فیلم بهرام بیضایی با عنوان " وقتی همه خوابیم" هنوز بحث برانگیز است و منتقدان اغلب با زبانی تند و گزنده به نقد آن می پردازند.

 شماره ۱۲۱۵ ـ پنجشنبه  ۵ فوریه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: فیلم بهرام بیضایی با عنوان " وقتی همه خوابیم" هنوز بحث برانگیز است و منتقدان اغلب با زبانی تند و گزنده به نقد آن می پردازند.

با اینکه بیضایی پس از نشست مطبوعاتی اش در باره این بحث ها سکوت کرده است، اما این بحث از بین مطبوعات به سینماها نیز منتقل شده است و در سالن نمایش دهنده فیلم بیضایی بحث های جذابی در می گیرد که گاهی کار به دعوا هم می کشد تا آنجا که روز یکشنبه عده ای از مخالفان و موافقان آخرین ساخته بیضایی با هم درگیر شدند. بهرام بیضایی

فیلم بیضایی بالاخره توانست شور و حالی در جشنواره ایجاد کند. علی رغم مخالفت منتقدان، فیلم بیضایی تنها فیلمی است که هنگام نمایشش سالن نه تنها پر می شود، بلکه مردم روی زمین می نشینند و فیلم را نگاه می کنند و بعد از تماشای فیلم هم بازار بحث و مخالفت و موافقت با آن داغ است.


 

داوران مسابقه سینمای ایران


 

سرانجام داوران بخش مسابقه سینمای ایران معرفی شدند: حسن بلخاری( اهل فلسفه و معتقد به هنر اسلامی )، ابراهیم حاتمی ‌کیا(کارگردان)، داود رشیدی(بازیگر)، محمد سریر(موسیقیدان)، منوچهر شاهسواری(تهیه کننده)، رسول صدرعاملی(کارگردان) و مجید مجیدی (فیلمساز).

اگرچه در میان این گروه فیلمسازانی صاحب نام دیده می شوند، اما ترکیب به نفع گرایش فیلمسازان خاصی است و از فیلمسازان مستقل در این فهرست تقریبا خبری نیست.

سه شنبه شب مراسم اهدای جوایز بخش بین الملل در تالار وحدت تهران برگزار شد.

فیلم‌های سینمایی "وقتی همه خوابیم" بهرام بیضایی، "زادبوم" ابوالحسن داودی و "عیار ۱۴" پرویز شهبازی فیلم های ایرانی بخش مسابقه سینمای بین‌الملل هستند که با ۱۳ فیلم خارجی از ۱۱ کشور رقابت می‌کنند.

در بخش مسابقه سینمای آسیا فیلم‌های ایرانی "بیست" عبدالرضا کاهانی و "میزاک" حسینعلی لیالستانی با ۱۱ فیلم از ۱۰ کشور رقابت دارند.

فیلم‌های ایرانی مسابقه سینمای معناگرا نیز عبارتند از "هر شب تنهایی" رسول صدرعاملی و "سوپراستار" تهمینه میلانی.

بخش داخلی در حالی از روز چهارشنبه آغاز به کار می کند که هنوز تکلیف فیلم "درباره الی" معلوم نشده است و فیلم های "پاداش" و "فرزند صبح" هم معلوم نیست به نمایش در بیایند.