شهروند- بر اساس اطلاعات جدید، حدود ۶۰ درصد از کسانی که به دلیل رد شدن در امتحان علمی نمی توانند شهروندی خود را در کانادا دریافت کنند زن هستند. اگرچه دولت لیبرال توانست با اندکی تغییرات شرایط اخذ شهروندی کانادا را راحت کرده و آن را به حالت قبلی نزدیک کند، اما بسیاری از وکلای مهاجرت می گویند که همچنان تعداد افرادی که به دلیل بی سوادی و نداشتن مهارت زبانی کافی این امتحان را رد می شوند رو به افزایش است و روزانه تعداد مراجعان که اغلب آنها زن هستند بیشتر می شود.

از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ حدود ۵۶۰۰۰ نفر در کانادا به دلیل رد شدن در امتحان شهروندی از اخذ پاسپورت کانادا محروم شده اند که حدود ۶۰ درصد از این تعداد را زنان تشکیل می دهند.

هزینه ی بالای دریافت شهروندی و شرط داشتن دانش کافی و مهارت زبانی استرس زیادی را بر دوش مهاجران گذاشته است و بسیاری از این افراد به دلیل استرس زیاد و ترس از رد شدن در این امتحان رد می شوند.

یکی از دلایلی که زن ها تعداد بیشتری از ردی ها را تشکیل می دهند  این است که بسیاری از این زنان به دلیل کشیدن بار خانواده و اجبار به کار کردن برای تأمین مخارج خود فرصت لازم را برای افزایش دانش و آگاهی زبانی خود ندارند و  کلاس های زبان مجانی نیز چندان برای بهبود شرایط آنها و رساندن آنها به سطح لازم برای زبان کافی نیست.

اگرچه در قوانین مهاجرتی شرایطی برای افرادی در نظر گرفته شده است که به دلایل پزشکی از دادن این امتحان ناتوانند، اما استفاده از این بند قانونی کار چندان راحتی نیست و مسیر پیچیده و دشواری را باید طی کرد بنابراین بسیاری از افراد که به دلایل ذهنی قادر به یادگیری زبانی نیستند نیز کمتر به سراغ چنین بند قانونی می روند.

لازم به یادآوری است که قوانین شهروندی کانادا در ماه ژوئن ۲۰۱۷ تغییر کرد و بسیاری از شرایط سخت آن که از زمان استفان هارپر، نخست وزیر محافظ کار قبلی ایجاد شده بود و عرصه را برای مهاجران تنگ کرده بود، برداشته شد.