شهروند- بر اساس آمار منتشر شده از مرکز تحقیقات Pew در آمریکا، هم اکنون ۵۱ درصد کانادایی ها از ایالات متحده ی آمریکا خوششان نمی آید و تنها ۴۳ درصد از آنها به نفع آمریکا رای داده اند. این مرکز که از سال ۲۰۰۲ به انجام تحقیقات این چنینی درباره ی محبوبیت ایالات متحده ی آمریکا در بین ملیت های مختلف می پردازد، اذعان می دارد که از سال ۲۰۰۲ تا کنون میزان محبوبیت آمریکا در بین کانادایی ها تا این اندازه پایین نبوده است و در بدترین شرایط  نیز میزان علاقمندی  رقمی بسیار بالاتر از این بوده است.

یکی از دلایل عدم محبوبیت آمریکایی ها در بین مردم کانادا می تواند ریاست جمهوری جدید آمریکا، دونالد ترامپ باشد. درصد بسیار بالایی از کانادایی ها با تصمیمات ایشان، از ساختن دیوار بین آمریکا تا مکزیک گرفته و خروج از پیمان آب و هوایی پاریس مخالفند.

کانادایی ها معتقدند که امریکایی ها هرچند وقت یک بار دچار یک جنون می شوند و هم اکنون در این جنون حاد بسر می برند. اغلب مردم کانادا ترامپ را مردی خودخواه ، غیرقابل تحمل و خطرناک می دانند و برخلاف برخی که حتی در مکزیک او را قدرتمند می شمارند، اصلا ترامپ را فردی قدرت مند نمی دانند. در عین حال کانادایی ها از نخست وزیرهای کانادایی که خیلی با آمریکا سرد هستند و یا خیلی صمیمی بیزارند و دلشان می خواهد که دولت کانادا راه مستقل تری را در عرصه ی جهانی در پیش بگیرد. این آمار نشان می دهد که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما بیشترین میزان علاقمندی به آمریکا در بین مردم کانادا دیده شده است.