شهروند- خانواده ها در تورنتو می دانند که باید به محض تولد نوزاد خود برای مهدکودک درخواست بدهند تا در زمان مناسب بتوانند از سیستم کمک های دولتی برای ثبت نام فرزندان خود در مهدکودک استفاده کرده و در لیست انتظار بلند بالای مهدکودک های تورنتو جایی برای فرزندان خود باز کنند.

اما مشکلات به همین جا ختم نمی شود و خانواده ها همچنان با شروع junior kindergarten و senior kindergarten و مدرسه با مشکلاتی برای نگهداری کودکان خود قبل از مدرسه و بعد از مدرسه مواجهند زیرا مدارس فضا و ظرفیت کافی برای نگهداری کودکان ندارند. این مشکلات در مناطق شرقی تورنتو بیشتر به چشم می خورد و مادران و پدران شاغل برای نگهداری کودکان مجبورند یا از پرستارهای بچه استفاده کنند و یا از همسایگان کمک بگیرند که اولی بسیار گران و دیگری پرخطر است.

قرار است تا دولت لیبرال تعداد زیادی فضای مهدکودک دارای گواهینامه به تعداد موجود مهدکودک ها اضافه کند. یکی از مشکلات اساسی خانواده ها این است که سیستم کمک های دولتی تنها به مهدکودک های دارای گواهینامه لازم تعلق می گیرد و به دلیل اینکه تعداد آنها در شهر کافی نیست بسیاری از خانواده های کم درآمد مجبورند یا هزینه ی زیادی را تقبل کنند و یا کار خود را قربانی نگهداری از فرزندان کنند. امکانات مراقبت های قبل و بعد از مدرسه از نیازهای اساسی و فوری خانواده ها در انتاریو است و باید دولت امکانات مالی لازم را برای ساخت و بهبود چنین زیر ساخت مهمی در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.