نخستین استاد بزرگ شطرنج کشورمان در مجموع ۲۰ دیدار برگزار شده مقابل "آناتولی کارپف" استاد بزرگ روسیه با یک امتیاز بیشتر به عنوان شطرنجباز برنده معرفی شد.

شماره ۱۲۱۵ ـ پنجشنبه  ۵ فوریه ۲۰۰۹


 


 

ایلنا: نخستین استاد بزرگ شطرنج کشورمان در مجموع ۲۰ دیدار برگزار شده مقابل "آناتولی کارپف" استاد بزرگ روسیه با یک امتیاز بیشتر به عنوان شطرنجباز برنده معرفی شد.

آخرین مرحله رویارویی دوجانبه احسان قائم مقامی و آناتولی کارپف در بخش شطرنج برق آسا در قالب ۱۲ دور برگزار شد. استاد بزرگ شطرنج ایران در ۵ بازی به برتری دست یافت و نتیجه ۴ دیدار را هم واگذار کرد. دیدار قائم مقامی و کارپف در سه دور به تساوی انجامید تا در نهایت نماینده کشورمان با کسب ۵/۶ امتیاز و یک امتیاز بیشتر نسبت به حریف روس خود به عنوان برنده رقابت در بخش برق آسا معرفی شود.

قائم مقامی و کارپف در شطرنج سریع به تساوی ۲ بر ۲ رسیدند و این دو شطرنجباز در بخش فکری نیز موفق به کسب یک پیروزی، دو تساوی و متحمل شدن یک باخت شده بودند.

بدین ترتیب احسان قائم مقامی در مجموع با کسب ۸ برد، ۷ باخت، ۵ تساوی و دستیابی به ۵/۱۰ امتیاز به عنوان برنده این رقابت معرفی شد. آناتولی کارپف ۵۸ ساله نیز که عنوان قهرمانی جهان را بین سال‌‏های۱۹۷۵ تا ۱۹۸۵ در اختیار داشت با کسب ۷ برد، ۸ باخت و ۵ تساوی، ۵/۹ امتیاز از آن خود کرد.

احسان قائم مقامی به خاطر برتری مقابل حریف قدرتمند روسی خود ۲۶ هزار دلار جایزه نقدی دریافت کرد. ضمن اینکه برای آناتولی کارپف هم ۱۴ هزار دلار در نظر گرفته شده است.