نامه خوانندگان/ مزدک لنگرودی 

به نام خداوند جان و خرد

سنگسار (رجم) در قرآن نیست، پیامبر هم کسی را سنگسار نکرده و آقای خمینی هم آن را قبول نداشته، و این جماعت هم خود را پیرو خط امام می دانند، پس چرا هنوز سنگسار اجرا می شود؟

در این مطلب نگاهی به سنگسار در فقه داشته که چگونه حکومت فقها، علیرغم تمامی دافعه ها، بر اجرای آن اصرار می ورزد.

 

سخنان آیت الله میرداماد

نظر من این است که حکم سنگسار در قرآن نبوده است. تنها کسی که روی حکم رجم اصرار داشت خلیفه دوم عمر ابن الخطاب بود. که می گفت  آیه‌ای در قرآن داشته‌ایم و آن آیه حسب نقلی که من در آنجا کرده ‌ام هشت نوع نقل شده است  (در منابع حدیث اهل سنت). برخی می‌گویند آیه این بوده که «الشیخ و الشیخه اذا زنیا فالرجموهما». در برخی از نقل‌ها “اذا زنیا” هم نیست.

مستند آن هم روایتی است از عایشه  (ام المومنین) که می گوید این آیه بر روی برگ درختی نوشته شده بود بر روی تختی که با پیامبر(ص)  می‌خوابیدیم. وقتی رسول الله فوت کردند آن‌روز منزل شلوغ شد و بزغاله  آمد و آن برگ را خورد، فلذا این آیه در قرآن نیست. عمر به استناد این حرف عایشه بالای منبر گفت که اگر کسی بگوید که رجم در قرآن نیست من او را تازیانه می‌زنم.

من در آن مقاله تحقیق کردم و نوشته‌ام این مسئله ضعیف است، اصلی ندارد، آیه‌ای نبوده و خود همین آیه‌ای که ادعا شده غلط ادبی دارد وزنش با قرآن تطبیق نمی‌کند با قواعد نحو عربی انطباق ندارد.

به طور کل می شود گفت که در فقه شیعه حکم اجماع در مورد سنگسار وجود ندارد.

از ائمه شیعه حدیثی در تأیید حکم رجم داریم؟

ـ از ائمه شیعه داریم، اما آن روایت‌ها معمولاً توسط فقها با اشکال‌های سندی و دلالتی منطبق می‌دانند دلیل محکم در فقه شیعه حکم اجماع فقها است. البته (امام) خمینی از طریق دیگری تقریبا رجم را تعطیل کردند فرمودند اگر اینگونه مجازات‌ها موجب وهن اسلام می‌شود ما نباید آن را اجراء بکنیم در زمان حیات ایشان رجم تعطیل شد.

ظاهراً دو مرتبه عده‌ای گفته‌اند وهن نیست و چند مورد اجرا کرده‌اند.

 وانگهی تحقیقی که در مورد رجم خودم به ‌صورت خاص دارم از احکامی است که قابل بحث است که در سنت یهود بوده است و آن دو روایتی هم که در فقه شیعه وجود دارد یکی این است که نقل می کنند: رسول الله رجم کرد.

وقتی من تحقیق کردم فهمیدم که در موردی بوده است که زن یهودیه ‌ای با یک مرد یهودی زنا کرده بودند؛ پیامبر اسلام پرسید در تورات مجازات زنا چیست؟ گفتند در تورات ما رجم می‌کنیم. پیامبر فرمود به حکم خودشان عمل کنید. این احتمال هست که پیامبر به حکم خودشان این کار را کرده باشند و نه حکم اسلامی.

روایت مشهور دیگری هم هست که فردی به نام مائز ابن مالک آمد نزد رسول خدا و گفت: «زنیت طهّرنی». “من زنا کردم مرا پاک بساز.” پیامبر رویشان را برگرداندند و فرمودند: «لعلک قبّلت».

 شاید تو عمل زنا انجام ندادی، مقدماتش را انجام دادی.

باز خودش را در برابر پیامبر قرار داد و گفت: نه، من واقعاً زنا انجام دادم.

 باز پیامبر رویش را برگرداند و فرمودند: «لعلک لامست». شاید لمس کردی و زنا نکرده ای.

چهار بار پیامبر صورتشان را برگرداندند و این فرد آمد و باز اقرار کرد. بعد از چهارمین بار، پیامبر فرمود حالا که چهار مرتبه اقرار کردی«او را در حفره قرار بدهید و رجم کنید.»

این روایت از چند جهت با اشکال مواجه است. اشکال اول این است که سندش بسیار ضعیف است. اشکال دوم این است که چهار بار اقرار نیاز نبود. اگر گفته می‌شود علم قاضی حجت است نیاز به چهار مرتبه اقرار نبود و چرا آن فرد اقرار می‌کرد و برای پیامبر علم حاصل نمی‌شد. وانگهی اشکال مهمی که در اینجا است و اجماع فقها هم این است که اگر کسی که زنا کرد به جای اقرار، توبه کند، امام دیگر بر او حکم رجم جاری نمی‌کند.

در این روایت هم هست که پیامبر فرمود: «ای‌کاش این فرد توبه می کرد و اقرار نمی‌کرد.» و این یک تضاد و تناقض در این روایت وجود دارد. وقتی خود این فرد می گوید طّهرنی. یعنی مرا پاک کن. چه توبه ‌ای از این بالاتر. توبه در اسلام که تشریفاتی ندارد.

 این گفته ی آیت الله میرداماد عمده ترین دلیلی می باشد که چه اهل سنت و چه شیعه به آن استناد می کنند، هیچ دلیل قرآنی محکم ندارند، در حالی که این عمل غیرانسانی خود را به خدا و سنت الهی نسبت می دهند.

لازم به یادآوری ست که بسیار زیادی از فقیهان سنتی چه در اهل سنت و چه شیعه از جمله آیت الله منتظری، صانعی، بیات زنجانی و… با سنگسار  و قطع ید مخالفند.

 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ـ  منبع: پایگاه حوزه

پرسش: آیا سنگسار یک حکم اسلامی است و در زمان پیامبر(ص) به آن عمل می شده است؟

پاسخ: بلی سنگسار بوده است و این یک حکم اسلامی است که با شرایط خاصی اجرا می گردد. در صدر اسلام نیز این حکم اجرا شده است.

 

ایجاد وحشت شهروندان با وضع حکم دولتی درباره سنگسار

وحدت راست ها در سنگسار

متاسفانه دیدگاه و قرائت مخالفان اسلام هم مثل قرائت دین حکومتی است. از جریانات کمونیستی طرفدار آمریکا و اسرائیل گرفته تا راست گرایان نژادپرست که خود را مخالف سنگسار می دانند، قرائت خشونت گرایانه از دین دولتی حاکم را ترجیح می دهند! این جریانات به جای آگاهی رسانی و روشن کردن توده های ناآگاه، می گویند اسلام حقیقی همان اسلام حکومتی است.

 عملکرد این گروه ها در این سال ها نشان داده است که  از جنس قدرتند و به دنبال قدرت.  سابقه ی تاریخی این  خشونت طلبان،  به دیکتاتوری استالینی و پل پوتی یا نژاد برتر می رسد.

در حالی که به روایت ناظران بیطرف، مردم ایران که اکثرا دیندار هستند، حاکمیت را به عنوان نماد اسلام نپذیرفته اند. تلاشهای گسترده آخوندهای دولتی بر روی منابر بعد از۳۱ سال حاکمیت روحانیون به عنوان طبقه ممتاز در مورد اهمیت اطاعت از ولایت فقیه و ریزش افراد خودی دلیل آشکاری بر باطل شدن تئوریک تز شکست خورده ولایت فقیه و جانشینی پیامبر و امامان است.

 

نظر یکی از آنها شاهد این مدعاست.

خانم  مهرنوش موسوی می گوید: سنگسار نص صریح اسلام است.

این قوانین را نه از سر “بی سوادیشان” نه از سر لجاجتشان با “منافع ملی” یا اسلام فاندامنت به جای اسلام سروش و حجاریان و شیرین عبادی و مهرانگیز کار، بلکه بر مبنای نص صریح قرآن و ظرفیت های ضد انسانی و جنایتکارانه اسلام ناب محمدی در سرکوب مردمی که برای آزادی و عدالت اجتماعی به پا خاسته بودند به میدان آورده اند.

 

اما قرآن درباره سنگسار چه می گوید؟

دشمنان پیامبران برای جلوگیری از آگاه کردن مردم توسط پیامبران آنها را به سنگسار تهدید می کردند.

 

* در مورد حضرت شعیب ـ سوره هود ۹۱

گفتند اى شعیب بسیارى از آنچه را که مى‏گویى نمى‏فهمیم و واقعاً تو را در میان خود ضعیف مى‏بینیم و اگر عشیره تو نبود قطعاً سنگسارت مى‏کردیم و تو بر ما پیروز نیستى.

 

* در مورد حضرت ابراهیم  ـ سوره مریم  ۴۶

گفت اى ابراهیم آیا تو از خدایان من متنفرى اگر باز نایستى تو را سنگسار خواهم کرد و [برو] براى مدتى طولانى از من دور شو.

 

* در مورد مخالفان حضرت موسی  ـ سوره یس آیات ۱۳ الی ۱۸

[داستان] مردم آن شهرى را که رسولان بدانجا آمدند براى آنان مثل زن(۱۳) آنگاه که دو تن سوى آنان فرستادیم و[لى] آن دو را دروغزن پنداشتند تا با [فرستاده] سومین [آنان را] تایید کردیم پس [رسولان] گفتند ما به سوى شما به پیامبرى فرستاده شده‏ایم (۱۴) [ناباوران آن دیار] گفتند شما جز بشرى مانند ما نیستید و [خداى] رحمان چیزى نفرستاده و شما جز دروغ نمى‏پردازید (۱۵) گفتند پروردگار ما مى‏داند که ما واقعاً به سوى شما به پیامبرى فرستاده شده‏ایم (۱۶) و بر ما [وظیفه‏اى] جز رسانیدن آشکار [پیام] نیست (۱۷)پاسخ دادند ما [حضور] شما را به شگون بد گرفته‏ایم اگر دست برندارید سنگسارتان مى‏کنیم و قطعاً عذاب دردناکى از ما به شما خواهد رسید (۱۸)

* خداوند در حکم خویش هیچکس را شریک نمی کند

وَلَا یُشْرِکُ فِی حُکْمِهِ أَحَدًا (۲۶) کهف

و شریک نگرداند در حکم خویش کسی را

* خداوند به رسول فرمان میدهد که تابع حکم الله باشد

 

و پیروی کن آنچه را وحی می شود به سوی تو و صبر کن تا خدا حکم کند و او بهترین حکم کنندگان است- (۱۰۹) یونس

 

* خداوند به رسول فرمان میدهد که فقط حکم الله را اجرا کند

(۴۹) مائده

و آنکه حکم کن میان ایشان بدآنچه خدا نازل کرد و از هوس های آنها پیروی نکن و از ایشان بترس که مبادا فریبت دهند

 

 منافقین تابع ولایت شیطان هستند- نساء  آیه های ۶۱-۶۰

آیا ندیدی آنان را که می پندارند که ایشان ایمان آورده اند بدانچه به سوی تو نازل شده است و آنچه پیش از تو نازل شده است، می خواهند به سوی طاغوت داوری برند و به درستی که امر شدند که کفر بورزند به او و شیطان می خواهد که گمراهشان کند گمراهی دوری(۶۰) و اگر به ایشان گفته شود بیایید بسوی آنچه خدا نازل کرد و بسوی رسول، منافقین را می بینی که بازمی دارند از تو بازداشتنی

 

* دشمنان خدا تابع احادیث و روایات مجعول هستند نه حکم خدا در قرآن

چون به آنان گفته شود از آنچه خدا نازل کرده است پیروى کنید مى‏گویند نه بلکه از چیزى که پدران خود را بر آن یافته‏ایم پیروى مى‏کنیم آیا هر چند پدرانشان چیزى را تعقل نمی کردند و نه هدایت می شوند (۱۷۰) بقره

* اکثریت مردم از ظن و اوهام و گمان باطل خودشان پیروی می کنند

آنها را بدان دانشی نیست، جز گمان را پیروی نکنند و همانا گمان از حقیقت چیزی را بی نیاز نگرداند. (۲۸) نجم

 

* اکثر کسانی که به خدا ایمان آورده اند، مشرک هستند؟!

و ایمان نمی آورند اکثرشان به خدا مگر و ایشان مشرکان هستند.  (۱۰۶)

 

* خداوند به مسلمین فرمان می دهد که فقط از حکم خدا پیروی نمایند و لاغیر

(۳) اعراف

و پیروی کنید آنچه نازل کرد بر شما پروردگارتان و از اولیاء(جمع ولی) پیروی نکنید، چه کم یادآور می شوید

 

* شارع دین فقط خداست

(۲۱) شورا

آیا ایشان را شریکانی است که شرع می کنند برای ایشان از دین آنچه را بر آن خدا اجازه نداده

پس حکم خدا در مورد زناکار مجرد و متأهل چیست؟ (۲) نور

به هر زن زناکار و مرد زناکارى صد تازیانه بزنید و اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید در [کار] دین خدا نسبت به آن دو دلسوزى نکنید و باید گروهى از مؤمنان در کیفر آن دو حضور یابند

و بعد از اجرای حکم آنها را خانه هایتان بیرون نرانید

نساء (۱۵)

و از زنان شما کسانى که مرتکب زنا مى‏شوند چهار تن از میان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گیرید پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه‏ها نگاه دارید تا  از بین رفتن(نابودی  و مرگ چنین اعمالی) یا خدا راهى براى آنان قرار دهد

(۴۴) مائده

و آنکس حکم نکند بدآنچه خدا نازل کرده، پس آنان کافران هستند

(۴۵) مائده

و آنکس حکم نکند بدآنچه خدا نازل کرده، پس آنان ستمگران هستند.

(۴۷) مائده

و آنکس حکم نکند بدآنچه خدا نازل کرده، پس آنان نافرمانان هستند

 این آیات نشان می دهد کسانی که تسلیم حق نیستند و به رای خود عمل می کنند فاسق (بیرون رفته از حق، نافرمان)؛  کافر  (حق پوشان) ستمگر و ظالم، مشرک (خود را با خدا شریک می کنند، خود را نماینده خدا می کنند، همانطور که آقای مصباح رهبر را پاسخگو به خدا می داند نه به مردم! اینها شریک خدا شده یعنی مشرک یعنی از اسلام خارج شدند

پس حکم خدا در مورد زناکار متأهل و مجرد سنگسار “رجم” نبوده و در دیدگاه توحیدی قرآن مبین کسانی که حکم نکنند بدآنچه خدا نازل کرده، کافر”حق پوش” ـ ظالم “ستمگر” ـ فاسق “نافرمان” بوده است. و آنهم در دورانی که چنین مجازاتی در دنیا مرسوم بوده است و نرم عدالت و قضا بوده است.

مبنا در قرآن بر اصل برائت و جبران خسارت در نظر گرفته شده نه افزایش خسارت، اگر یکی کشته یا تجاوز به عنف کرده سعی می شود از کشتار بیشتر یا تجاوز کمتر شود نه با کشتن دیگری بر کشته شده ها اضافه شود.

 

تناقضات  فکری و عملی حکومت مطلقه فقیه

در حالی که روحانیون حاکم عقب افتاده ترین و خشن ترین برداشت های فقه سنتی را در ایران و سیستم قضایی ایران حاکم کرده اند، از سوی دیگر میلیاردها دلار هزینه بدون اطلاع مردم برای انرژی هسته ای در دست مردم می گذارند!

دولتی که به دلیل انحصارطلبی و تقسیم کردن شهروندان به خودی و غیر خودی هنوز نمی تواند از انرژی های فسیلی کشور استفاده کند، قصد دارد انسان به فضا بفرستد.

حکومت مطلقه فقها مجموعه ای از تناقضات جدی ست و به همین دلیل است که نمی توان کشوری مانند ایران را کنترل کرد مگر اینکه با ابزاری های غیرانسانی مانند سنگسار و قطع دست و شلاق، در جامعه رعب وحشت ایجاد کنند تا  سیاست “الرعب بالنصر”، “پیروزی در ایجاد وحشت”،  تئوریسین نظام ، مصباح  یزدی تحقق پیدا کند.

۹ آگوست ۲۰۱۰

mlangrudi@hotmail.com