شهروند- طی مراسمی که روز جمعه ۱۶ جون در ریچموندهیل برگزار شد اعلام شد که دولت کانادا مبلغ ۳۶ میلیون دلار برای تهیه طرح مهندسی اولیه امتداد خط مترو از ایستگاه فینچ به ریچموندهیل (تقاطع خیابان یانگ و بزرگراه ۷) اختصاص داده است.

این مبلغ علاوه بر مبلغ ۵۵میلیون دلاری است که سال پیش دولت انتاریو به این طرح اختصاص داده بود.

در این مراسم خانم دکتر جین فیل پات Dr.Jane Phillpot وزیر بهداری کانادا- استیون دل دوکا Steven Del Duca  وزیر حمل و نقل انتاریو- دکتر رضا مریدی نماینده ریچموندهیل و وزیر علوم- دیوید بارو  Dave Barrowشهردار ریچموندهیل- فرانک اسکارپتی  Frank Scarpetti شهردار مارکهام- وین امرسون Wayne Emerson رئیس (شهردار) منطقه یورک- نمایندگان پارلمان مجید جوهری- فرانچسکو سوربارا Francesco Sorbara- دب شولته Deb Schulte- و مری انگ  Mary NG و نمایندگان انجمن شهر ریچموندهیل براندا هاگ  Brenda Hogg و گادوین چن  Godwin   Chan حضور داشتند.

خانم فیل پات که توسط آقای جوهری معرفی شد، ضمن اعلام سرمایه گذاری فوق از طرف دولت کانادا درباره برنامه های دولت کانادا در گسترش تأسیسات زیربنایی در سرتاسر کشور اشاره کرد و اضافه نمود که امتداد خط مترو به ریچموندهیل یکی از این طرح هاست که دولت کانادا در آن سرمایه گذاری می کند.

Moridi–subway-2
Moridi–subway-1
Moridi–subway

آقای دل دوکا وزیر حمل و نقل انتاریو ضمن اشاره به سرمایه گذاری ۱۹۰ میلیارد دلاری دولت انتاریو در تأسیسات زیربنایی استان به طرح امتداد خط مترو به دانشگاه یورک و شهر وان، تأسیس خط مترو زیر خیابان اگلینتون، امتداد مترو به منطقه اسکاربرو، گسترش خط آهن “گو”، تأسیس مترو در شهر اتاوا، خط آهن شهری در شهرهای برمپتون و می سی ساگا اشاره کرد.

وزیر حمل و نقل آنگاه از کوشش های دکتر مریدی برای تأسیس خط متروی ریچموندهیل قدردانی و اظهار داشت در چند سال اخیر که در سمت وزارت حمل و نقل خدمت کرده است از نزدیک شاهد فعالیت مستمر دکتر مریدی برای عملی کردن این طرح بوده است.

دکتر مریدی در بیانات خود از خانم دکتر جین فیل پات وزیر بهداری کانادا برای اعلام این سرمایه گذاری سپاسگزاری کرد و اظهار کرد که همکاری دولت های کانادا و انتاریو همراه با شهرداری تورنتو و شهرداری منطقه یورک برای عملی کردن این طرح حیاتی است و خوشوقت است که امروز مقامات بخش های گوناگون دولتی با حضور خود در این جمع علاقه و تعهد خود را به اجرای طرح امتداد مترو به ریچموندهیل نشان می دهند. با اجرای این طرح ساکنان شهرهای جنوبی منطقه یورک (ریچموندهیل- مارکهام و وان) که جمعیتی حدود یک میلیون نفر را در برمی گیرند دسترسی به سیستم حمل و نقل سریع و مطمئن برای رسیدن به مرکز شهر تورنتو را خواهند داشت.

او آن گاه از خدمات آقای دل دوکا وزیر حمل و نقل سپاسگزاری کرد و گفت در دوران وزارت ایشان در نتیجه ی زحمات و سیاست گذاری های او شاهد اجرای طرح های گوناگون حمل و نقل از ساختن پل ها- جاده ها- اتوبان ها- قطار و مترو در بزرگشهر تورنتو و دیگر شهرها و مناطق انتاریو هستیم.

آقای فرانک اسکارپتی شهردار مارکهام که گردانندگی مراسم را نیز به عهده داشت طی سخنانی از دولت های کانادا و انتاریو برای کمک به تهیه طرح مهندسی امتداد خط مترو به ریچموندهیل تشکر کرد.

او به خدمات دکتر رضا مریدی طی ۱۰ سال گذشته به منطقه یورک اشاره کرد و یادآوری کرد که در زمان تصدی ایشان در وزارت دانشگاه ها و کالج ها اولین دانشگاه در منطقه یورک که در شهر مارکهام در حال تأسیس است از تصویب هیئت دولت گذشت و اساس آن پی ریزی شد.

در پایان آقای وین امرسون رئیس منطقه یورک درباره اهمیت امتداد خط مترو به ریچموندهیل که حدود ۸کیلومتر می باشد، و تأثیر آن در کیفیت زندگی مردم این منطقه و اقتصاد آن، سخن گفت.