این سئوال در شرایط عادی شاید معنای چندانی نداشته باشد، اما در حالی که به پایان تعطیلات تابستانی و آغاز جلسه جدید مجلس نزدیک می‌شویم دقیقاً همین سئوال است که در مورد لایحه محافظه‌کاران برای حذف برنامه ثبت نام اسلحه مطرح می‌شود. چنانکه هفته قبل نوشتیم در این مورد درون حزب ان.دی.پی اختلافات بسیاری وجود دارد و بعضی نمایندگان روستایی حزب، برخلاف جک لیتون و نمایندگان شهری، می‌خواهند به لایحه محافظه‌کاران رای مثبت دهند. این هفته اما شاهد واکنش‌هایی از سوی نمایندگان نیودموکرات بودیم که نمی‌خواهند به هیچ قیمتی کنار حزبِ هارپر قرار بگیرند.

چارلی انگوس، نماینده انتاریوی ان.دی.پی، از این دسته است. او می‌گوید:”همین الان دارم به محافظه‌کاران می‌گویم دیگر از دست‌شان خسته شده‌ام. اگر می‌خواهند این نوع سیاست را بازی کنند، با من یکی نمی‌توانند بازی کنند.” انگوس افزوده:”من ترجیح می‌دهم با سازش جک لیتون کار کنیم… در غیر این صورت، کار به رای می‌کشد و همان اتفاقی می‌افتد که باید بیافتد.” انگوس گفته که نمی‌خواهند کنار محافظه‌کاران بایستد که “حرف‌های خطرناک” و مشابه “تی پارتی” می‌زنند.

 علاوه بر انگوس، در آخرین ساعات چاپ این مقاله شاهد بودیم که گلن تیبولت، نماینده نیودموکرات سادبری، هم گفته دیگر حاضر به دفاع از لایحه محافظه‌کاران نیست چون این لایحه باعث اختلاف بین شهری‌ها و روستایی‌ها شده است. با این حساب تنها ۱۰ نماینده نیودموکرات هستند که انتظار می‌رود به لایحه حزب هارپر رای مثبت بدهند.

پیش از این ۸ لیبرال روستایی هم بوده‌اند که به این لایحه رای مثبت داده‌اند، اما مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال، چند هفته قبل اعلام داشت آن‌ها را به رای دادن با کل حزب مجبور می‌کند، کاری که جک لیتون گفته حاضر به انجام آن نیست. لیبرال‌ها کارزاری علیه ان.دی.پی در این مورد راه انداخته‌اند و این سئوال را مطرح می‌کنند که چطور این حزب در مساله به این مهمی اعضایش در مجلس را سر خط نمی‌کند؟

در این میان در آخرین ساعات زیر چاپ رفتن شهروند خبر جدیدی دریافت کردیم که طبق آن کندیس هوپنر، نماینده محافظه‌کار مانیتوبا، که این لایحه در واقع لایحه خصوصی او است قرار است به وایت‌هورس، پایتخت منطقه یوکان، برود تا نماینده لیبرال این منطقه، لری بگنل، را راضی کند مقابل ایگناتیف بایستد و علیه حزبش رای دهد، حالا به هر قیمتی. هوپنر قرار است از مردم یوکان نیز بخواهد بگنل را زیر فشار بگذارند. بگنل خود موافق لایحه محافظه‌کاران است، اما گفته چاره‌ای جز دنبال کردن دستورات ایگناتیف ندارد.

اما در این هفته اخیر به نظر می‌رسد نیودموکرات‌‌های روستایی هم از قرار گرفتن کنار محافظه‌کاران منزجر شده‌اند و سعی کردند از آن‌ها فاصله بگیرند. این بخصوص پس از این صورت گرفت که نخست‌وزیر، استفن هارپر، هنگام سخنرانی در میرابلِ کبک تاکید کرد که حزبش علاقه‌ای به سازش در این مساله ندارد. او گفت:”آن لایحه (منظور لایحه لیتون است) سازش نیست. پیشنهادی است برای ادامه برنامه ثبت اسلحه‌ها برای شکارچیان اردک و کشاورزان.”

گری بریتکروز، نماینده محافظه‌کار ساسکاچوان و رئیس کمیته امنیت عمومی مجلس، از جمله کسانی است که در هفته گذشته با نمایندگان روستایی ان.دی.پی تماس گرفته تا مطمئن شود همچنان از حمایت آن‌ها برخوردار است و همین حرکت منجر به عکس‌العمل برعکس نیودموکرات‌ها شده است و از جمله باعث شده دو نماینده نیودموکرات انتاریو رای خود را پس بگیرند.

در این میان بعضی نیودموکرات‌ها فکر می‌کنند اگر لایحه محافظه‌کاران شکست بخورد به نفع خود آن‌ها می‌شود چون می‌توانند همچنان در حوزه‌های روستایی علیه لیبرال‌ها و ان.دی.پی به عنوان ضدروستایی تبلیغ کنند. پیتر استافر، نماینده نیودموکرات نوا اسکوشیا، از جمله کسانی است که ضمن اعلام این نظر گفته محافظه‌کاران قبلا هم فرصت حذف برنامه ثبت نام اسلحه‌ها را داشته‌اند اما چنین کاری نکرده‌اند.