرعت اینترنت را بیش از یک هزار مرتبه افزایش خواهد داد، پژوهش در تکنولوژی اتوموبیل بدون راننده، کامپیوترهای کوانتومی، تکنولوژی داده های عظیم- مهندسی تولید مدرن، سرمایه گذاری می کند. تکنولوژی های فوق در آینده ای نه چندان دور تأثیر شگرفی در زندگی روزمره مردم و نیز در بخش های تولید صنعت، تجارت و خدمات ایجاد خواهند کرد.

می دانیم که نقش نیروهای کارآمد و دانش آموخته در اقتصاد هر کشوری غیرقابل انکار است. دولت چه سیاست هایی را برای تأمین نیروهای انسانی ماهر برای گرداندن چرخ های اقتصادی انتاریو طرح کرده است؟

ـ برای تأمین نیروی انسانی کارآمد طی ۱۴ سال گذشته که دولت لیبرال در رأس کار بوده است سرمایه گذاری های سنگینی در مدارس، دانشگاه ها و کالج ها انجام شده است. به طوری که امروزه ۸۵درصد دانش آموزان مدارس دبیرستانی فارغ التحصیل می شوند. این رقم افزایش ۲۰درصدی را نسبت به آن موقع که حزب محافظه کار دولت را در دست داشت، نشان می دهد. به علاوه اکنون ۶۵درصد ساکنان انتاریو تحصیلات عالی دارند و از این نظر استان انتاریو در بین تمام کشورهای غربی (G-7) رتبه اول را حائز است. برای ایجاد تسهیلات آموزش عالی (بنا به پیشنهاد اینجانب به عنوان وزیر وقت کالج ها و دانشگاه ها) شهریه دانشگاه و کالج برای دانشجویانی که درآمد خانواده هایشان کمتر از ۵۰هزار دلار است رایگان اعلام شد. به علاوه شرط کمتر از ۴ سال فارغ التحصیلی از دبیرستان برای دریافت کمک مالی تحصیلی (OSAP) حذف شد و بدین ترتیب هر فردی در هر سنی که باشد و بخواهد به تحصیلات عالیه ادامه دهد می تواند OSAP دریافت کند و در صورت واجد شرایط بودن از شهریه رایگان نیز استفاده کند. حدود ۲۱۰هزار دانشجو از این تسهیلات سالانه بهره مند خواهند شد.

ضمنا در بودجه سال جاری مبلغ ۱۹۰ میلیون دلار برای کارآموزی دانشجویان (Co-op) و دانش آموزان در نظر گرفته شده است که آنان پس از فارغ التحصیلی نه تنها دانش آموخته اند، بلکه تجربه کاری نیز کسب کرده و آماده جذب بازار کار می باشند.

 

Moridi–Wynne
ontario-budget
from-Left-Right–Pharmacist,-Minister-Chris-Ballard,-Reza-Moridi,-Minister-Steven-Del-Duca.

دسترسی عامه به بهداشت- دکتر و بیمارستان یکی از دستاوردهای مهم کاناداست. برای تقویت این خدمات دولت لیبرال چه پیش بینی هایی کرده است.

ـ یکی از شاخص های قابل توجه بودجه امسال، معرفی داروی رایگان برای افراد زیر ۲۴ سال است. به طوری که افراد از زمان تولد تا پایان ۲۴سالگی به طور رایگان به بیش از ۴۴۰۰ نوع دارو که در لیست  اوهیپ می باشد، دسترسی دارند. این سیاست برای خانواده های جوان و بخصوص آنانی که دارای کودکان و یا جوانانی هستند که نیازمند مصرف پیوسته دارو هستند حائز اهمیت فراوان است و سالانه حدود ۵۰۰میلیون دلار برای دولت هزینه خواهد داشت. دارو برای ارشدان (۶۵سال به بالا) که پیشتر رایگان بود همچنان رایگان خواهد ماند.

از موارد دیگر قابل ذکر تخصیص ۷میلیارد دلار اضافی به بودجه ی جاری بیمارستان ها و تخصیص ۹میلیارد دلار اضافی به بودجه ی نوسازی و تأسیس بیمارستان های جدید است. تأسیس شعبه دوم بیمارستان مکنزی ریچموندهیل با هزینه ای معادل ۱/۲۵میلیارد دلار از جمله بیمارستان های در دست ساختمان و یا نوسازی است که در سال ۲۰۲۰ به بهره داری خواهد رسید. خوشوقتم که فعالیت های اینجانب و دیگر همکارانم در دولت انتاریو طی چند سال گذشته برای تأسیس این بیمارستان به ثمر رسیده است.

 

جلد شهروند ۱۶۵۰

کودکان و نوجوانان، آینده هر جامعه ای را تشکیل می دهند. دولت لیبرال چه پیش بینی هایی برای کودکان کرده است؟

ـ نگهداری کودکان یکی از دل نگرانی های بزرگ خانواده های جوان است که بخش قابل توجهی از درآمد خانواده صرف هزینه نگهداری کودکان می شد و یا در خیلی موارد یکی از والدین ـ اکثرا مادر ـ دست از کار می کشید و حرفه خود را رها می کرد و در خانه می ماند تا بچه هایش را بزرگ کند که این خود در کاهش درآمد خانواده تأثیر بزرگی به جای می گذاشت.

 پس از بزرگ شدن بچه ها و چند سال دوری از محیط کار و حرفه، مادران برای پیدا کردن کار در حرفه ی خود اغلب با دشواری مواجه بودند. برای کمک به رفع این مشکل دولت لیبرال انتاریو چند سال پیش برنامه کودکستانJK)  و  (SKرایگان را معرفی کرد که سالانه حدود ۱/۵ میلیارد دلار برای دولت هزینه دربردارد. علاوه بر این برنامه در بودجه امسال ایجاد ۱۰۰هزار محل رایگان در مهدکودک ها پیش بینی شده است که تسهیلات قابل توجهی را برای خانواده های جوان ایجاد خواهد کرد. همچنین مبلغ ۵۰۰میلیون دلار برای آموزش کودکان اوتیسم در نظر گرفته شده است که این میزان سرمایه گذاری برای کودکان اوتیسم در انتاریو بی سابقه است.

 

امروزه جریان برق در منازل و موسسات گوناگون مشابه جریان خون در رگ های انسان است. طی یکی دو سال اخیر هزینه های برق افزایش چشمگیری داشته است. اخیرا دولت برای کمک به کنترل افزایش هزینه های برق اقداماتی را انجام داده است. بفرمائید اهم این اقدامات کدام است؟

ـ همان طوری که اشاره کردید جریان برق در زندگی امروزه ما همانند آب و خوراک نقش اساسی دارد. طی ۳۰سال گذشته قبل از روی کار آمدن حزب لیبرال انتاریو در سال ۲۰۰۳ دولت های قبلی سرمایه گذاری لازم برای نوسازی سیستم برق انتاریو به عمل نیاوردند. سیستم عظیم برق انتاریو که شامل ۲۰نیروگاه اتمی، چندین نیروگاه آبی (بزرگترین آن نیروگاه آبشار نیاگارا که اولین نیروگاه آبی دنیاست)، نیروگاه های ذغال سنگ و نیروگاه گازی و شبکه وسیع انتقال و توزیع انرژی است، در وضعیت نامطلوبی بودند به طوری که شرکت برق انتاریو ملزم به تعطیل چند نیروگاه اتمی شد. در ۱۴سال اخیر دولت انتاریو نیروگاه های ذغال سنگ را که در آلودگی هوا نقش داشتند، تعطیل کرد و آنها را با نیروگاه های بادی و خورشیدی جایگزین کرد. به علاوه ۱۰هزار کیلومتر خطوط انتقال انرژی بازسازی و یا خطوط جدید نصب شدند. بازسازی سیستم عظیم برق انتاریو طی چندین سال اخیر هزینه ای معادل ۵۰میلیارد دلار در برداشته است. بدیهی است که این هزینه قیمت برق را افزایش خواهد داد. برای کاهش هزینه های برق دولت تصمیم گرفت که زمان بازپرداخت رقم۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری فوق را افزایش داده تا از آن طریق بتواند ۲۵درصد هزینه ی برق را برای ساکنان انتاریو کاهش دهد. با در نظر گرفتن تسهیلات  قبلی برای ساکنان شمال انتاریو، ارشدان و بومیان، رقم کاهش هزینه برق به این دسته از مشتریان به ۴۰درصد نیز می رسد.

 

اخیرا وزیر کار لایحه اصلاح قانون کار را به پارلمان ارائه داد. ممکن است به بعضی نکات این لایحه اشاره کنید؟

ـ اقتصاد کانادا متکی به کارآیی کارگران آن است. برای بهبود شرایط کار و دستمزد کارگران طی لایحه تقدیمی به پارلمان دولت اقدام به افزایش حداقل دستمزد از میزان فعلی که ۱۱/۴۰ دلار است به ۱۴ دلار از اول ژانویه ۲۰۱۸ و ۱۵ دلار در اول ژانویه ۲۰۱۹ کرده است.

لازم به ذکر است که استان آلبرتا به زودی حداقل دستمزد را به ۱۵ دلار افزایش خواهد داد و در حال حاضر حداقل دستمزد در ایالت نیویورک (همسایه انتاریو) معادل ۱۵ دلار کاناداست که قرار است در سال ۲۰۱۹ به معادل ۲۰دلار کانادا افزایش یابد. علاوه بر افزایش حداقل دستمزد، لایحه تقدیمی مرخصی سالانه از ۲ هفته به ۳ هفته (پس از ۵سال سابقه کار) را افزایش می دهد و دستمزد یکسان برای کارگران نیمه وقت با کارگران تمام وقت را الزامی می کند.

 

افزایش بی رویه قیمت خانه در بزرگشهر تورنتو یکی از نگرانی های مردم است. اقدامات اخیر دولت برای کنترل قیمت املاک را توضیح دهید؟

ـ همان طور که اشاره کردید طی سال های اخیر قیمت املاک در بزرگشهر تورنتو و شهرهای اطراف آن بسیار افزایش یافته و طی یک سال گذشته این افزایش کاملا بی رویه بوده است. یکی از دلایل افزایش قیمت املاک رشد اقتصادی قابل توجه انتاریو و کاهش درصد بیکاری ست که تقاضا برای مسکن را بیشتر می کند. از طرفی دیگر با داشتن بهداشت و آموزش رایگان و بیمه دولتی برای حفاظت و بهداشت محیط کار و نزدیکی به بزرگترین بازار مصرف دنیا یعنی امریکا همراه با نیروی کار ماهر و کمترین میزان مالیات برای شرکت ها، انتاریو یکی از بهترین مناطق در جهان غرب برای سرمایه گذاری است و به همین علت اکنون انتاریو از نظر سرمایه گذاری خارجی در قاره امریکا رتبه اول را دارد. حضور سرمایه گذاران خارجی در انتاریو نیز یکی از عوامل افزایش قیمت ملک است.

برای کنترل افزایش بی رویه مسکن اخیرا دولت طی قانونی اقدام به ۱۶مورد کرده است که اهم آنها معرفی ۱۵درصد مالیات برای خریداران خارجی است. به علاوه ساکنان انتاریو که برای اولین بار اقدام به خرید مسکن می کنند مبلغ ۴۰۰۰ هزار دلار از برگشت مالیاتی استفاده خواهند کرد. برای ساخت خانه های ارزان قیمت دولت ۱۲۵ میلیون دلار به سازندگان این گونه خانه ها کمک خواهد کرد. برای کنترل اجاره خانه ها، قانون جدید افزایش اجاره بها به میزان بیش از ۲/۵درصد در سال را منع کرده است و به شهرداری ها اجازه داده است که برای صاحبان خانه های خالی مالیات ویژه ای را وضع کنند که صاحبان این نوع خانه ها ملزم به اجاره دادن و یا فروش آن خانه ها بشوند.

قابل ذکر است که در انتاریو یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی اجاره ای موجود است ولی نیاز به واحدهای اجاره ای بیش از این تعداد می باشد.

 

آقای مریدی با سپاس از وقتی که به ما دادید.

 

 

 

Bill Morneau, Federal Minister of Finance, Reza Moridi, Premier Kathleen Wynne, Professor Raquel Urtasun, Associate Professor of Artificial Intelligence at the University of Toronto, Professor Meric Gertler, President

From Left-Right  Pharmacist, Minister Chris Ballard, Reza Moridi, Minister Steven Del Duca.