تصادف اتومبیل امری غیر قابل پیشگیری است، مخصوصا با پیشرفت زندگی شهری شاید بتوان گفت اجتناب ناپذیر است، ولی قطعا می توان احتمال وقوع آن را کاهش داد و از جانب دیگر شاید بتوان از میزان و شدت خسارت کاست. موضوع مقاله این هفته به بخش دوم پرداخته و تمرکزش بر آن است که اگر تصادف اتومبیلی ایجاد شد چطور می توان از بار خسارات کاست یا از سرایت بیشتر آن جلوگیری کرد.

بعد از هر تصادف اولین گروهی که در صحنه خسارت حاضرند، کامیون های یدک کش که به جستجو گران معروفند، هستند. با احترام کامل به اکثریت ایشان که به کار کمک رسانی و امداد مشغولند ولی عده معدودی هم هستند که با استفاده از سردرگمی راننده ها بعد از تصادف می خواهند پولی به جیب زده و دست به کارهای غیر حرفه ای می زنند. در این چرخه بعضی از این افراد با تعمیرگاه های غیر مجاز قراردادهایی دارند که با بردن هر اتومبیل خسارت دیده چندین دلار پورسانت اخذ می کنند. این ماجرا به اینجا ختم نمی شود، بلکه بعضی از این یدک کش ها حتی دارای پروانه مجاز فعالیت هم نیستند و از شهرداری و مقامات راهنمایی و رانندگی هم اجازه نامه لازم را ندارند.

چطور می توان بعد از خسارت از چنگال تقلب و ریا این گروه و گروه های متقلب دیگر رهایی داشت بدون آنکه حقوق حقه شما و شرکت بیمه ضایع شود.

شرکت نظاره گر دولتی فیسکو که یکی از وظایفش کنترل خسارات بیمه اتومبیل و تمامی افراد درگیر در این چرخه اقتصادی است پیشنهادات ذیل را برای مصرف کنندگان ـ راننده و دارندگان اتومبیل  ـ دارد که نظر شما خوانندگان محترم را به آن جلب می نماید:

۱ـ اگر به خدمات یدک کش بعد از تصادف اتومبیل نیاز داشتید در مرحله اول خونسردی خود را حفظ کنید و به حقوق خود آگاه باشید. تحت تاثیر حرف و سخن رانندگان یدک کش قرار نگیرید و به مشورت های بروکر بیمه خود که از قبل به شما ارایه داده گوش فرا دهید.

۲ ـ چشم و گوش خود را کاملا باز کنید. بعضی از شهرهای تورنتوی بزرگ از قبیل برمپتون ـ تورنتو ـ می سی ساگا ـ وینزور و همیلتون کامیون های مجاز را وادار می کنند تا بجز پلاک یدک کش معمول پلاک دومی را حتما نصب نمایند که نشان دهد ایشان دارای اجازه فعالیت هستند و می شود به آنها اعتماد کرد.

۳ ـ به برچسب های روی کامیون یدک کش توجه کنید که متوجه شوید مشترک یا نماینده کدام شرکت کمک رسانی یا شرکت معتبر دیگر است. اگر از برچسب یا تبلیغ مشخصی خبری نیست مراقب باشید این یدک کش ها قاعدتا بایستی نمایندگی مثلا سی ای ای CAA یا شرکت بیمه و امثالهم باشند.

۴ـ کاملا به هوش باشید که آیا راننده یدک کش شما را مجبور می کند یا در حال قانع کردن شما است تا اتومبیل را به یک تعمیرگاه خاص منتقل کند یا خیر . معمولا بهترین انتخاب شما بایستی تعمیرگاه های مجاز کارخانه سازنده اتومبیل باشد.

 ۵ ـ از امضاء کردن هر سند یا کاغذی بر حذر باشید یا اگر مجبور به این کار شدید حتما آن را چندین بار بخوانید و کاری کنید که طرف مقابل از خواسته اش بگذرد به سادگی چیزی را در آن حالت تشویش و نگرانی تایید نکنید.

۶ ـ با بروکر خود یا شرکت بیمه تماس بگیرید و مطلع شوید که آیا ایشان اولویت خاصی برای انتقال اتومبیل به محل ویژه ای را دارند یا خیر؟

از اول ژانویه ۲۰۱۷ تمامی کامیون های یدک کش ملزم هستند تا خدمات خود را به انضمام هزینه های انجام کار قبل از تحقق هر کاری به اطلاع رانندگان برسانند. اگر دچار تصادفی شدید بدانید که این حق مسلم شما است تا انتخاب کنید ماشینتان در کجا تعمیر شود و چقدر دارید برای این خدمات می پردازید.

موفق و موید و سربلند باشید.