در نخستین مسجد مختلط تاریخ اسلام، زنان بی حجاب، شیعیان، سنی ها، علوی ها و همجنس گرایان می توانند درکنار هم اقامه نماز جماعت کنند. سازمان دیانت ترکیه و دارالفتوای مصر گشایش این مسجد را خلاف شرع دانسته و مسلمانان را به واکنش فراخوانده اند

 

 

آغاز به کار نخستین مسجد مختلط و لیبرال جهان در پایتخت آلمان خشم مسلمانان متعصب را برانگیخته است. “دارالفتوای مصر” و سازمان دولتی “دیانت” ترکیه ایجاد این مسجد را مخالف شریعت اسلام دانستند. همزمان “سیران آتش” اسلام شناس و وکیل ترک تبار مقیم برلین و سایر درست اندرکاران این مسجد از سوی مسلمانان افراطی تهدید به مرگ شدند.

 

مسجد مختلط و لیبرال برلین با نام “ابن رشد/ گوته” در سراسر جهان همتا ندارد. در این مسجد نه تنها زنان بدون حجاب و با حجاب حق نشستن در کنار مردان و شرکت در نماز جماعت را دارند، بلکه حتی می توانند بدون بر سر داشتن روسری نقش پیشنماز را به عهده بگیرند. علاوه بر این، همجنس گرایان زن و مرد هم حق دارند در کنار دیگران حضور یابند و همه مذهب ها و فرقه های اسلامی، از شیعه و سنی گرفته تا علوی، می توانند مراسم عبادی خود را در آن برگزار کنند.

مراسم گشایش مسجد ابن رشد/ گوته برلین روز ۱۲ ژوئن امسال با سخنرانی سیران آتش برگزار شد. این وکیل و اسلام شناس، بدون حجاب و روسری سخنرانی کرد. بعد نماز جماعت به امامت همزمان یک زن و مرد و حضور ده ها زن که دوشادوش مردان پشت سر آن ها ایستاده بودند برگزار شد. پیشنماز زن روسری به سر نداشت.

خشم مسلمانان متعصب

ظرف ۲۴ ساعت نخست پس از پخش این مراسم از شبکه عربی زبان تلویزیون دویچه وله، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آن را دیدند و هزاران نفر پای آن اعلام نظر کردند. بیشتر اعلام نظرها علیه بنیادگذاران مسجد بود، اما برخی نیز از کار آن ها پیشتبانی کرده و نوشته بودند ممکن است ایجاد چنین مسجدی که ماوای مسلمانان لیبرال و مدرن خواهد بود، خشم مسلمانان متعصب را برانگیزد، اما گذشت زمان باعث خواهد شد که با استقبال روبرو شود.

بسیاری از نهادهای آلمانی از راه اندازی مسجدی که در آن تساوی حقوق زنان و مردان، بی حجاب ها و با حجاب ها و گرایش های مذهبی و جنسی مختلف رعایت می شود ابراز خرسندی کردند، اما مراکز مذهبی در کشورهای اسلامی علم مخالفت با آن را برافراشتند.

نهاد دیانت ترکیه که یک نهاد قدرتمند دولتی است و با بودجه ای برابر با ۵ وزارتخانه ترکیه اداره می شود، ضمن محکوم کردن مسجد مختلط برلین، این کار را به طرفداران جنبش خدمت ترکیه به رهبری فتح الله گولن واعظ میلیاردر ترک تبعیدی به آمریکا نسبت داد و اعلام کرد: “تاسیس این مسجد تلاشی در راستای از بین بردن مبانی دین اسلام است که جنبش گولن آن را هدف قرار داده است”.

در آلمان حدود سه میلیون ترک و ترک تبار زندگی می کنند. بسیاری از آن ها فتح الله گولن را مسلمانی مومن تر از همه رهبران فعلی ترکیه می شناسند و معتقدند او برای پیشرفت اسلام تلاش می کند، اما روش توسعه فرهنگ اسلامی و ارائه خدمات درمانی، آموزشی و بهداشتی به مسلمانان را پیش گرفته است. وی معتقد است که برای بقا و پیشرفت اسلام مسلمانان باید مدرن شوند.

گولن، از سوی دولت ترکیه متهم شده است که در کودتای مشکوک ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ ترکیه نقش اساسی داشته است. آنکارا از دولت آمریکا خواسته است که گولن را به ترکیه پس بفرستد، اما آمریکا زیر بار این خواست نرفته است. گولن خود رجب طیب اردوغان را “طراح اصلی شبه کودتا” معرفی کرده و گفته است که او برای سرکوب مخالفان و تحکیم پایه های قدرت خودکامه خود آن را برنامه ریزی کرده است.

فراخوان دارالفتوای مصر

همزمان با سازمان دیانت ترکیه، دارالفتوای مصر نیز که محل صدور احکام مفتی های این کشور است و بر تمایلات مذهبی سنی های سراسر جهان تسلط دارد، از آغاز به کار مسجد مختلط برلین انتقاد کرد و با صدور بیانیه ای از مسلمانان جهان خواست که  به نقض “اصول دین والای اسلام” نه بگویند.

اصولی که از دید مرکز مفتی های مصر “والا” شمرده شده است، ایجاب می کند که زنان در مساجد جدا از مردان باشند، حجاب کامل را رعایت کنند و پشت سر پیشنماز مرد و سایر مردان یا در فضائی کاملا جداگانه نماز جماعت را اقامه کنند. همچنین در طول تاریخ اسلام همواره شیعیان و سنی ها نماز جماعت جداگانه برگزار می کرده اند و همجنس گرایان نیز نه تنها حق حضور در همایش های مذهبی را نداشته اند، بلکه در صورت شناسائی محکوم به مرگ می شده اند.

سیران آتش وکیل ترک تبار مقیم آلمان که ایده تاسیس نخستین مجلس مختلط و لیبرال تاریخ اسلام را پی گیری کرده و به نتیجه رسانده است، در گفت و گوئی با روزنامه آلمانی “دی ولت” گفته است که او و همراهانش در نخستین روزهای پس از گشایش مسجد ابن رشد از سوی افراد و گروه های زیادی به صورت شفاهی و کتبی تهدید به مرگ شده اند.

دولت آلمان در واکنش به اعتراض های سازمان دیانت ترکیه، مرکز فتاوی مصر و سایر افراد اعلام کرده که آزادی مذهب در آلمان از اصول قانون اساسی است و کسی حق نقض آن را ندارد. انسان ها آزادند درباره همایش ها و مراسم عبادی خودشان هرطور که مایل هستند تصمیم بگیرند.