در چنته‌ی ما هر آنچه  می‌گویی، هست

از فیل و ز فنجان هم اثر جویی، هست

از قصه و شعر و علم و بستان هنر

وز گلشن عارفان در آن بویی هست

دیروز آقای نکته‌بین تلفن کرده، می‌پرسن: “چنته‌ی این هفته رو نوشتی؟”

جواب میدم، ” هنوز نه، در گیر و دار ترکیبش هستم!”

می‌پرسن: ” مسئله‌ی روز چیه؟”

میگم: “آقا شما همه‌ش نگران مسئله روز هستید، اونقدر مسئله روز وجود داره که  دور نیست یه روز چشم وا می‌کنید می‌بینید همه چنته شده مسئله روز!”

“منظورم اینه که آقای ترامپ یادت نره…”

دیگه حوصله‌م سر می‌ره: “آقا سر جدتون بذارید کارمونو بکنیم … نترسین یادم نمیره، اما … “

“اما چی؟”

“اما این که، شما چرا نگران مسایل دیگه نیستین، مثلن لت و پاره شدن مردم درمانده و بی پناه و یاور افغانستان که حتا در مراسم ختم و سوگواری هم کشتار میشن؛ یا مردم فلکزده‌ی سوریه که به وسیله همه‌ی طرفهای درگیر به رگبار بسته میشن یا بمب رو سرشون آزمایش میشه؟ یا …”

خنده بلندی آقای نکته‌بین سر میدن و میگن:

“برو به امان خدا.”

می‌پرسم: “چی شد آقا، قهر کردین؟”

همچنان با خنده جواب میدن: “نه بابا، قهر چرا؟ تو همه‌ی اینا که گفتی، آقای ترامپ حضور داره، حی وحاضر!”

می‌پرسم: “چه جوری؟ منظورتون چیه؟”

جواب میدن: ” آقای ترامپ در جریان انتخابات قول داد که ریشه‌ی داعش رو بر اندازه، اما تو که سرت تو کاره و خبرها رو دنبال می‌کنی حتمن متوجه شدی که در همین یکی دو ماهه، عملیات داعش و شاخه‌ها و کس و کاراش در همه جا شدت پیداکرده؟! … تازه یک نکته دیگه: متوجه هستی که پس از بیرون کشیدن آقای ترامپ از پیمان پاریس و نارضایی هم پیمانانش، عوامل داعشی در اروپا چه آتشبازی راه انداخته اند؟”

“بله آقا، متوجهم…”

” این گزارش نیویورک تایمز رو هم در شماره ۳ ژوئن خوندید که نوشته، “ما دریافته ایم که حزب جمهوریخواه می‌رود تا بحث در چگونگی مبارزه با تغییرات آب وهوا را تبدیل کند به این مباحثه که، اصلن چنین چیزی وجود ندارد؟ …”

” …..”

یاد آقای دکتر احمدی نژاد بخیر که گفت ، هالوکاست واقعیت نداره !

آقای نکته‌بین ادامه دادن:

“بازم بگم؟ … مطمئنم اکثریت مردم آمریکا یادشون رفته که در سال ۲۰۰۸ سناتور جان مک کین، نامزد حزب جمهوریخواه بر ای پست ریاست جمهوری، به رویارویی با جورج بوش ایستاد و زنگ خطر را به صدا در آورد که، ایهالناس دودهای غلیظ کارخانه ها را و آب شدن یخهای قطبی را ببینید… لینک تبلیغات انتخاباتی سناتور مک کین رو هم می‌فرستم لطفن چاپش کن که هر که دوست داشت ببینه …حالا ، توجیه این ۱۸۰ درجه چرخش چیه؟ گویا ثروت ثروتمندان به خطر میفته … جل المخلوق! یادتون هست که آقای ترامپ گفت، کارزار کاهش تغییرات آب و هوا هزینه‌ی سنگینی روی دست آمریکا میذاره؟”

حق با آقای نکته‌بین بود و من جوابی نداشتم! بنابر این لینک مورد نظر ایشون رو که از نیویورک تایمز برداشته و برام فرستاده میذارم اینجا برای شما … خیلی جالبه : (https://youtu.be/0E1nB-3l4GE)

و اما …

مسئله‌ی روز: ۷۳۰میلیون کودک در جهان نمی‌دانند کودکی چیست

می‌گویند همه آنچه از تولد تا دوران بلوغ رخ می‌دهد، شخصیت آینده انسان را خواهد ساخت؛ و احساس امنیت، اضطراب، شادی، اعتماد به نفس، یا گره‌های شخصیتی، همه، ریشه در دوران کودکی فرد دارند. مددجویان سازمان نیکوکاری “کودکان را نجات دهید” (Save The Children)، زندگی کودکان در ۱۷۲ کشور را مورد بررسی قرار دادند، و این است نتیجه:

  • کودکان باختر و مرکز قاره آفریقا با بیشترین تهدید روبرو هستند.
  • نیجر، آنگولا، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و سومالی در انتهای فهرست قرار دارند.
  • کودکان نروژی، اسلوونیایی، فنلاندی، هلندی و سوئدی آرام‌ترین دوران کودکی را تجربه می‌کنند. کودکان آلمانی در رده دهم فهرست ایستاده‌اند.
  • کودکان ایرانی در رده هشتادم، و کوبا، ترکیه، سری‌لانکا، مغولستان، ترینیداد و توباگو در جایگاهی بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند.
  • وضعیت کودکان در کشورهای قطر، کویت، عمان، لبنان، تونس، عربستان سعودی، اردن نیز بهتر از ایران گزارش شده است. قطر با ایستادن در جایگاه ۳۴ رتبه‌ای بالاتر از سایر کشورهای عربی دارد.

بر پایه‌ی همین گزارش،

  • روزی ۱۶ هزار کودک زیر پنج سال جان خود را از دست می‌دهند.
  • بیش از ۲۶۰ میلیون کودک از تحصیل بی بهره‌اند.
  • تقریبن ۱۷۰ میلیون کودک به کار اجباری وادار شده‌اند که ۸۰ میلیون آنان در شرایط خطرناک کار می‌کنند.
  • ۲۶ درصد کودکان زیر پنج سال به دلایل ابتلا به سپتیسمی (گندخونی) در هنگام تولد، مننژیت/التهاب مغز، اچ‌آی‌وی (ایدز)، سرخک، سیاه‌سرفه و کزاز می‌میرند.
  • حدود ۱۵۶ میلیون کودک در جهان به دلیل بدی تغذیه با اختلال رشد روبرو هستند، هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی.
  • از هر ۸۰ کودک، یک نفر به دلیل جنگ و خشونت آواره شده است.
  • در هر ۷ ثانیه از هر ۱۵ دختربچه، یکی تن به ازدواج اجباری می‌دهد.
  • در هر دو ثانیه یک دختربچه مادر می‌شود.
  • ده رتبه نخست فهرست به ترتیب: نروژ و اسلوونی، فنلاند، هلند و سوئد، پرتغال، ایرلند، ایسلند وایتالیا و بلژیک و قبرس و آلمان و کره جنوبی.
  • ده رتبه پایانی فهرست (از آخر): نیجر، آنگولا، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی، سومالی، چاد، سودان جنوبی، بورکینا فاسو، سیرالئون و گینه.

آی دنیا ! به کجا چنین شتابان …؟!

 

سرِ خمّ می سلامت شکند اگر سبویی! برای دولت‌های خداوندان زر و زور و جنگ‌افزار فروش چه فرقی می‌کند که با آتش جنگ‌افزارهای فروخته شده چه کسانی از چه ملیت یا قومیت‌هایی (انگلیسی، ایرانی، آفریقایی، آمریکایی، فرانسوی، فلسطینی، عرب، یهودی، مسلمان، مسیحی، و…) کشته و بیخانمان و آواره می‌شوند – – آنها به پولشان رسیده‌اند و بودجه‌شان ترازمند نشان می‌دهد.

  • در سایه جنگ و ترور، رنج زنان ایزدی ‌پایان ندارد: زنان ایزدی که موفق می‌شوند از چنگ تروریست‌های “دولت اسلامی” بگریزند، می‌باید بار مسئولیت فرزندان و خانواده‌هایشان را در ارودگاه‌های موقت بر دوش کشند. آنها با همان اسباب و وسایل مختصری که موفق شده‌اند هنگام فرار با خود ببرند، زندگی خانواد‌ه‌‌هایشان را اداره می‌کنند.
  • برابر آمار رسمی دولتی (UK Trade and Investment)، بریتانیا اکنون دومین بزرگترین فروشنده‌ی جنگ‌افزار در جهان است که از سال ۲۰۱۰ دوسوم آنها به کشورهای درگیر در کشمکش‌های مرگبار خاورمیانه فروخته شده است. از جمله، جت های جنگنده و موشک به عربستان سعودی که درگیر بمباران یمن است (رویتر).
  • در گزارش فریدام هاوس (“Freedom in the world”) آمده که انگستان به ۳۹ کشور از ۵۱ کشور فهرست کشورهای “غیر آزاد” اسلحه فروخته است. همچنین، به ۲۲ کشور از ۳۰ کشور فهرست دیدبان حقوق بشر خود دولت بریتانیا.
  • دولت امریکا قرار است پس از تصویب در کنگره، با برداشتن شرایط حقوق بشر اعمال شده توسط دولت اوباما بر بحرین، چندین میلیون دلار جنگنده F-16 به آن کشور بفروشد و موجودی آن را هم بازسازی کند! (Independent News)

 

و اما…    

شیرین و شنیدنی

 

*آیا حلب زنده خواهد شد؟ کارشناسان دانشگاه کتبوس در آلمان طرح جامعی برای بازسازی شهر حلب تهیه کرده اند. جزئیات این طرح به زودی به آگاهی همگان خواهد رسید. شهر حلب به خاطر آثار تاریخی کهن خود در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. روزنامه های برلینرتسایتونگ و لاوزیتسر روندشاو کلیات این طرح را منتشر کرده اند.

کریستف وسلینگ، استاد دانشگاه کتبوس و مسئول پروژه، می گوید: “حلب با ۵۰۰۰ سال دیرینگی، یکی از کهن ترین شهرهای جهان است. این شهر تا پیش از آغاز جنگ، بسیاری از گنج‌های معماری بشریت را در خود داشت که اکنون به شدت آسیب دیده، اما کاملا ویران نشده اند. در زیر ویرانه ها، هنوز پی ساختمان‌های کهن حفظ شده و مسیر خیابان ها قابل شناسایی است. ما می خواهیم مانع از آن شویم که پس از جنگ بولدوزرها به جان این ساختمان ها بیافتند و سرمایه گذاران در آنجا هتل ها، مراکز خرید و ساختمان‌های اداری عظیم بسازند“.

تاکنون خیابان های قدیم و ۱۶ هزار قطعه زمین را با ساختمان ها و حیاط های متعلق به آن ها ترسیم شده که باید به صورت اولیه خود بازسازی شوند. ۴۵۰ بنای تاریخی ارزشمند مثل کاروانسرا، کاخ و خانه‌های اصیل شهری در میان این ساختمان ها هستند.

*عشق چیز با شکوهی‌ست: شاهزاده ماکو، فرزند ارشد نوه امپراتور آکیهیتو، قصد دارد با یک فرد خارج از خاندان سلطنتی ازدواج کند.

ماکو که ۲۵ سال دارد می خواهد با کی کومورو که هم سن و هم دانشگاهی او بوده است ازدواج کند، ازدواجی که موجب خروج او از خاندان سلطنتی خواهد شد. طبق قانون امپراتوری ژاپن، هر فردی که در خانواده سلطنتی با شهروند معمولی ازدواج کند دیگر عضو خانواده پادشاهی نخواهد بود.

البته این اولین بار نیست که فردی در خاندان سلطنتی ژاپن با شهروند معمولی ازدواج می کند و پیش از این نیز شاهزاده خانم سابق، سایاکو، در سال ۲۰۰۵ میلادی همین کار را کرد.

سایاکو تنها دختر امپراتور آکیهیتو است که پس از خروج از خاندان سلطنتی به یک آپارتمان یک خوابه نقل مکان کرد و پس از آن آموخت چگونه رانندگی و خرید کند.

*به فال نیک می‌گیریم: نیمی از وزیران کابینه  امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری جدید فرانسه، زن هستند. امانوئل مکرون به برابری جنسیتی‌ که وعده داده بود عمل کرده‌ست. حالا یک پرسش استراتژیک: به نظر مبارک شما اگر دست‌کم نیمی از کارهای مدیریت جهان در دست زن‌ها باشه، می‌تونیم به بهبود وضع جهان امیدوار باشیم؟

در فهرست اعضای کابینه دولت امانوئل مکرون، که با ۳۹ سال سن جوان‌ترین رییس‌جمهوری تاریخ فرانسه است، خانم سیلوی گولار، وزیر دفاع است.  قهرمان المپیک در رشته شمشیربازی، لورا فلسل، هم به عنوان وزیر ورزش معرفی  شده است.

 

و اما …

هر که نوشته، چه خوش نوشته:

پیرمردی سوار بر قطار به مسافرت می رفت. همین طور که داشت کفشای نوی رو که تازه خریده بود برانداز می‌کرد، یک لنگه آن از پنجره قطار افتاد بیرون.

 در حالی که مسافران دیگر برای پیرمرد تاسف می‌خوردند، در کمال حیرت دیدند که پیرمرد بیدرنگ، لنگه‌ی دیگر کفشش را هم بیرون انداخت!

پیرمرد که حیرت همسفران را دید، گفت :”یک لنگه کفش نو برای من بی مصرفه، ولی برای کسی که  یک جفت کفش نو پیدا می‌کنه، خیلی خوشحالی میاره!”.

و اما…

سخنی از فرهنگمان: خردادگان

خرداد به معنای کمال و رسایی، نام یکی از هفت امشاسپندان، یا ایزدان، است و شادمانی، بخشش، و پاداش نیکو دادن به روان های نیکو کار با اوست.  در زمین نیز نگهبانی آب ها و دفع پلیدی از آنها را بر عهده دارد.

جشن خردادگان در خرداد روز (روز ششم) از خرداد ماه است و به هئوروتات (خورداد) تعلق دارد که نماینده ی کمال و رسایی می باشد.

خرداد یکی از صفات آفریدگار و آفرینش شمرده شده و نهایت هر چیز، رسیدن به وصال اوست. سوسن، گل ویژه خرداد است.

یکی از جشن‌های باستانی جشن گرما ست. درباره جشن گرما اطلاعات زیادی در دست نیست. ابوریحان بیرونی این جشن را یک جشن خوارزمی می داند. در آثارالباقیه ی بیرونی، روز اول از ماه «هروداد» خوارزمی، که معادل با ماه «خرداد» ایرانی است؛ جشن اریجاسوان نامیده شده است.

بیرونی درباره خردادگان می گوید:

روز ششم از خرداد ماه، خرداد روز است و آن عیدی است که به واسطه ی اتفاق دو نام، خردادگان نام دارد و معنای این نام ثبات خلق است و خرداد مَلَکی است که به تربیت خلق و اشجار و نبات و ازاله پلیدی از آب ها موکل است.

در ایران باستان، به مناسبت رسیدن فصل گرما، جشن هایی برگزار می شده و مردم خود را برای رویارویی با گرما آماده می کردند. کاشت و زراعت همواره همراه با جشن هایی انجام می گرفته است. چون خرداد نگهبان آب است به این مناسبت ایرانیان قدیم در این جشن به کنار چشمه و رودخانه و جویبار می رفتند و به عیش و شادی می پرداختند.

گفتنی‌ست که ویژگی‌های ایزدانی که در اندیشه و آیین ایرانیان جای داشته اند همگونی بسیار با مفاهیم والای عرفانی و فلسفی دارند و شاید بعد از اسلام، همین مفاهیم نقش اساسی در شکل گیری عرفان ایرانی ایفا کردند.

در کتاب بندهشن، از گل سوسن به عنوان گل ویژه امشاسپند بانو، خُرداد، نام برده شده است.  معروف ترین نمونه‌های گل سوسن نزد ایرانیان سوسن سپید (Lilium candidum)  یا سوسن آزاد است که به نام سوسن ده زبان یا سوسن گل دراز نیز شناخته می‌شود.

 

و شعری از این قلم:

 

اینجا کجاست؟

کـه،

             نه جوانه‌ها فـرصتِ بـرگ شدن دارند؛

             نه نوجـوان‌ها فـرصت به جوانی رسیدن دارند؛

             نه مادران فـرصت به سوگ نشستن،

             و نه کـرکس‌ها. . .

             فـرصتِ مـردارخواری!

اینجا،

            هـر گلی که می‌روید

             ـــ اگـر بـروید ـــ

             گلوله‌ای به پیشبازش می ‌شتابد!

پــرنده ‌ها کجا رفتند؟

چه شگفت! 
 غـریو کلاغ هم نمی شنوی؛

از مُـــرغوای جغد هم حتّـا خبری نیست!

 اینجا، خانه‌ها ویـران،

کاشانه‌ها گسسته،

و از شمع و چـراغ، نشانی نه؛

 که . . .

             تا انفجاِر خمپاره هست،

            چه نیازی به چـراغ ؟

این جا کجاست؟

                همه جا ؟!

راستی اینجا کجاست؟

                هر روز و هر سال!

***

و اما …  لینک هفته:

دستفروش بی سواد

یک جوان خودساخته، بی ادعا، مثبت، خلاق – که من فداش بشم! … حالا هی بشینیم از راه دور فقط غر بزنیم و رهنمود صادر کنیم …فرهنگ سازی بی ادعا و موثر یعنی این! حتمن اگر دستی به اینترنت و کامپیوتر دارید این ویدیو را ببینید:

خانم نسرین الماسی این ویدیو را دیده و درباره آن چنین می‌گوید:

“سخت می شود این ویدئو را دید و از کنارش بی تفاوت گذشت. کار “دستفروش بیسواد” عالی ست. در جملاتش، در صدا و نگاهش خواری نیست، عجز نیست، تفرعن هم نیست صداقتی ست که تو را دعوت می کند که تا به آخر بشنوی. از آن نوعی نیست که احساس کنی تبلیغی و تصنعی ست و قرار است به تو کالا و یا ایده و سیاستی را…”

و … نکته‌ای از عرفان

گفتند : آن مرد ماهیگیر است، از دریا ماهی می گیرد.

گفتند : آن مرد کشاورز است، در زمین دانه می کارد.

جوانمرد گفت: چه نیکو که آن مرد ماهیگیر است و از دریا ماهی می گیرد، و چه نیکو که آن مرد کشاورز است و در زمین دانه می کارد، اما نیکوتر از این دو کسی است که می تواند از آب آتش بگیرد و از زمین آسمان برداشت کند!

ممکن را به ممکن رساندن، کار مردان است. اما کار جوانمردان آن است که ناممکن را ممکن سازند!

هزاران معجزه میان آسمان و زمین معطل است، دستی باید تا معجزه ها را فرود آورد و آن، دست جوانمرد است.

(عرفان نظرآهاری)

 

و اما …

خنده بر هر درد بی درمان دواست

تربیت بدنی شیراز اعلامیه صادر کرده که ….. خودتون بخونید:

“این پزشکا چه طور به این نتیجه رسیدن که ورزش عمر آدمو زیاد میکنه؟

خرگوش که همیشه جنب و جوش داره ۲ سال بیشتر عمر نمیکنه ولی لاک پشت که ورزش نمی‌کنه ۴۰۰ سال!!

گول نخورید، به استراحتتون ادامه بدین… بگیرین بخوابین”

 

و اما…

می‌رسیم به سخن روز:

 

اگر جرات گفتن حرف حق را نداری، دستکم برای آنهایی که حرف ناحق می زنند، دست نزن.  (گاندی)